Nyheter

TRAGEDIE: Bjørn Yngvar Haug, Siw Robertsen, Truls Audun Ørpen, Ståle Garberg og Steinar Utne mistet livet i flyulykken. Minnestund for de falne ble holdt i en lavvo utenfor fjellstuen.
TRAGEDIE: Bjørn Yngvar Haug, Siw Robertsen, Truls Audun Ørpen, Ståle Garberg og Steinar Utne mistet livet i flyulykken. Minnestund for de falne ble holdt i en lavvo utenfor fjellstuen.

Tiårsdagen for Kebnekaise-ulykken der fem omkom

Redningsarbeidet var omfattende og flystyrten medførte årevis med granskning av årsaksforhold.

Publisert

I dag er det ti år siden fem besetningsmedlemmer mistet livet i Kebnekaise-ulykken, da Hercules-flyet de satt i traff Sveriges høyeste fjell.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: [email protected] eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

De fem omkomne var Siw Robertsen (45), Truls Audun Ørpen (46), Bjørn Yngvar Haug (40), Steinar Utne (35) og Ståle Garberg (42).

Cold Response

Forsvarets forums fotojournalist Christian Nørstebø fulgte redningsarbeidet i døgnene etter ulykken.

Les også: – Vi klarer aldri å eliminere all risiko

Flyet, et av Luftforsvarets Hercules C-130 J, som deltok i øvelsen Cold Response 2012, var på vei fra Evenes i Nordland til Kiruna da de krasjet i fjellveggen. Vraket ble funnet etter to dagers søk i svært vanskelig og bratt terreng. Ulykken er det første havariet med denne typen Hercules-fly, som ble lansert i 1999.

Årsaksforhold

Svensk havarikommisjon konkluderte med at det var flere sammenfallende hendelser som ledet til at ulykken. Sommeren 2014 besluttet politiet å sette i gang etterforskning for å undersøke om Forsvaret kunne ha forhindret ulykken. Statsadvokaten henla saken i 2015.

Ulykken ble ikke etterforsket godt nok, skrev Tone Vangen, politimester i Nordland i et brev i 2019. Etterforskningen ble beskrevet som lite omfattende, og i en artikkelserie i VG kom det fram at det i praksis ikke ble gjort annet enn å gjennomgå havarikommisjonens ulykkesrapport og gjennomføre to avhør. Politiet anbefalte likevel ikke ny etterforskning, blant annet fordi det var flere årsaker til ulykken, også forhold utenfor Forsvarets kontroll. Politiet mente også at det ikke forelå nok opplysninger for å kunne konstatere om Forsvaret hadde et straffansvar. Statsadvokat Geir Fornebo besluttet å ikke gjenoppta saken.

Powered by Labrador CMS