NASJONAL SIKKERHET: Forsvarsminister Bjørn Arild Gram (Sp) og Erik Kristoffersen under Forsvarsdepartementet, Forsvarsmateriell og Forsvarets pressemøte om helikoptere tidligere i år.Terje Pedersen, NTB
Krigen i Ukraina slår inn i norsk forsvarsplanlegging
Hårek Elvenes er forsvarspolitisk talsperson for Høyre. Han mener krigen i Ukraina må få konsekvenser for Norges nasjonale sikkerhets- og forsvarspolitikk.
Denne artikkelen er over to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Dette er en kronikk. Meninger i teksten står for skribentens regning. Send inn kronikker og debattinnlegg til Forsvarets forum her.
Krigen i Ukraina må få konsekvenser for vår nasjonale forsvarspolitikk. Det er over 30 år siden forrige forsvarskommisjon. Om ett års tid skal en ny forsvarskommisjon leggefram sin rapport. Kommisjonen harfått fanget fulltmed krevende problemstillinger.
Annonse
Det eringen vei utenom, forsvarskommisjonen må gå dypt inn ikonsekvensenefor norsk sikkerhets- og forsvarspolitikk av Russlands grufulle invasjon av Ukraina.
Forsvarskommisjonens rapport og forsvarssjefens fagmilitæresom skalfremleggessamtidig vil dannegrunnlaget forneste langtidsplanen for forsvarssektoren (LTP).
– De kjemper også for et fritt Europa
Bakteppet er det desidert mørkeste i europeisk historie siden 1945.Ukrainernekjemper og dørfor sin frihet og selvstendighet.Men de kjemper også for et fritt Europa.For et Europa der folkeretten fortsatt skal regulere forholdet mellom stater. Et Europa som er fundamentalt endret.
Russland opptrer som en ustabil og uforutsigbar stormakt. Russland har utviklet seg tilet totalitært regime med en skruppelløs president med all makt i sine hender.
Det Russland vihar som naboi nord, er det samme Russland som bedriver statsterrorisme mot nabofolketi Ukraina, og drevet 8 millioner på flukt.
Detaktualiserer spørsmålet hvordan Norge skal innrette naboforholdet til Russland, ogeventuelt behov forøktnorsk militært tilstedeværelse i Finnmark.Vår sikkerhet i nord avhenger ikke av vår evne til å snakke med russerne, men vårt forhold til USA. Det er intet som tyderpå at Putin lar segberoligge,avskrekkingderimot skjønner Kreml!
Etannetinteressantmoment erat noe av det militære materiellet Ukraina etterspørsom mest, er systemer vi selv harsværtbegrensede mengder av, som artilleri, luftvern, droner og missiler.Krigenhar avdekketnoensystemersom er særlig viktige iforsvaretmot russisk aggresjon, uten at alter direkte overførbart til norske forhold.
Etspørsmål som naturlig melder seg erhvilke våpensystemerNorgebør satse mer på,setti lys averfaringene på slagmarken i Ukraina.Forsvarets kampkraftvilsannsynligviskunne økes betydelig dersom sammenhengen mellompengebruk og evnetil å påføre en motstander tap, vektlegges sterkere.
Et annetviktig spørsmåler landmaktens størrelse.Det erlite som tilsier at deternødvendigå snuopp ned på Forsvarets struktur.Det eroverveiende sannsynligat Brigade nord forblir en mekanisert brigade. Samtidig vilkampkraften i Hæren og HVkunne økesdersommaneksempelvis oppretterlettereavdelingeroppsattmed våpensystemermedhøyeffektslik sombenyttetav ukrainske forsvarsstyrker.
En miks av lette og tunge avdelinger vildessutenkunne gi økt fleksibilitet og utholdenhet.Her måukrainernes bruk av langtrekkende ild og droner inn i vurderingene. HIMARS og lignende rakettsystemer har vist seg å være en«game changer» i striden.
Forverret sikkerhetssituasjon
I Norge er langtrekkende ild planlagt anskaffet fraog med 2026.Både omfanget og tidsplanen for anskaffelsen av langtrekkende ildbør«under lupen».
Det er ikke politikernes oppgave åforskutterefagmilitære spørsmål. Men det er definitivt vår oppgave åreise relevante problemstillinger,og forventefagmilitær svar.
I så måte vildet kommende åretbliet interessant år. Det er simpelthennødvendig for å innrette Forsvaret best mulig sett i lys avden kraftig forverrede sikkerhetssituasjonen.