Om natten
30. desem
ber 2020
gikk et stort leirskred i Gjerdrum.

Elleve omkom.

Forsvaret var raskt på plass for å støtte nødetatene.

Leirskred i Ask. Foto: Krister Sørbø, Forsvarets forum
Leirskred i Ask. Foto: Krister Sørbø, Forsvarets forum

Dette materiellet ble brukt i søket og redningsaksjonen.

Publisert

Elleve personer ble funnet omkommet etter det fatale jordraset på Ask i Gjerdrum natt til onsdag 30. desember 2020.

Forsvaret bidro tungt i redningsarbeidet:

Luftforsvaret stilte med overvåkingsfly og bidro med helikopter i redningsarbeidet.

Fem prester fra Forsvaret dro også til Gjerdrum. De bisto både pårørende og soldater.

Innsatsstyrke Derby rykket inn onsdag 30. desember 2020.

2. januar 2021 tok HV-02 over vakt- og sikringsoppdraget. Så overtok område Østmarka oppdraget torsdag 7. januar.

Ingeniørbataljonen, Forsvarets spesialkommando og Etterretningsbataljonen har alle bidratt over lengre perioder.

Ingeniørbataljonen la en bro inn i rasområdet slik at redningsmannskapene kunne komme inn. Rett før rakettene gikk til himmels kom forespørselen om Ingeniørbataljonen kunne dra til Gjerdrum. Få timer senere var den første kolonnen på plass. De stilte også med fire lag på åtte personer som støttet brannvesenet i søk og redning.

Forsvarets spesialkommando tok blant annet kontroll på luftrommet, slik at redningsmannskap i skredområdet kunne jobbe trygt.

Etterretningsbataljonen stilte med analytikere: Bidro til funn i skredområde.

– Det vi har sett i Gjerdrum, er et veldig godt eksempel på hvordan Heimevernet kan være en nasjonal beredskapsressurs, sa generalmajor Elisabeth Michelsen til Forsvarets forum.

Sjefen for Heimevernet fortalte at hun tror at soldatene som var med på oppdraget, var med på noe spesielt.

– Jeg tror de føler at de har fått lov til å bidra til noe som har gjort en forskjell for et samfunn som er kriserammet. Og at de er takknemlige for at de har fått lov til å bidra. Samtidig er det helt sikkert noen som synes det har vært krevende, sa Michelsen.

– Man har kommet nært på en katastrofe der folk har mistet livet og man vet ikke alle er funnet. Det er en kriserammet kommune, og jeg tror mange kan sitte igjen med sterke inntrykk fra det som man tar med seg videre. Takknemlighet for å få bidra er hvert fall det inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha pratet med soldater.

Dette er forsvarsmateriellet som ble brukt:

P3 Orion tok av fra Andøya flystasjon og deltok i den innledende fasen av redningsarbeidet.

Orion-flyet har sensorer som kan oppdage varmesignaler fra personer.

Det bidro også med å koordinere kommunikasjonen mellom ulike plattformer og skaffe et helhetsbilde over situasjonen.

Dette lettpansrede kjøretøyet er utstyrt med en såkalt taktisk kikkert.

En IVECO LMV ble plassert like utenfor skredgropa for å overvåke området.

Trekkvogner ble brukt til transport av bropanser og leguan-brosystem til Gjerdrum.

Stridstrenbataljonen stilte med krokbiler og tankflak for etterforsyning av drivstoff.

Soldater fra HV-02 rykket ut på kort varsel med Heimevernets nye feltvogner:
Volkswagen Amarok.

Soldatene opprettet blant annet vaktposter for å hindre personer i å bevege seg inn i skredområde.

Ingeniørbataljonen brukte en pansret brolegger for at søk- og redningsmannskaper kunne ta seg inn i skredområdet.

Den øvre delen av kjøretøyet sklir ut til en 26 meter lang bro.

To Bell 412-helikoptre ble sendt fra Rygge og ble brukt til søk og redning samt transport av personell.

Et Sea King-helikopter fra 330 skvadronens base på Rygge var tidlig på plass i skredområdet.

I løpet av morgentimene heiste mannskapet på rednings­helikopteret opp 13 personer.

Norges nye redningshelikopter
SAR Queen ble satt inn i
arbeidet med sensorer som kan oppdage personer i skredet.

To lastevogner av typen Man SX 2000 med system for markforsterkning kom fra Ingeniørbataljonen.

Ved å legge ut matter av aluminium kunne broleggeren komme inn til skredområdet til tross for ustabile grunnforhold.

Broen og markforsterkningen ble brukt som evakueringsakse for personellet som jobbet i raset.

Forsvarets spesialkommando brukte droner for å overvåke skredområde og lete etter overlevende med varmesøkende kamera.

SCANIA P113 6X6 MED DRIVSTOFFTANKFLAK

TT

Funksjon: Etterforsyning av drivstoff

Produsent: Scania

Mannskap: 2

Vekt: 15 tonn med tankflak

Lengde: 6,05 m (tankflak) Bredde: 2,43 m

Toppfart: 90 km/t

Motor: 6 sylindret dieselmotor som yter 310 hk

MAN SX 2000 LASTEVOGN MED MARKFORSTERKNINGSSYSTEMET MLC70

Funksjon: System for markforsterkning

Produsent: MAN

Mannskap: 2

Vekt: 32 tonn (12,9 tonn – markforsterkningssystem)

Lengde: 9,7 m Bredde: 2,55 m

Toppfart: 90 km/t

Pansring: Upansret

Marksforsterkningsmatte: Lengde 50 meter – bredde 4,5 mete

VOLKSWAGEN AMAROK

volkswagen amarok

Funksjon: Feltvogn brukt av Heimevernets innsatsstyrker

Produsent: Volkswagen. ModiForce har gjort de militære tilpasningene.

Mannskap: 4

Vekt: 3,2 tonn tillatt totalvekt

Lengde: 5,2 m Bredde: 1,9 m Toppfart: 160 km/t

Motor: 2,0 l TDI med 140 hk

BELL 412 SP

bell412

Funksjon: Multirollehelikopter

Produsent: Bell Helicopters

Besetning: 2

Vekt: 5,3 tonn max

Lengde: 17 m inkludert rotorer Høyde: 4,57 m

Toppfart: 259 km/t

Motor: 2 Pratt & Whitney PT6T-3B turboshaft-motorer med 1800 hestekrefte

BROPANSERVOGN

Brolegger

Funksjon: Pansret brolegger

Produsent: Krauss-Maffei Wegmann

Mannskap: 2

Vekt: 51 tonn (skrog 39 tonn, bro 12 tonn)

Lengde: 13.37 m Bredde: 4,01 m

Toppfart: 62 km/t

Motor: V10 – 37.4 liter – diesel med 830 hestekrefter

Pansring: Tilsvarende Leopard 1 stridsvogn

INDAGO 3

drone

Funksjon: Minidrone

Produsent: Lockheed Martin

Vekt: 2050 gram

Rekkevidde: 10 km

Flytid: 50 – 75 min

Nyttelast: Ulike typer sensorer, blant annet varmesøkende kamera

P3 ORION

P3 Orion

Funksjon: Maritimt patruljefly

Produsent: Lockheed Martin

Besetning: 10 personer (kan variere utfra type oppdrag)

Vekt: 61 tonn max (i fet)

Lengde: 35,6 meter Vingespenn: 30 meter

Toppfart: 750 km/t

Motor: Fire Allison T56-A-14 turbopropmotorer

Kapasitet: Overvåking og rekognosering, antiubåt- og maritime operasjoner. Søk og redning

IVECO LMV

iveco

Funksjon: Lettpansret kjøretøy

Produsent: Iveco

Mannskap: 5

Vekt: 6,5 tonn

Lengde: 5,5 m Høyde: 2,1 m Bredde: 2 m

Toppfart: 110 km/t

Motor: Iveco F1D Common Rail Euro 3 med 182 hk

Pansring: Lettpansret

SEA KING

Web

Funksjon: Redningshelikopter

Produsent: Westland Helicopters

Besetning: 6

Vekt: 9,7 tonn max

Lengde: 17,02 m

Toppfart: 208 km/t

Motor: 2 Rolls-Royce Gnome turboshaft motorer med 1660 hestekrefter

Kapasitet: Opptil 18 passasjerer

SAR QUEEN - AW101

Web

Funksjon: Redningshelikopter

Produsent: Leonardo Helicopters

Besetning: 6

Vekt: 15,6 tonn Lengde: 22,83 m

Toppfart: 277 km/t

Motor: 3 x General Electric CT7-8E-motorer

Kapasitet: Opptil 25 passasjere

SCANIA R143EK6X6 TREKKVOGN PZ

tankbil2

Funksjon: Tungtransport av kjøretøy, materiell samt

berging av havarister

Produsent: Trekkvogn Scania, tilhenger – Kaldnes/Maur

Mannskap: 2 (ved behov 1 skytter)

Vekt: 31,4 tonn med pansring

Bredde: 2,5 m trekkvogn, 3 m tilhenger

Høyde: 3,6 m

Toppfart: 90 km/t

Motor: V8, 14 Liter

Pansring: 1500 kilo

Les mer om hvordan Forsvaret bisto under katastrofen på Gjerdrum:

Powered by Labrador CMS