Denne artikkelen er over to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
På kampflybasen Ørland står åtte F-35 simulatorer. I simulatoren har du en 360 grader dom rundt deg, men setet står stille. En F-35 simulator er en fullverdig replika av det ekte flyet, som det oppleves av flygeren. Alle kapasitetene som flyet har, finnes også i simulatoren, ifølge Forsvaret.
Annonse
Da regjeringen i oktober hevet beredskapsnivået sa forsvarssjef Eirik Kristoffersen at en F-35-øvelse i USA ble utsatt for å frigjøre ressurser til ander oppgaver.
I lys av at det krever mye penger og drivstoff å ha F-35 på vingene, har Forsvarets forum spurt Luftforsvaret om deres planer for bruk av simulator.
– Et nytt F-35 treningsprogram som trer i kraft 1. desember krever 40 prosent simulatorbruk, sier brigader Kristian Lyssand, sjefen for Luftforsvarets våpenskole.
– Simulatorbruken det siste året har tilsvart cirka 30 prosent av treningsprogrammets planlagte flytimer. Vi er i en innfasingsperiode på F-35 med redusert flytimeuttak, så reell prosentandel i simulator vil derfor være litt høyere. Det tallet er gradert, da det sier noe om dagens operative evne, sier Lyssand til Forsvarets forum.
Lyssand legger til at det vil bli flere faktiske timer i både simulator og fly med det nye treningsprogrammet, i takt med mottak av flere F-35 og at man etter planen når full operativ evne (FOC) i 2025. Til sammenligning var det kun krav om 10 prosent simulator da F-16 var i tjeneste, ifølge Lyssand.
– Det har liten hensikt å sammenligne det nye treningsprogrammet med det vi har hatt frem til nå, i innfasingen av F-35. Dette fordi simulatorene i stor grad har vært brukt til øving på nødprosedyrer og instrumentflyging. Den store forskjellen er at nå kommer vi også til å bruke mer simulator til avansert taktisk trening. Den betydelige gevinsten kommer først til syne når vi tar i betraktning kravet som var til simulatorbruk på F-16, sier Lyssand.
– Hva er optimal prosentvis simulatorbruk når dere når full operativ evne i 2025?
– 40 prosent blir «må-kravet», svarer Eivind Byre, kommunikasjonssjef i Luftforsvaret.
– Enorm virkelighetsfølelse
Ifølge Thomas «Timber» Harlem gir simulatoren «en enorm virkelighetssfølelse». I en video publisert av Forsvaret sier Harlem, som i dag er oberst, at hver simualtor har 50 PC'er og 25 prosjektorer.
– Vi skal kunne koble oss på andre simulatorer rundt om kring i verden, andre partnernasjoner som også har F-35. Og vi skal også kunne koble oss på andre aktører i det norske Forsvaret for samtrening.
Oberstløytnant Trond Haugen er sjef 332 skvadron ved Ørland flystasjon. Han sier at det nye treningsprogrammet medfører betydelig økt utnyttelse av simulatortrening enn tidligere.
– Et hovedpoeng er at vi ønsker å gjøre så mye av treningen vi kan i simulator, men vi får ikke trent hele verdikjeden fra A til Å når vi bare flyr i simulator, siden vi da trener flygerne primært. Vi er helt avhengig av også å trene alle støttefunksjonene som bidrar til å skape troverdig kampkraft med F-35 som system. Det er også slik at det er endel viktige momenter vi ikke får trent i simulatoren som vi derfor er helt avhengig av å gjøre i flyet, sier Haugen til Forsvarets forum.
Han understreker at det er annerledes å sitte i en simulator som står på bakken enn å kle på seg utstyret, kjenne på G-krefter og at alt ikke er like «svart-hvitt» som i simulatoren.
– Du får «fog and friction» i reelle operasjoner i cockpit, og det får du ikke gjengitt like godt i simulator. Du er en del av et større system i samspill med eksempelvis sivil lufttrafikk og militær luftromskontroll som du ikke i samme grad får trent i simulator.
– Hvor mange flytimer må en F-35-pilot ha årlig for å kunne være operativ?
– Det er gradert informasjon, men Nato-kravet vårt ligger på 180 flytimer i året. Det er en fordeling mellom fly og simulatortrening som ligger innenfor der.
– Det nye treningsprogrammet er akkurat godkjent av Luftforsvarets våpenskole. Økt bruk av simulatortrening er videre en viktig del av Forsvarets satsning innenfor modernisering og effektivisering, i tillegg til en åpenbar klima- og miljøgevinst. Dessuten må vi søke å oppnå mest mulig kampkraft innenfor de rammene som arbeidsmiljøloven tillater.
– Kan du si hva en treningstime i cockpit koster?
– Nei, det tør jeg ikke svare på. Det kommer an på hva man tar med i beregningen.
Haugen forteller at overføringstreningen for å bli F-35-flyger skjer på Luke Air Force Base i USA. Der får man en utsjekk på flytypen og en grunnutdannelse som gjør at man kan inngå i normale skvadronoperasjoner i Norge. Norske F-35-piloter har en plikttjeneste på 12 år fra man er ferdig utdannet som flyger.
Han kan ikke kommentere hvor mange kampflypiloter Norge har.
– Kan du si noe om aktivitet etter at regjeringen skjerpet beredskapsnivået?
– Vi øker tilstedeværelsen og fotavtrykket her hjemme, sier Trond Haugen til Forsvarets forum.