helge ingstad
Krever 13 milliarder fra Helge Ingstad-verftet
Det spanske verftet Navantia blir avkrevd 13,3 milliarder kroner i erstatning for konstruksjonsfeil på fregatten KNM Helge Ingstad, som kolliderte i 2018.
HUGGET OPP: Etter ulykken ble KNM Helge Ingstad hugget opp. Staten mener at fregattens konstruksjon bidro til at den ikke kunne reddes.
Foto: Krister Sørbø, Forsvarets forum
kortversjon
Forsvarsdepartementet krever 13,3 milliarder kroner fra Navantia for konstruksjonsfeil på KNM Helge Ingstad.
Staten mener at fregattens konstruksjon bidro til at fartøyet gikk tapt.
Ulykken skjedde natt til 8. november 2018. Mannskapet slapp unna med mindre skader, men fregatten ble ødelagt og senere hogget opp.
Vaktsjefen om bord ble dømt til 60 betinget fengsel.
Oppsummeringen er generert av kunstig intelligens, men gjennomlest av en journalist.
Forsvarsdepartementets beløp er basert på prisen av ny fregatt, hevingen av skipet og en rekke fradrag, skriver Teknisk Ukeblad.
I august 2024 ble det kjent at Forsvarsdepartementet saksøker Navantia.
Det spanske verftet bygde de fem fregattene i Fridtjof Nansen-klassen, inkludert KNM Helge Ingstad.
Natt til 8. november 2018 kolliderte Helge Ingstad med et tankskip og sank i Hjeltefjorden nordvest for Bergen.
Fregatten fikk en stor flenge i skroget og en uke etter ulykken sank den. I mars 2019 ble den hevet, og vraket ble senere hogget opp.
I desember 2023 ble vaktsjefen om bord på KNM Helge Ingstad dømt til 60 dagers betinget fengsel, etter at saken hadde gått gjennom tingretten og lagmannsretten.
Forsvarsdepartementet mener ikke at Navantia har noe ansvar for selve kollisjonen eller skadene fartøyet fikk, men det er også alt partene er enige om.
Fra norsk hold anføres det at fregattens konstruksjon bidro til at den gikk tapt. Det pekes blant annet på hule propellakslinger, som gjorde at vann kunne strømme mellom vanntette seksjoner i skipet.
Disse hule propellakslingene ble også påpekt i Havarikommisjonens siste rapport om ulykken. Tilsvarende spanske fregatter bygd av Navantia har en litt annen, vanntett konstruksjon.
Da Navantia endret løsningen til fregattene i Nansen-klassen, burde de gjort andre grep for å sikre at løsningen var vanntett. At de ikke gjorde dette var grovt uaktsom, mener staten.
Verftet mener på sin side at problemstillingen ble avdekket før ulykken, men at dette ikke ble fulgt opp.
Advokat Ole Kristian Rigland hos Regjeringsadvokaten sier målet fortsatt er å bli enige gjennom mekling.
Dersom det ikke lar seg gjøre, møtes partene i retten den 23. september.
LES MER OM HELGE INGSTAD
knm helge ingstad