OSLO: Det sovjetiske Oslo-kartet – med drøssevis av feil og misforståelser, samt 197 «viktige» objekter.Foto: Nasjonalbiblioteket
Sovjetunionens kart over Norge var fulle av feil
Sovjetiske kart over Norge utløste for 30 år siden sterke reaksjoner i Norge. Drev Den røde arme virkelig med forberedelser til krig i årene før Sovjetunionen brøt sammen?
Den Røde hærs karteksperter begikk imidlertid
mange tabber. Kartene viser for eksempel to flyplasser som aldri har eksistert.
Annonse
Fagbibliotekar Anders Kvernberg på
Nasjonalbibliotekets Kartsenter har i flere år drevet med analyse av
tilgjengelige kart over Norge. Og nylig
ble 230 slike kart fra den sovjetiske generalstaben kjøpt inn fra en baltisk
selger.
Alle er merket «hemmelig» - og
blir fortsatt i våre dager behandlet som russiske statshemmeligheter.
Først og fremst ble Kvernberg overrasket over hvor
mange feil de inneholder. Og eksperten
er ganske sikker på at han vet hvordan det kunne skje.
De sovjetiske kart-makerne brukte offisielle
norske kart som utgangspunkt. I årenes
løp fikk de også tilgang til egne satellittbilder, samt at det ble samlet inn
opplysninger fra åpne kilder – så som telefonkatalogen, reisehåndbøker og
vanlige atlas. Men hvis for eksempel
bygninger i store byer i årenes løp ble endret, så oppsto det usikkerhet hos
dem som satt i Moskva og tegnet. Og da ser det ut til at de i siste instans har
valgt å satse på informasjoner fra egne spioner på bakken.
Det var ingen hemmelighet at mange sovjetiske
diplomater i virkeligheten drev med spionasje på heltid, og at de titt og ofte var
opptatt med intens virksomhet over hele landet - der bruer, tuneller, veier og
jernbaner ble fotografert og målt.
På denne måten snek det seg inn små og store feil
og misforståelser.
Enorme ressurser
– Sovjetunionen brukte enorme ressurser på å kartlegge
geografien og installasjoner hos potensielle fiender gjennom sine
etterretningsapparater. Dette var utslag av sovjetiske myndigheters paranoia,
stormannsgalskap og tilbakeholdt ekspansjonstrang - men mest det første,
forklarer krigshistorikeren Gunnar D. Hatlehol på Narviksenteret:
– Det handlet om å kjenne sine reelle og potensielle fiender,
eller i det minste tro at man gjorde det. Og da legge ned et grundig forarbeid
for å være forberedt på alle eventualiteter, ikke minst dersom det i fremtiden
skulle oppsto kritiske situasjoner som kunne gjøre det opportunt for sovjeterne
å gå til angrepskrig og invadere slike naboland som Norge.
Kreml hadde jo en offensiv militær doktrine dersom direkte
trusler og overhengende fare mot deres territorium inntraff. Nå ble disse
scenarioene aldri en realitet. Og så langt vi vet i dag, vurderte sovjetiske
myndigheter aldri alvorlig å invadere vesteuropeiske land.
Planlegging med
tanke på mer eller mindre realistiske fremtidsscenarioer er vanlig rutine i
enhver militærmakt og for generalenes del var denne kartleggingen rett og slett
elementer i en innsats for å minimere sjansen for å bli kastet uforberedt inn i
en krig.
Men - som vi ser på kartenes tydelige feil og mangler - hadde de dårlige
metoder i felten og agentnettverk som kunne utføre slett arbeid på bakkenivå -
i hvert fall for Norges vedkommende, sier Gunnar Hatlehol.
Ikke-eksisterende flyplasser
Den alvorligste feilen er registreringen av en
stor militær flyplass med to rullebaner på Straumøya sør for Bodø - et digert
anlegg som aldri har eksistert. Hvor har
spionene – og kart-tegnerne – hentet det fra?
Det kan være at norsk kontraspionasje har greid å plante de falske
informasjonene på kjente spioner. Ellers så vet vi at KGB betalte nordmenn for informasjoner.
– Det kan altså være noen som rett og slett
har diktet det opp. Men hva som egentlig
skjedde, får vi nok aldri vite, mener Anders Kvernberg.
En nærliggende årsak til den sovjetiske interessen
for akkurat dette området, kan ligge i datidens påstander om at amerikanerne i
flere år brukte Bodø Flystasjon som base for egne spiontokt med fly inn over
Norges østlige nabo.
På et kart over Hamar og omland, finnes det
utenfor Elverum også en flyplass som aldri har vært der.
Kvernberg har en mistanke om hvor hunden
ligger begravet: - Lokalområdet heter Hernes – altså samme navn som på
flyplassen ytterst på Bodøhalvøya. Det
fremstår som rent skrivebordsarbeid, sier Anders Kvernberg.
Statshemmelighet
– Siden
disse kartene var ment til bruk av generalstaben under en invasjon, eller av
okkupasjonsmyndigheter til bruk under en besettelse, ble deres eksistens
behandlet som en statshemmelighet. Blant
annet derfor har det sluppet ut veldig få konkrete informasjoner om opphav og
metodene som ble brukt under utvelgelsesprosessen, påpeker Anders Kvernberg.
– Selv har
jeg undersøkt de 230 kartene – i ulike målestokker - over Norge, som i sin tid
ble funnet i et baltisk land og for et par år siden kjøpt inn av
Nasjonalbiblioteket. Det skal finnes
en militær serie som dekker Finnmark og Troms i stor målestokk, men disse var
vi foreløpig ikke greidd å få fatt i.
Da norske
medier høsten 1993 offentliggjorde artikler om oppdagelsen av et stort antall
detaljerte Norges-kart med kyrilliske bokstaver og mange detaljer, ble de av
mange militære eksperter mottatt med et skuldertrekk.
Selvsagt satt Kreml med gode informasjoner om
Norge og andre land – også gode kart til bruk under en mulig invasjon. Men – som en av dem uttalte – så var ikke
tilretteleggelse av en okkupasjon i seg selv ensbetydende med at Moskva faktisk
hadde hatt konkrete planer om et angrep på Nato-landet Norge.
Selgeren
Selv om
enkelte norske aviser i 1993 var raskt ute med å slå fast at dette dreide seg
om «invasjons-kart», peker analytikere i våre dager heller på tilstedeværelsen
av et stort antall sivile elementer, så som togforbindelse mellom byer,
industri og forskningsfasiliteter – som gjør det mer nærliggende å tenke at det
her dreier seg mest om forberedelser til å styre et samfunn enn å erobre et
land.
Artikkelforfatteren leste den gangen om fenomenet
i Arbeiderbladet, og ringte til forretningsmannen Arve Røys Stranden, som
inviterte hjem til leiligheten sin i Oslo. Han hadde i mange år drevet business i de baltiske landene, og også vært
estisk konsul i Norge.
Røys Stranden kunne fortelle at hans store utvalg
av kart - over først og fremst byer og distrikter i Norge og Sverige – hadde
tilhørt en enorm samling som russiske offiserer forsøkte å selge umiddelbart
før tilbaketrekningen fra hovedkvarteret i Riga. De krevde stive priser, men nordmannen hadde
likevel sikret seg en diger kasse – som han viste frem.
Det var ikke råd til å kjøpe mer enn to av
dem. Så det ble et bykartet i målestokken
1:100 000 over Lillehammer og 1:500 000 over Hamar og omland.
«Kartene over Oslo kan ligne på et satellittfoto,
med den forskjell at de er bedre, eftersom detaljer kommer tydeligere frem
fordi de er stilisert. F. eks. er trærne i Slottsparken og andre detaljer
tegnet nøyaktig inn. Det neste som slår en, er at kartene representerer en
kombinasjon av sjø- og landkart», meldte Aftenposten den 17. desember 1993 og
fortsatte:
Reneste kopier
«Langs havnen er det tydelig merket av hvor større skip kan fortøye, og hvor
det ikke er mulig. Dybdeangivelser på spesielt interessante steder er oppgitt
inntil 10 cm, f. eks.
rundt Fornebu flyplass, hvor også langgrunne områder er spesielt tegnet inn.»
Tre kart-serier
er kjent. Den ene ble fremstilt mot slutten av 1940-årene og tidlig på 1950-tallet. Den andre stammer fra årene
mellom 1969 og 1978, mens den tredje er oppdateringer frem til så sent som
1985.
Bykart i
1:10 000 er mest detaljert, med tanke på planlegging av bombemål, ild-støtte og
observasjonspunkter. Slike kart er kjent
over Vardø, Vadsø, Stavanger, Kristiansand, Tromsø, Drammen, Narvik, Kirkenes,
Trondheim, Bergen og Oslo.
Mange
unøyaktigheter
Den
russiske militærattacheen Mikhail Parfentjev ved ambassaden i Oslo forsøkte
ikke gang - da han ble konfrontert av Aftenposten - å benekte kartenes
eksistens og formål,: «Kartene var bestemt ikke laget for bruk under
fisketurer», uttalte kontreadmiralen. Han hadde imidlertid ingen forklaring på
hvorfor det hadde vært nødvendig å fremstille dem.
De første
variantene av topografiske kart, som ble fremstilt på 1940- og 50-tallet, er rene
kopier av de tyske kartene som ble trykket under Andre verdenskrig – og som
egentlig ikke var annet enn avtrykk av norske førkrigskart. Den andre serien, som ble produsert sent på
1960-tallet og fullført sent i 1970-åra er helt og fullt tegnet av fra tre
norske serier.
At den ene
hånden ikke alltid visste hva den andre gjorde, blir synlig på kart med ulik
målestokk – der Sognefjorden på ett kart er 300 meter dyp – mens den på et
annet oppgis til korrekte 1168 meter.
Det samme
gjelder for Haakonsvern i Bergen, som ble åpnet i 1963. På norske kart er
marinebasen frem til 1973 vist som en sivil bebyggelse. På det sovjetiske
kartet fra 1969 er området nøyaktig kopiert – men uten at kopistene greide å identifisere
anlegget som militært.
Ukorrekte
dybdemålinger
Etter
hvert som Den kalde krigen utviklet seg, ble det fra 1950 ganske vanlig at
trålere i fiskeriflåten fra flere land i Warszawa-pakten var utstyrt med sonar
og ulike former for avanserte overvåkingssystemer som ble brukt til å foreta
egne målinger av topografi – for å forsikre seg om at de norske informasjonene
faktisk stemmer. I tillegg fikk de sovjetiske kartfolkene tilgang på bilder fra
satellitter – som det ble stadig flere av.
Men heller
ikke egne målinger førte alltid til gode resultater. På et sjøkart fra 1977
over den strategisk viktige innseilingen til Bergen, er det på 504 steder
registrert dybde. 452 av dem er kopiert
direkte fra norske kart, mens det foreligger 52 avvik. 16 av disse ser ut til å skyldes feil
avskrift, mens 36 av dybdemålingene stammer i hvert fall ikke fra norske
sjøkart.
Satellitt-bilder
ble et stadig viktigere grunnlag for arbeidet, noe som blant annet kan ses der
lokale kart er brukt som utgangspunkt, men bilder fra oven benyttet til å
korrigere. For eksempel der detaljer fra Bardufoss Flystasjon er sensurert vekk
fra de norske kartene, er blant annet rullebanen korrekt inntegnet hos
sovjeterne.
Militært
eller sivilt?
På et kart
fra 1984 over Oslo, er to norske kart fra 1969 og 1971 brukt som utgangspunkt –
men sammen med satellittbilder fra 1976. Her er det nye Postgirobygget fra 1976
kommet med, men verken Politihuset på Grønland eller det nye
regjeringskvartalet – som begge sto klare i 1978 – har fått plass. Mange nye
bygg er utstyrt med navn etter den institusjonen som tidligere befant seg på
stedet.
Sovjeterne
skal overfor sine norske informanter ha understreket at de legger stor vekt på
å vite så mye som mulig om flyplasser, marinebaser og fergeforbindelser.
Resultatet kan ses på de militære kartene, der det nærmest bugner av symboler
for overbygde veier, bruenes kapasitet, hva bygninger brukes til og
kjennemerker som kan benyttes for identifisering.
Overraskende
mange av disse informasjonene viser seg å være gjennomgående gale. Bruer – som
den til Brevik - er opp til 284 meter for lange, mens målene på bruenes bredde
som regel heller ikke stemmer. Av 22
undersøkte bruer, viser det seg at bare dimensjonene for Hokksundbrua og
jernbanebrua på Minnestund er korrekte.
197
«viktige» objekter
På
bykartene i målestokk 1:10 000 er mange bygninger utstyrt med symbol for
«viktige objekter», blitt nummerert og – med farger – delt inn i tre
kategorier: Til kommunikasjon og militære formål, regjering og administrasjon,
samt militær-industrielle objekter. Oslo har ikke mindre enn 197 slike, mens
tallet for Stavanger er 68 og Bergen 64.
Særlig
industri og mekanisk, teknologisk og kjemisk industri, regjeringskontorer og
infrastruktur for tog er åpenbart overrepresentert. Hva jernbaneforbindelser
angår, har kart-makerne også lagt vekt på å få tegnet inn om det er snakk om
enkeltspor eller dobbeltspor og om det brukes diesel eller elektrisitet.
Mange
regjeringsbygninger, militære installasjoner, ambassader og mediabedrifter er
mer vilkårlig markert. Av 28
regjeringsbygg er bare 13 korrekt markert. Og av 28 regjeringsbygg i 1984, er bare halvparten korrekt merket.
Til stor
forbauselse for de norske analytikerne, har Forsvarsdepartementet fått plass
der hvor det i virkeligheten bare befant seg noen mindre viktige kontorer.
«Regjeringskontorer»
Husebyleiren
er korrekt markert som «militær leir». Også Forsvarsdepartementet og Utenriksdepartementet finnes på kartene,
men blir begge betegnet som «arkiv» mens Vinmonopolet og Norsk Hydro er merket
som «Regjeringskontorer».
Norsk
Hydro og Vinmonopolet har fått også fått karakteristikken «regjeringskontor» -
slik som for øvrig også både Arbeiderpartiet og Kommunistpartiets kontorer.
Både kommunistavisen Friheten og hovedkontoret til Norges Kommunistiske Parti
(NKP) har fått betegnelsen «regjeringskontor».
Krigsviktige
adresser, som Nato-hovedkvarteret på Kolsås og Landsdelskommando Sør-Norge på
Huseby, samt Krigsskolen på Linderud, er derimot korrekt markert.
Listen
over feil er imidlertid lang: Mange sivile institusjoner – som for eksempel
Sjømannsskolen i Ekebergsåsen – er merket som militære, mens Hærens
kamplaboratorium på Løren er blitt til sivil industri.
NRK
Det er
bare til å trekke på smilebåndet over, når NRK på Bjørnstjerne Bjørnsons Plass
1 blir til «Bjørnstjerne Radio og TV-senter».
Stavemåten
på norske stedsnavn avslører også når informasjoner er hentet inn direkte på
stedet og den russiske stavemåten kommer til å ligne den lokale måten å uttale
dem på – eller når det oppstår misforståelser som at sildeoljefabrikken i Florø
er blitt til stedsnavn og Landsgymnaset på Evje fremstår som
«Landsiyumnas».
Når Mågøy
er merket «Måjøy», så er det en sterk indikasjon på at navnet ble hentet inn
via samtaler med lokalbefolkningen.
Den lange
rekka med misforståelser, feil og motstående informasjoner gjør at bruer,
fabrikker, tykkelsen på skogvekst og plassering av militære installasjoner,
offentlige kontorer og mediabedriftenes beliggenhet så vel som feilstaving av
lokale navn– under karttegnernes sammenfatningen av ulike informasjoner - fikk
resultatet til å bli feil. Det gjorde ikke resultatet bedre at
ikke-eksisterende veier og militære anlegg har fått plass.
Hvilket
Norge?
Google
Maps kom I 2005 og i 2011 ble de offentlige norske kartene gjort tilgjengelige,
slik at Bjørnen i øst i våre dager har langt mer detaljerte informasjoner å
holde seg til – enn den gangen de måtte nøye seg med papirkart, der
informasjonene ble hentet fra kilder som skulle vise seg å være upålitelige.
Det er
ingen stor overraskelse at Den røde armes generalstab ønsket seg så gode kart
som mulig over Nato-landet Norge. Men
alle feil og mangler gjør at disse – i utgangspunktet imponerende - verkene gir
et helt skjevt bilde.
– Faktisk
viser kartene et Norge som aldri har eksistert, som Anders Kvernberg uttrykker
det.
Han skal til neste år publisere en omfattende artikkel om dette temaet i
Norsk Geografisk Tidsskrift.