På det grå vannet skyter de grå mastene fra en fregatt mot en grå himmel. Med Akershus festning som bakteppet, ligger HMS Iron Duke til kai i Oslo.
Annonse
– Det er en vakker by og mannskapet nyter den virkelig, sier kommandør David Armstrong, skipssjef om bord, ikke synlig nedstemt av det grå bakteppet.
Iron Duke har lagt til kai etter en økt til sjøs utenfor norske og britiske farvann. De siste tolv månedene har skipet holdt øye med russisk skipsfart og eskortert russiske krigsskip som har seilt i norske og britiske nærområder.
– Skipet er i høy beredskap, for å møte enhver trussel mot britiske farvann. Vi har blitt aktivert 13 ganger, så kun med noen ukers mellomrom, sier Armstrong.
Tips oss!
Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.
Sanksjonert tankskip
Flestepartene av gangene var det for å eskortere russiske krigsskip.
– På veien hit møtte vi en russisk oljetanker som er under sankjoner av andre europeiske land, men ikke Storbritannia.
VILLKATT: Et AgustaWestland AW159 Wildcat-helikopter i hangaren på fregatten.Foto: Mikal Hem, Forsvarets forum
Selv om det russiske skipet ikke er sanksjonert av britene, forteller Armstrong at de tok en grundig kikk, i tråd maritime normer for sikkerhet.
– Det seilte ikke under noe flagg, noe som er brudd på sjøretten. Det er bare ett eksempel på hvordan rutineoperasjoner kan være verdifulle i nordområdene, sier han.
Hjem fra Syria
Etter at Donald Trump ble innsatt som USAs president i januar, har amerikanerne endret tilnærming til krigen i Ukraina. Trump har stoppet USAs militære bistand, og forøker å presse partene til forhandlingsbordet.
Dette har ifølge Armstrong ikke påvirket den russiske aktiviteten i våre nærområder.
OSLO: HMS Iron Duke ligger utenfor Akershus festning.Foto: Mikal Hem, Forsvarets forum
– Det som har hatt en merkbar effekt er at russerne ikke lenger får være i Syria. De sender skip med utstyr tilbake til Russland. Så det har vært økt russisk aktivitet utenfor Storbritannia og Norge de siste to-tre månedene, sier han.
For bare noen uker siden eskorterte Iron Duke «en ganske stor gruppe russiske skip» gjennom britiske farvann inn i Nordsjøen, før de ble overlatt til den belgiske marinen.
På ski
Flere ganger det siste året har kommunikasjonskabler på havbunnen blitt ødelagt, med mistanke om sabotasje. Armstrong tror at det maritime samarbeidet på tvers av Nordsjøen bare vil øke.
– Både Norge og Storbritannia er maritime nasjoner. Vi er avhengig i å ha kontroll over våre territoriale farvann for energi- og datasikkerhet. Så det er ikke nok bare å håpe at en fremmed krigsskip ikke vil utgjøre noen trussel. Vi må sørge for at de ikke har muligheten, sier Armstrong.
Kapteinen har vært på øvelse i Nord-Norge tidligere, men har aldri besøkt Oslo.
– Vi sendte 25 av mannskapet ut for å stå på ski i dag morges. Oslo tilbyr unike muligheter for våre sjømenn, sier han.