Nyheter

AMFIBIESKIP: Kommandørkaptein Paul Thomson foran «stranden» om bord på HMS «Albion».
AMFIBIESKIP: Kommandørkaptein Paul Thomson foran «stranden» om bord på HMS «Albion».

Britiske HMS «Albion» er Cold Response sin amfibiske spydspiss

Storøvelsen Cold Response er i gang. Det amfibiske angrepsskipet har skrudd varmekablene på fullt og er klar til å lede an.

Publisert Sist oppdatert

Etter en værhard overfart over Nordsjøen, hvor kaffemaskinen i offisersmessen ble slengt veggimellom, noen dager i Breivika havn i Tromsø og navigasjonstrening i trange, norske fjorder, er britenes niende HMS «Albion» klar for å lede an i øvelse Cold Response 2022.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: [email protected] eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

Et amfibisk krigsskip som HMS «Albion» kalles gjerne for «amfibisk transportdokk» eller «landingsplatformdokk». Skipet er bygget for å frakte tropper og kjøretøy inn i en krigssone via sjøveien.

De kommende ukene skal det amfibiske angrepsskipet gå i spissen for det «amfibiske elementet» av militærøvelsen Cold Response 2022, sammen med det nederlandske skipet HNLMS «Karel Doorman».

Les også: 5.000 færre deltakende soldater enn planlagt på Cold Response.

Følger med på Ukraina

Våpeningeniør Paul Thomson kan ikke fortelle hvor de skal seile under Cold Response, men før øvelsen setter i gang for fullt, skal de sørover mot Stavanger. I løpet av de neste ukene får de besøk fra soldater fra flere forskjellige land.

Vi er som en seilende, liten by, forklarer Thomson.

Under Cold Response vil «byen» øke drastisk i folketall. Normalt seiler de med et mannskap på rundt 340 mennesker. Under øvelsen vil de ha opp mot 1000 om bord.

VELKOMMEN OM BORD: Slik ser det ut på innsiden av HMS «Albion».
VELKOMMEN OM BORD: Slik ser det ut på innsiden av HMS «Albion».

HMS «Albion» er det niende Royal Navy-skipet som er døpt med det navnet. Historien går tilbake til 1763. Om bord finner du lugarer, møterom, spisemesser og andre oppholdsrom. De seiler med tannlege, lege og en sykepleier med spesialkompetanse på psykisk helse. Hvis du trenger en liten avkobling, kan du ta en tur i kiosken eller gå ned i kapellet, hvor korset er laget av to skiftenøkler.

Maten ombord beskrives som «fantastisk god». Ironisk nok serveres gjerne kylling Kyiv på dager hvor byssen vil imponere. Og nettopp situasjonen i Ukraina er et hett tema ved middagsbordet.

– Nord-Norge og nordområdene er områder som er veldig viktig for NATO, Norge og resten av Skandinavia, men det er et omstridt område rett ved grensen til Russland, sier Thomson.

– Selve situasjonen i Ukraina påvirker ikke nødvendigvis det vi gjør av daglig arbeid, men vi følger jo med. Vi forbereder oss til øvelse i Norge, men vi er jo klar over at planene våre kan endres dersom det blir nødvendig, forklarer han.

Les også: Forsvarets bombegruppe rykket ut til adresse i Skien.

Kan sette i land 600 soldater

I akterenden har HMS «Albion» en gigantisk luke som kan åpnes ved behov. Innenfor er det et stort, garasjelignende rom, som kalles «stranden». Her kan dørken senkes, slik at vann fyller deler av garasjen.

På denne måten gjøres akterdelen av skipet om til en beskyttet havn. Foran mot baugen har skipet landingsplass til to helikoptre av typen CH47 Chinook eller Merlin HC3.

Slik kan HMS «Albion» ved hjelp av landingsfartøy ilandsette rundt 600 soldater, 31 store kjøretøy og 36 mindre kjøretøy. Landingsfartøyene kan også frakte stridsvogner av typen Challenger 2 i land.

Trente på fjord-navigering

Skipet er den britiske marinens nest største skip, sammen med søsterskipet HMS «Bulwark», kun slått av hangarskipet HMS «Queen Elizabeth». «Albion» er 176 meter lang, veier nesten 20.000 tonn og har en toppfart på 18 knop.

Fra operasjonsrommet kan man spore luft-, land- og sjøkapasiteter i real-time, slik at man kan avvikle komplekse operasjoner på en best mulig måte.

Les også: Disse søker seg til sjef for Forsvarets spesialstyrker.

Våpeningeniør Paul Thomson forteller om en besetning som ser frem til å delta i den norske øvelsen og trene sammen med allierte styrker. En periode skal de trene på å navigere i norske fjorder, et landskap som ser svært annerledes ut enn det de fleste ombord er vant til.

– Det er veldig annerledes med disse omgivelsene. Det er iskaldt og det snør.

Før de dro fra Plymouth, beskrev skipssjef Simon Kelly nord-norske værforhold som «utrolig harde». Thomson beskriver Nord-Norge som «kanskje verdens tøffeste område å ferdes i».

– Jeg tror dette er første gang jeg har sett med mine egne øyne at vi må bruke varmekabler på helikopterdekket for å unngå at det skal snø ned fullstendig, sier Thomson.

Se flere bilder fra krigsskipet i slideshowet under!

Powered by Labrador CMS