VANGUARD: Modellen av Kongsberg Gruppens konsept for standarisert fartøy for Sjøforsvaret ble demonstrert onsdag 9. mars i Trondheim.Foto: John Birger Morud, Forsvarets forum
Demonstrerte nytt fartøy for Sjøforsvaret
TRONDHEIM (Forsvarets forum): Med representanter fra Sjøforsvaret til stede demonstrerte Kongsberg Gruppen det de håper kan bli en viktig del av Forsvaret: Vanguard-konseptet.
Denne artikkelen er over to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Et nytt fartøy-konsept som kan bli en del av Forsvarets maritime styrker, ble onsdag 9. mars demonstrert for representanter fra Sjøforsvaret og flere sivile verft.
Annonse
Tips oss:
Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.
Mens solen skinte utendørs, befant et titalls mennesker seg inne i en stor hall på Marinteknisk senter i Trondheim. Der demonstrerte Kongsberg Gruppen det de håper kan bli en viktig del av Sjøforsvarets fremtid: Vanguard-konseptet.
En modell av fartøyet seilte i fremprovoserte bølger i SINTEFs «Havbasseng», mens folk fulgte ivrig med. I tillegg ble resultater av ulike tester som er gjennomført presentert.
Kongsberg Gruppen står bak prosjektet sammen med bedriften Salt Ship Design. Hensikten er å skape et kostnadseffektivt skip, med muligheter for tilpasninger etter operative behov.
Orlogskaptein Bjarte Haugsværå i Sjøforsvarsstabens utviklingsavdeling var til stede på presentasjonen. Han sier de følger nøye med på utviklingen av prosjektet.
– Vi har behov for nye fartøy etter hvert, som er både billigere å anskaffe og som er billigere i drift. Dette er et mulig alternativ, sier orlogskapteinen til Forsvarets forum.
Vanguard-prosjektet ble startet opp i 2016. Idéen var å ha et standardisert konsept, men som kan justeres og modifiseres etter behov. Den store fordelen det skal gi er at det blir kostnadseffektiv og hurtig produksjon av fartøyene.
At det er standarisert vil si at en del av produksjonen er standard for alle modeller. Basisen er bygd på sivile standarder og teknologier. Samtidig skal de tilfredsstille militære krav, og vil ha mulighetene til å tilpasse fartøyet med våpen og andre egenskaper etter behov, sier Håøy.
– Her vil det være muligheter for å utruste fartøyet med ulike kapasiteter. Skipene kan utredes etter hvilke oppgaver som skal løses, sier han og presiserer at ikke alle skip vil være like.
– Vi observerte at det er et behov etter et slikt fartøy i Forsvaret, og har et tett og godt samarbeid med dem i utviklingen av fartøyet, sier konsernsjef i Kongsberg Gruppen, Geir Håøy.
I presentasjonen til Kongsberg Gruppen ble det presentert fire ulike modeller for fartøyet: tre varianter av kystvaktfartøy og et mineryddefartøy.
Fartøyet skal fungere som et moderskip til ubemannede fartøy og droner, både undervann, på sjøen og i luften. De ubemannede fartøyene og dronene skal kunne drive minesøk og minerydding. Om man skal være så uheldig at en mine går av, vil ikke personell gå tapt.
I demonstrasjonen har de en modell av et slikt ubemmanet fartøy. Den seiler rundt i bassenget på egenhånd, men holder seg rundt Vanguard-modellen. Så demonstreres det hvordan den skal kjøre inn båtens hangar.
Orlogskaptein Haugsværå sier mineryddingskapasiteten er noe de følger spesielt nøye med på.
– I mine-mottiltak prosjekt i Sjøforsvaret er det identifisert at standariserte fartøy er en mulig løsning, sier han og uttdyper at de ubemannede kapasitetene er en viktig del av dette.
Anskaffelsen av slike kapasiteter er derimot en politisk beslutning. I Forsvarets langtidsplan står det muligheten for å bruke standariserte fartøy skal undersøkes og Haugsværå forteller at Sjøforsvaret holder på å utrede dette for Forsvarsdepartementet.
I 2020 sa Forsvarsdepartementet at de planla oppgraderinger og ny overflatestruktur for Sjøforsvaret, og at det ville være klart i løpet av 2022. Opposisjonen, da i form av Arbeiderpartiet, reagerte da på en manglende plan for Sjøforsvaret og sa at 2022 var for sent.
– Sjøforsvaret trenger en avklaring, og det gjør også norsk maritim industri, sa Anniken Huitfeldt til Forsvarets forum i 2020.
Den avklaringen er ikke kommet enda. Prosessen står i dag på stadiet hvor utredninger fra Forsvaret er gjennomført, opplyser seniorrådgiver Asgeir Spange Brekke i Forsvarsdepartementet i en e-post til Forsvarets forum.
– Forsvarsdepartementet vil ta dette arbeidet videre og Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget om den fremtidige innretningen av overflatestrukturen i 2022, skriver han i e-posten.
– Det er foreløpig ikke tatt stilling til hvor mange, eller hvilke, fartøy Sjøforsvaret skal få i tiden fremover, opplyser han videre.
Om Kongsberg Gruppens nye konsept blir en del av den planen er uvisst. Men ønsket om modernisering av Sjøforsvaret er i hvert fall der. Orlogskaptein Tor Ivar Strømmen er en av de som har tatt til orde for at Sjøforsvaret trenger å oppgraders.
– Hele marinen, og store deler av Kystvakta, må enten skiftes ut eller kraftig moderniseres for å opprettholde et minimum av kampkraft i løpet av de neste 5-8 årene. Per nå mangler vi både penger og politisk vilje til å gjøre dette, skrev han i innlegget den 3. mars i år.