Nyheter

LITE MILJØVENNLIG: De nye F-35-flyene bidrar til utslipp fra forsvarssektoren.

Klimabudsjettet kritiseres av MDG: – En tapt mulighet

Miljøpartiet De Grønne synes lite om klimasatsingen i forsvarsbudsjettet. Forsvarsdepartementet mener derimot at satsingen er ambisiøs – og vil trappes mer opp. 

Publisert Sist oppdatert

Kortversjon:

  • Regjeringen har foreslått 120 millioner kroner til klima- og miljøtiltak i statsbudsjettet til forsvarssektoren, med fokus på energieffektivisering og fornybar energi.
  • Miljøpartiet De Grønne kritiserer regjeringens planer som utilstrekkelige, og etterlyser større satsing på miljøinnovasjon og bærekraftige bygg.
  • Forsvaret har som mål å kutte utslippene med 20 prosent innen 2030, men erkjenner utfordringer med å nå dette målet grunnet omfattende satsinger.
  • Statssekretær Hans Christian Kjølseth fremhever regjeringens tiltak som inkluderer bruk av simulatorer for å redusere drivstofforbruk og klimagasser.

Oppsummeringen er generert av kunstig intelligens, men gjennomlest av en journalist.

I regjeringens forslag til forsvarsbudsjettet settes 120 millioner kroner av til klima- og miljøtiltak innen eiendom, bygg og anlegg, forvaltning og anskaffelser i 2025. 

I en pressemelding skriver Forsvaret følgende: «Forsvarssektoren skal bidra aktivt i klima- og miljøarbeidet. Derfor prioriteres tiltak som bidrar til energieffektivisering og lokal fornybar energiproduksjon, samt tiltak for bevaring av naturmangfold og klimatilpasning.»

Forslaget faller ikke i god jord hos Miljøpartiet De Grønne (MDG), som er skuffet over regjeringens klimaplaner for forsvarssektoren i 2025. 

– Jeg vet at mange i Forsvaret er opptatt av at forsvarssektoren skal gå foran på bærekraft uten å ofre forsvarsevnen vår, og at det er ildsjeler som ønsker at deres tjenestested blir en foregangsaktør, sier Ingrid Liland, nestleder i partiet til Forsvarets forum.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

– Med rammen regjeringen legger opp til nå blir det få nye satsinger og innovasjon på miljø i Forsvaret. Det er en tapt mulighet, legger hun til. 

Uenighet om bygninger

Ifølge konstituert statssekretær Hans Christian Kjølseth (Sp) jobber regjeringen på flere fronter for å ivareta både klima og natur samtidig som operativ evne styrkes. 

– Grepene inkluderer en gjennomgående satsing på simulatorer som blant annet fører til lavere forbruk av drivstoff og dermed klimagasser og mindre slitasje på naturen, og vi øker den lokale og fornybare energiproduksjonen, skriver han i en e-post til Forsvarets forum. 

Les også:  P-8A-simulator til Evenes: – Mer operativitet og robusthet

AMBISIØS PLAN: Det mener konstituert statssekretær i Forsvarsdepartementet, Hans Christian Hveem Kjølseth.

Kjølseth sier det stilles tydelige klima- og miljøkrav rundt anskaffelser.

– Det gjelder blant annet for den standardiserte fartøysklassen som skal bygges slik at det kan være mulig å konvertere til mer miljøvennlig energi i fartøyenes levetid.

82 millioner kroner er satt av til klima-, miljø- og bærekraftstiltak i regi av Forsvarsbygg. MDGs nestleder Liland savner imidlertid mer fokus på miljøvennlige bygg. 

– Det er begredelig at regjeringen legger opp til en minimal satsing på mer bærekraftige bygg i forsvarssektoren. Vi vet at Forsvaret har mange gamle bygg som forfaller og blant annet forårsaker økte strømutgifter, dårlig arbeidsmiljø for ansatte og som øker sårbarheten i sektoren. 

Det svarer Kjølseth på.

– Vi skal bruke mye penger fremover på å rehabilitere og vedlikeholde det vi har av bygningsmasse. Det er sirkulær økonomi i praksis. Da vil det også gjennomføres tiltak som sparer energi.

– Manglende satsing

Ørland, Haakonsvern og Skjold er bærekraftspiloter som skal teste og utvikle løsninger med nullutslippsteknologi, energieffektivisering- og sikkerhet.

– Klimaomstilling er et prioritert område for å tildele forskningsmidler som kan styrke evnen til å ta gode klimavennlige valg fremover, sier Kjølseth. 

– Langtidsplanen er ambisiøs når det kommer til klima og miljø, sier han.

BÆREKRAFTSPILOT: På Skjold leir skal det, sammen med Haakonsvern og Ørland, testes flere miljøvennlige løsninger.

Den oppfatningen deler ikke Liland i MDG.

– Forsvaret vil spare penger på miljøinvesteringer på sikt, og vi kan spare enda mer jo raskere vi kommer i gang. Dessverre skjer ikke det med regjeringens manglende satsing. 

Kritisk 

FORVENTET MER: Nestleder i MDG, Ingrid Liland, savner større planer for klimatiltak i sektoren.

Forsvaret har satt seg et mål om å kutte 20 prosent av utslippene innen 2030, men i sommer ble det erkjent at det ikke lar seg gjøre. 

Hovedgrunnen er den store satsingen på Forsvaret.

– Vi vet derfor at 20-prosentmålet vil bli krevende. Samtidig står vi i en klima- og naturkrise. Det blir derfor ikke riktig å senke ambisjonsnivået, sa Siv Fagerbekk, seniorrådgiver innen bærekraft i Forsvarsstabens plan- og utviklingsavdeling til Teknisk Ukeblad. 

Tidligere i oktober markerte Forsvaret og Norwegian at alle tjenestereiser skal flys med 15 prosent biodrivstoff. 

Likevel savner MdG mer betydelige grep innen miljøvern.

– I forhandlingene om langtidsplanen for Forsvaret var satsing på økt bærekraft i Forsvaret viktig. Det regjeringen legger opp til her er ikke å ta de innspillene som kom fra oss og andre under forhandlingene på alvor, sier Liland. 

Powered by Labrador CMS