Nyheter

SKIPSSIDE: Den delen av skroget til Helge Ingstad som ble truffet er bevart. Se flere bilder i galleriet nederst i saken.

Helge Ingstad skal senkes på nytt

Flere tonn stål fra Helge Ingstad skal senkes i Oslofjorden. Her skal fregatten gjenoppstå som fiskehotell.

Publisert Sist oppdatert

«Å sove med fiskene» er amerikansk uttrykk som betyr å ligge død på bunnen av sjøen. Kanskje er det passende at rester etter den forliste fregatten Helge Ingstad ender opp med å sove med fiskene i Oslofjorden, for å bidra til å skape nytt maritimt liv.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

Skrapmetallet etter Helge Ingstad, som havarerte etter en kollisjon med et tankskip i 2018, ble nylig solgt for 18 millioner kroner. Kjøperen av mesteparten av stålet er det tyske smelteverket Badische Stahlwerke (BSW). Firmaet skal smelte om metallet til armeringsjern, ifølge informasjonkonsulent Elisabeth Sandberg i Forsvarsmateriell.

BSW kan ikke bekrefte at de har mottatt stål fra Helge Ingstad.

– Badische Stahlwerke mottar ikke noen detaljert liste over opprinnelsen til skrapjernet fra leverandører. Derfor vet vi ikke om vi har mottatt deler fra KNM Helge Ingstad eller ikke, skriver pressekontakt Patricia Gütle i BSW i en e-post til Forsvarets forum.

Beholder noe selv

Men alt metallet fra fregatten blir ikke sendt til Tyskland. Enkelte deler blir værende i Norge, og skal brukes på forskjellige måter.

– Forsvaret har beholdt noe stål dersom det skulle bli bruk for dette på de fire gjenværende fregattene, skriver informasjonskonsulent Elisabeth Sandberg i Forsvarsmateriell (FMA) i en e-post til Forsvarets forum.

Av sikkerhetsårsaker vil ikke FMA fortelle hvilke deler det dreier seg om.

Rederiet Wilhelmsen har kjøpt en liten mengde av Helge Ingstad-stålet. Ifølge Håkon Ellekjær, som leder Wilhelmsens arbeid med 3D-printing, har rederiet foreløpig ikke bestemt seg for hva de skal bruke det til.

Fiskehotell

John Jacobsen

Flere andre aktører har ønsket seg en bit av fregatten. Firmaet Nordic Circles ville i utgangspunktet kjøpe 300 tonn stål fra skipet, men måtte nøye seg med ti tonn, da stålplatene ble ødelagt i dekommisjonprosessen. En del av dette har selskapet bygget om til et marint habitat – mer folkelig omtalt som fiskehotell.

– Det maritime stålet blir satt pris på av det maritime livet, sier John Jacobsen, direktør i Nordic Circles, til Forsvarets forum.

Selskapet bruker stål fra skip og oljeinstallasjoner, som kan gjenbrukes i for eksempel bygningsbransjen.

Marine habitat er konstruerte miljøer i havet, som skal bidra til å skape attraktive områder for dyre- og planteliv.

Skal senkes

Nordic Circles har utviklet fiskehotellene på oppdrag fra Akvariet i Bergen.

– Nordic circles laget en installasjon av gjenbrukt stål fra Askøy-fergen. Den står hos oss, og følges opp av oss og eksterne forskere som en test på et marint habitat, sier Aslak Sverdrup, administrerende direktør ved Akvariet i Bergen.

Fiskehotellet laget av Helge Ingstad står foreløpig i Bergen, men skal etter planen flyttes til Østlandet.

FISKEHOTELL: For tiden er fiskehotellet laget av Helge Ingstad-stål på Akvariet i Bergen. I bakgrunnen ser vi styreleder i Bergen havn Roger Valhammer og Aslak Sverdrup.

– Det skal plasseres i Oslofjorden og bidra til liv havet, sier Sverdrup.

Valget av Oslofjorden er ikke tilfeldig. Forurensing og fiske har bidratt til at dyre- og plantelivet utenfor hovedstaden er i en sørgelig forfatning. Det marine habitatet skal gjøre det mer levelig for plante- og dyreliv i fjorden, blant annet fordi konstruksjonen har gjemmesteder for fisk og annet liv i sjøen.

– Vi vil gjøre det i samarbeid med våre naboer i Havforskningsinstituttet. Et internasjonalt shippings-selskap bidrar med gratis transport, sier Sverdrup.

Installasjonen er fire meter lang og to meter høy. Foreløpig har ikke Sverdrup funnet det rette stedet å plassere fiskehotellet, men forteller at han har fått flere forespørsler. Hvis alt går etter planen, er det marine habitatet på plass i løpet av året.

På museum

– Vi skal forvalte historien til hele Forsvaret, ikke bare det som går bra, men også det som går galt, sier Erling Kjærnes, direktør for Forsvarets museer.

Se bildegalleri:

KONSOLL: Denne konsollen fra broen på Helge Ingstad befinner seg for tiden i magasinet til Forsvarets museer på Trandum.
KONSOLL: Denne konsollen fra broen på Helge Ingstad befinner seg for tiden i magasinet til Forsvarets museer på Trandum.
BIKKER: Køyesenger fra Helge Ingstad befinner seg for tiden i magasinet til Forsvarets museer på Trandum.
SKIPSSIDEN: Dette er en del av skipssiden som ble truffet.
TORPEDOSKINNER: Et par torpedoskinner er også bevart.
Diverse deler fra Helge Ingstad er bevart i Forsvarsmuseenes magasiner på Trandum. Skap.
PERSONLIG: En notatblokk til en av soldatene ligger sammenkrøllet i et av skapene.

Det er nemlig ikke bare fisk som får glede over stålet fra Helge Ingstad fremover. Forsvarsmuseet har også sikret seg et utvalg av deler fra skipet. Det inkluderer ifølge Kjærnes en del av skipssiden der fregatten traff tankeren og revnet, noen instrumenter, en kontrollkonsoll som sto på broen, flere ting som ble oversvømt i lugarene og gjenstander som har tilhørt mannskapet.

For øyeblikket er ingen av objektene på utstilling.

– Dette er objekter som det er interessant for oss å ta vare på og gir mulighet til å fortelle om ulykken når den tid kommer, sier museumsdirektøren.

Powered by Labrador CMS