Nyheter
– Det vi tilbyr er et nytt, dypt strategisk partnerskap
Norge skal som eneste europeiske alliert seile sammen med det britiske hangarskipet HMS Prince of Wales under hele deployeringen i Stillehavet. – Et vitnesbyrd på partnerskapet vårt, sier britisk statssekretær.
– Et av de sterkeste minnene fra sist jeg var i Norge, er å være på en rib med Royal Marines i full fart inn og ut av fjordene, som en del av en øvelse, der vi beskyttet Norge mot en angriper, sier Luke Pollard.
Storbritannias statssekretær for de væpnede styrkene, var i forrige uke på besøk i Norge, der diskusjoner om et annet fartøy sto på programmet, noe større enn de britiske ribene.
I de staselig lokalene til den britiske ambassaden i Oslo snakker han entusiastisk om tidligere opplevelser i Norge.
Til våren skal en norsk fregatt seile i Stillehavet sammen med det britiske hangarskipet HMS Prince of Wales. Pollard mener det illustrerer det tette forholdet mellom de to landene.
– Norge er den eneste europeiske allierte som er med oss på hele deployeringen. Vi har skip som vil seile sammen med oss under deler av reisen, for deployeringen er ment å være internasjonal. Men å ha Norge ved vår side under hele reisen, er et vitnesbyrd på partnerskapet vårt, sier han til Forsvarets forum.
Under turen skal den norske fregatten blant annet delta i den australsk-amerikanske øvelsen Talisman Sabre.
Møtte mannskapet
Under norgesbesøket var Pollard innom Haakonsvern, der han møtte mannskapet som skal delta på stillehavseilasen, samt kommandørkaptein Stian Schnelle, som blir den ene av to skipssjefer under deployeringen i Stillehavet.
At Norge sender én av fire fregatter på et lengre seilas langt unna, understreker hvor mye vekt regjeringen legger på forsvarssamarbeidet med Storbritannia.
– Jeg har sett i møtene jeg har jatt med de norske statsrådene en apetitt på et tettere forsvarssamarbeid, sier Pollard.
HMS Prince of Wales er det nyeste av to operative hangarskip i den britiske marinen. 2. desember tok skipet over som flaggskip i Den kongelige britiske marine. Frem til da hadde søsterskipet HMS Queen Elizabeth den rollen.
– Diplomatiske muligheter
Det 284 meter lange skipet har et deplasement (mengden vann skipet fortrenger) på 80.600 tonn, og har plass til 36 F-35B kampfly, i tillegg til helikoptere.
– Når denne depolyeringen er over, kan vi vise til dokumentert kapabilitet av et femtegenerasjons hangarskip med femtegenerasjons kampfly om bord. Hangarskipet vil deretter bli overlevert SACEUR, for å være en forsvarsressurs innenfor Natos operasjonsområde, sier Pollard.
SACEUR står for Supreme Allied Commander Europe, og er lederen for Natos militære operasjoner.
Den britiske statsekretæren understreker at deployeringen ikke bare handler om å vise seg frem.
– Å se hangarskipgruppen sammen, med et helikopter flyvende over, det er et flott bilde, men det blir havnebesøk, diplomatiske muligheter, muligheter for militært samarbeid hele veien, og å vise Norge og Storbritannia side om side, sier han.
Ny fregatt
Seilaset i Stillehavet er ikke den eneste fregattrelaterte saken som opptar britene for tiden. Norge skal snart kjøpe nye fregatter, og Type 26, produsert av britiske BAE Systems, er en av kandidatene.
– Type 26 er en enestående skipsklasse, men jeg tror ikke Norge bare kjøper fregatter. Det vi tilbyr er et nytt, dypt strategisk partnerskap, sier Pollard.
Type 26 skal også utvikles til en ny jager, som skal tas i bruk av Storbritannia og Canada. Det mener Pollard gir skipet en fordel.
– Når det gjelder type 26, handler det ikke bare om fregattene Storbritannia bygger i Skottland akkurat nå. Det handler ikke bare om fregattene Norge eventuelt vil kjøpe. Det handler om å kjøpe seg inn i en klasse fartøy, som vil bestå av 29 krigsskip globalt, sier han.
– Canada, Storbritannia og Norge med samme antiubåt-fregatt, antagelig den beste i verden, men også ha fregattene integrert med P-8 overvåkingsfly, F-35 og et integrert system, er det som vil gjøre oss alle trygge.