Nyheter

OVERVÅKER: Fra 2025 vil satelitter se etter skip som forsøker å skjule identiteten sin.
OVERVÅKER: Fra 2025 vil satelitter se etter skip som forsøker å skjule identiteten sin.

Unik teknologi skal vokte norske interesser fra 600 kilometers høyde

Satellittsystemet MicroSAR er skreddersydd for havovervåkning og kan fange opp små fartøy over store områder. Kombinasjonen i denne teknologien er unik, ifølge konserndirektør Dag Stølan.

Publisert Sist oppdatert

Satellittsystemet har fått navnet MicroSAR, er skreddersydd for havovervåkning og kan detektere flere små fartøy i et stort område samtidig.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: [email protected] eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

MicroSAR-satellittene vil veie rundt 300 kilo og gå i polar bane i ulike baneplan i omtrent 600 kilometers høyde.

Avansert teknologi sørger for bilder med høy oppløsning og et stort dekningsområde.

– Det finnes i dag ikke satellittsystemer med tilsvarende egenskaper, sier konserndirektør for sikkerhet og infrastruktur i Space Norway Dag Stølan til Forsvarets forum.

Les også: Norges forsvarsevne - blir det norske folk ført bak lyset?

Radarovervåkning gir en stor fordel sammenlignet med optiske sensorer, fordi et satellittsystem med radar også kan se når det er mørkt og overskyet i området den dekker.

På denne måten skal det nye satellittsystemet vokte norske interesser i nordområdene.

Tett samarbeid med Forsvaret

Systemet vil primært dekke norske samfunns- og myndighetsbehov og har spesiell relevans for maritim overvåkning. Det vil kunne ta for seg blant annet overvåkning av skipstrafikk, bekjempelse av tjuvfiske, sjøredning og overvåking av oljesøl, forklarer Stølan.

KONSERNDIREKTØR: Dag Hugo Stølan, konserndirektør for sikkerhet og infrastruktur.
KONSERNDIREKTØR: Dag Hugo Stølan, konserndirektør for sikkerhet og infrastruktur.

Space Norway har hatt et tett samarbeid med Forsvaret i arbeidet med prosjektet. Forsvaret vil være prosjektets primærkunde og kjøpe tjenester og produkter når systemet blir operativt.

– Forsvaret har som oppdrag å holde kontroll i norske interesse- og ansvarsområder. Vi som selskap mener dette systemet kan være et viktig bidrag til et godt maritimt oversiktsbilde som Forsvaret kan bruke, sier Stølan.

Les også: Krigen i Ukraina slår inn i norsk forsvarsplanlegging

– Systemet kan rette oppmerksomheten mot dem det er et ønske om å undersøke nærmere. Da har Forsvaret andre kapasiteter de kan sende ut til et spesifikt område der satellitten har detektert at det et fartøy eller flere som er spesielt interessante, legger han til.

Store krav til overvåkning

Norges havområder er sju ganger større enn landarealet. Nordområdene er Norges viktigste strategiske satsingsområde.

Stølan mener dette stiller store krav til overvåkning av disse områdene og forklarer at AIS (Automatic Identification System) i en årrekke har vært benyttet for å holde oversikt over skipsfarten i området.

– Det vi antar er at omtrent fem prosent av dem som operer vi våre interesseområder, ønsker å unndra seg hvem de er og hva de gjør, og gjør det av forskjellige årsaker.

Illustrasjonsbilde.
Illustrasjonsbilde.

Utfordringen er og har vært at AIS baserer seg på at skipene selv sender informasjon om egen identitet, fart og kurs. Altså et system som er avhengig av at fartøyet samarbeider.

– Med radarsatellitten vil vi ha både AIS og en radar om bord som gjør at vi kan sammenligne informasjon fra AIS med radarplott av fartøyet, stemmer ikke dette overens, er det et fartøy vi bør se nærmere på, sier han.

Omfattende samarbeid

Satellittsystemet eies og kontrolleres av Space Norway.

– Dette gir Norge en viktig strategisk kapasitet under nasjonal kontroll, og som gir nasjonen en selvstendig evne til å ivareta sine overvåkningsoppgaver, sier Stølan.

Space Norway har inngått kontrakt med britiske Surrey Satellite Technology Ltd (SSTL) om byggingen av den første satellitten. SSTL er et britisk selskap med lang erfaring i bygging av satellitter. SSTL leverer selve satellittplattformen og sørger for integrasjon av de aktuelle nyttelastene om bord på satellitten.

SSTL vil ha ansvaret for byggingen av selve radarantennen gjennom sin underleverandør Oxford Space Systems.

Nyttelastene blir utviklet og levert av de norske selskapene WideNorth, Eidsvoll Electronics (EIDEL), Kongsberg Seatex og Forsvarets forskningsinstitutt (FFI).

Første oppskytning i 2025

Space Norway planlegger å skyte opp den første satellitten med en SpaceX Falcon 9 rakett som en såkalt «rideshare».

Rideshare betyr at satellitten vil haike med en større satellitt for å komme opp i valgt bane. Ved etablering av en konstellasjon av MicroSAR-satellitter, planlegger Space Norway å benytte dedikerte raketter med plass til to-tre satellitter.

Ifølge Stølan er den første oppskytningen planlagt til 2025 og vil foregå i USA. Etableringen av Andøya Spaceport kan medføre at framtidige MicroSAR-satellitter skytes opp fra Norge.

Powered by Labrador CMS