Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens meninger. Send inn kronikker og debattinnlegg til Forsvarets forum her.
Det smerter meg langt inne i sjelen å se en ung offiser stå alene
på tiltalebenken i Helge Ingstad-saken. Skjønt «systemsvikt» er et mer
dekkende begrep en «saken» etter mitt syn.
Annonse
I en rettssak er det lett å mene noe
om hvem som har ansvar eller ikke ansvar, basert på dom eller ikke dom, etter
tiltale.
Som leder har jeg erfart at det er mer betydningsfullt å ta ansvar enn å plassere det.
Som oberst Arne Pran som stod fram og tok ansvar etter
første sekund under Vassdalulykken. Som ikke behøvde lete etter syndebukker. En
leder som forstod betydningen av hvor kraftfullt, tillitsvekkende og viktig å ta ansvar var midt oppi en tragisk hendelse.
Hvor er kommandører og flaggoffiserer
i Sjøforsvaret i dette perspektivet i «saken»?
Er det begått feil? Utvilsomt. Også av vaktsjefen.
Jeg peker
først og fremst på signalene det sender at ingen overordnede stepper opp og tar
ansvar i organisasjonen her. Og de er ikke gode.
Hva har vi egentlig sjefer til
om ikke for å ta ansvar? Et havari er ofte et resultat av en rekke
sammenfallende faktorer. Ikke kun én. Sjøforsvaret «slipper» unna med en bot
(foretaksstraff), mens en ung offiser for allmenheten tilsynelatende bærer
ansvaret - alene.
En venn av meg uttrykte presist hva som kan bli utfordringen
i kjølvannet av rettssaken:
«Jeg lurer på hvordan vi skal motivere våre unge
til å ta ansvarsroller i offentlig tjeneste – være seg fregatt, fly, ambulanser,
helikopter – dersom de blir sittende alene med sluttansvar, der et helt system
kjennetegnes av feil og ansvarsfraskrivelser?
Hva om sykepleieren i framtida må
ta personlig ansvar for pasientutfall der dette handler om systemsvikt, all den
tid systemet er gjennomsyrer [sic.] av manglende politiske prioriteringer?
Jeg
ville i alle fall ikke sett det ansvarlig å oppmuntre mine håpefulle til det?»
Øver for lite
Luftforsvaret har mistet mange fly opp gjennom historien. Jeg
har lest mange flyhavarikommisjonsrapporter hvor «human factor» har vært
viktigste årsaksforklaring. Men uten at piloten har blitt saksøkt av den grunn.
Forlis og flyhavari er først og fremst tragiske hendelser. De må danne grunnlag
for læring med formål om å unngå repriser. Akkurat det har ingenting i
domstolene å gjøre. Dom og straff er så fjernt fra pedagogikk og læring det er
mulig å komme, etter mitt syn.
Tenk på deg selv. Du var neppe en erfaren sjåfør når du fikk
lappen på bil, eller? Mengdetrening er dokumentert viktig for å bli en god
sjåfør. På generelt grunnlag vet vi at mange operative avdelinger øver for
lite. Det bevilges for lite penger til det.
Den tekniske statusen på
materiellet er for dårlig. Det mangler deler og vedlikehold. Vi har vel knapt én
operativ fregatt til enhver tid. Øvrige ligger enten til vedlikehold eller er i
treningsstatus.
Før eller senere vil det måtte få konsekvenser. Som i dette
tilfellet. Havariet er på mange måter trolig kun et symptom på større og mer
underliggende problemer, ikke bare i Sjøforsvaret, men i forsvarssektoren som
sådan.
Hvem bestemmer hvor ansvaret begynner, eller slutter, i denne konteksten?
Slik sett går årsakssammenhengen like godt helt til regjeringskontorene. Uten at
jeg er optimistisk på at skyld tildeles eller ansvar innrømmes på den kanten.
Blir min offiserkollega dømt etter tiltale, som den eneste,
gremmes jeg.
For hva kan lærdommen av det bli for en ny generasjon militære ledere?
At det blir potensielt viktigere å ikke gjøre noe for å unngå å få skylden enn
å forsøke å løse oppdraget etter beste evne?
Jeg har til gode å se at det har
vært en vinneroppskrift for en leder som skal løse krevende oppdrag på en god
måte.