Nyheter:

God mekanikk er vesentlig for resultatet. Bjørn-Ivar Masternes og datteren Cherita tar en siste sjekk.
God mekanikk er vesentlig for resultatet. Bjørn-Ivar Masternes og datteren Cherita tar en siste sjekk.

Drag Queen

Når Cherita Masternes gir bånn gass og alt virker, er det takket være Bjørn-Ivar Masternes i Heimevernet.

Publisert

Denne saken ble opprinnelig publisert i papirutgaven av Forsvarets forum utgave 4, 2013. Nå publiseres den for første gang på nett i anledning Forsvarets forums julekalender 2020.

Dette er luke 9 i kalenderen. Les tidligere luker lengre ned i artikkelen.

***

– All ferie og alle fridager går med til snøskuterdrag, forklarer Bjørn-Ivar Masternes.

Han jobber frivillig under Norgesmesterskapet i snøskuter-dragracing på Gardermoen. Til daglig er han å finne i HV-17 og skyte feltadministrasjonen ved Halkavarre skyte- og øvingsfelt.

Nå har han tatt turen sørover fra Lakselv for å være teknisk ansvarlig for hele arrangementet.

Og kanskje aller viktigst: For å være datterens personlige mekaniker. 18 år gamle Cherita Masternes er en erfaren utøver, og Bjørn-Ivar følger henne på samtlige konkurranser. Alle helger fra februar og fram til påske er fullbooket.

– Bransjemiljøet er veldig godt, og jeg har mange kompiser her. Det er hyggelig å kunne bidra slik at motorsporten fortsetter å vokse, synes han.

Bjørn-Ivar Masternes i full sving som teknisk ansvarlig.
Bjørn-Ivar Masternes i full sving som teknisk ansvarlig.

Jomfrutur

Skuterne freser, bråker og oser av fart, deltagerne av vinnerinstinkt. Det er strålende sol, men isende vind. Eksos blander seg med den klare vinterlufta. Som en duracell-kanin fyker Bjørn-Ivar rundt for å godkjenne alle skutere som skal stille til start. Det er umulig å følge etter ham.

Deretter vier han konsentrasjonen sin fullt og helt til Cheritas splitter nye knallgrønne skuter av typen Arctic Cat. Bak dem står lastebilen som har fraktet fartsvidunderet hele veien fra Lakselv. Bjørn-Ivar og kameraten har inngått et samarbeid om å kjøre hver sin vei, så den andre kan fly.

– Det er første gang jeg konkurrerer med denne skuteren, forklarer Cherita.

– Det er veldig betryggende å ha pappa som mekaniker. Han er veldig flink og fikser alt! Jeg kan litt selv og er interessert i å lære mer. Men egentlig trenger jeg ikke det, smiler hun.

I fjor ble Cherita norgesmester, og hun ble også den første i historien til å vinne kongepokal i idretten. Tidligere år har det ikke vært nok deltagere med i NM til at den gjeve pokalen har blitt delt ut.

– Det hadde vært utrolig gøy å beholde NM-tittelen, sier hun håpefullt.

At skuterens mekanikk blir gjennomgått, sjekket og justert i minste detalj, er helt avgjørende.

– Det har rundt 90 prosent å si for resultatet. Jeg må mekke hele tiden, blant annet på understellet og variatorene, som tilsvarer girkassa på en bil. Slik vil den gå fortest mulig, forklarer Bjørn-Ivar.

Mye skal avgjøres på få sekunder, og det er hundredelssekunder som skiller vinner fra taper. Banen der deltakerne skal kjempe er 201 meter lang. To konkurrer mot hverandre av gangen, og etter hvert følger utslagsrunder og finale.

Siste sjekk før start.
Siste sjekk før start.

Duell

Cherita står klar på skuteren som en jockey på en veddeløpshest, blikket er fokusert. En lampe indikerer når det er lov å begynne. Etter en vanvittig akselerasjon er skuteren oppe i en fart på rundt 150 kilometer i timen. Fem–seks sekunder senere er det hele over.

– Starten har alt å si. Det er veldig viktig å være skjerpet og starte i riktig hundredelssekund, nøyaktig i det lampen lyser. Deretter må man finne det beste festet til enhver tid, forklarer Bjørn-Ivar.

Før start går han gjennom banen flere ganger for å sjekke hvor det er best å starte og kjøre. Humper og underlag blir nøye studert og vurdert.

Veteran

Bjørn-Ivar har selv vært aktiv snø - skuter utøver i over 20 år. Med blant annet tre NM-gull og et EM-sølv på samvittigheten vet han hva han snakker om.

– Det er enda artiger å mekke, jeg får faktisk mer nerver av det og må på do tjue ganger før start, ler han.

– Interessen for teknikk begynte da jeg var fem-seks år gammel. Jeg mekket på alt jeg kom over, mopeder og skutere. Men jeg vil ikke jobbe med mekanikk, det ville ødelegge gleden og hobbyen.

Som ansvarlig for det indre leirområdet Halkavarre skyte- og øvingsfelt er han ute nesten hele tiden, noe som passer ham utmerket. Om sommeren sørger han blant annet for at gresset ikke blir for langt, om vinteren at det ikke er for mye snø.

Team Masternes

Etter en lang og intens dag havner Cherita på fjerdeplass i klassen Stock 800. Far og datter er ikke helt fornøyde, men allerede neste helg er det nytt mesterskap og ny seiersmulighet i sikte. Også resten av familien er bitt av skuterbasillen. Kona Ann-Kristin Masternes er grenleder i Norges Motorsportforbund og dommer . Den andre datteren konkurrerer også aktivt, mens yngstesønnen skal begynne så snart han er gammel nok.

– Det er veldig moro at alle ungene synes det er så gøy, synes Bjørn-Ivar.

Men billig er det ikke, kan han meddele. Rundt 100 000 kroner i året går med til reise- og hotellutgifter for familien på fem. I tillegg kommer skuterutgiftene.

– Det er tidkrevende og kostbart. Jeg blir litt lei innimellom, og det er godt når siste løpet er ferdig, medgir Bjørn-Ivar.

– Da skal jeg bruke tiden på å fiske!