Nyheter

FLERE FLYTIMER: F-35-pilotene får mer tid i luften enn tidligere..

Flyr dobbelt så mye som i 2022

ØRLAND (Forsvarets forum): Halvveis ut i 2024 har F-35-pilotene flydd like mye som hele 2022. Slik skal det også fortsette ut året, ifølge luftvingsjef Martin Tesli.

Publisert

Kortversjon:

  • F-35-pilotene har allerede i 2024 flydd flere timer enn i hele 2022.
  • Økningen i flytimer skyldes innføringen av nye vedlikeholdssystemer, omstrukturering av driftsprosesser, og støtte fra innleid personell fra Lockheed Martin, Northrop Grumman og KAMS.
  • Til tross for økningen i faktiske flytimer, har bruken av simulatorer også økt, med over 40 prosent av treningen fortsatt utført i simulator.
  • Stian Roen, talsperson for Luftforsvaret, sier det koster å leie inn personell, men at det hadde kostet mer om de ikke hadde fått flyene i luften.

Oppsummeringen er generert av kunstig intelligens, men gjennomlest av en journalist.

Så langt i 2024 har F-35-pilotene flydd mer enn hele 2022 totalt. Det forteller sjef for 132 luftving Martin «Tintin» Tesli.

2022 var også året Tesli tok over som luftvingsjef.

– Det så ganske mørkt ut i 2022. Nå ser det veldig lyst ut. Og det er klart, når flyverne blir eksponert mye i simulator og fly, så blir de dyktigere, og da klarer vi også å utvikle systemet vårt fortere også, sier han.

Tesli forklarer økningen med at de har fått et nytt vedlikeholdssystem, de har omstrukturert hvordan de drifter, tatt inn vernepliktige som crew chief-assistenter og leid inn personell fra Lockheed Martin, Northrop Grumman og KAMS (Kongsberg Aviation Maintenance Services) til å ta seg av utdanning innenfor F-35.

I tillegg sier han at de var forsiktige rundt F-35 fra begynnelsen av, noe han mener var riktig, men at de ikke trenger å holde inn bremsen lenger.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

– Mulighetsrommet er faktisk mye større. Så det var mange ting i denne salaten av ting vi har gjort, hvor totaliteten av det er at vi nå har doblet antall flytimer, sier han.

40 prosent i simulator

Selv om F-35-pilotene har flere flytimer i år enn i hele 2022, har ikke bruken av simulator blitt trappet ned.

– Vi flyr mer i simulatoren. Vi flyr over 40 prosent i simulatoren, sier Tesli.

– Så prosenten er lik, men bare mer av både og?

– Mer av alt: Ja takk!

GLISER: Martin Tesli er fornøyd med å ha doblet flytimene til F-35-pilotene på to år.

Innleid fra USA

Én av grunnene til at det har blitt flydd mindre med F-35 tidligere er at Luftforsvaret har hatt for få teknikere.

Tesli sier at de fortsatt har det, men at innleien av personell fra de amerikanske selskapene Lockheed Martin og Northrop Grumman er midlertidig frem til de har nok teknikere selv.

– Lockheed Martin og Northrop Grumman hjelper oss å få flyene i lufta slik at vi kan også kan ha større fokus på å få gjennom lærlinger, sier han.

I tillegg får personer som utdanner seg til flymekanikere på Fosen lønn gjennom hele utdanningsperioden.

BYGGER OPP: Stian Roen i Luftforsvaret sier de utdanner ekstra flyfagpersonell både i Bardufoss og på Fosen.

Tesli tror KAMS i vil være involvert lenger enn de andre selskapene, ettersom de er en strategisk partner.

– Så jeg tror ikke at industrien forsvinner, men jeg tror kanskje det amerikanske fotavtrykket går ned, sier luftvingsjefen.

– Har en kostnad

Talsperson for Luftforsvaret, Stian Roen, sier til Forsvarets forum at de ikke kan oppgi hvor mye det har kostet dem å leie inn personell for å jobbe på F-35.

Roen sikter til offentlighetsloven paragraf 23. Den sier at opplysninger kan holdes tilbake dersom det er påkrevd for en forsvarlig gjennomføring av økonomiforvaltningen til et organ.

I denne saken sier talspersonen at Luftforsvarets forhandlingsposisjon eller strategiske stilling i gjeldende eller fremtidige innleiekontrakter kan bli svekket, slik at kostnadene blir større og gevinsten mindre.

Avtalene Luftforsvaret har inngått varer ifølge Roen i to år, og han sier det har bidratt til at de har økt styrkeproduksjonen i kombinasjon med forbedre vedlikeholdsplanlegging.

– Sammenlignet med produksjonsåret 2022 økte antall produserte flytimer per skrog med 24 prosent i 2023 og med 38 prosent i første halvår 2024, sier talspersonen.

Roen sier innleie er noe som skjer i perioder, og at det også skjedde da Luftforsvaret hadde jagerflyet F-16.

Han sier utdanningen og læretiden for å bli en fullt utlært flytekniker er lang, så det vil fortsatt ta tid å bygge opp deres egen organisasjon på teknikersiden.

– Innleie av personell har en kostnad, men kostnaden hadde blitt enda større hvis vi ikke hadde fått flyene i luften. Vi ønsker og trenger å beholde det personellet vi har og ikke minst rekruttere og få enda flere til å velge flyfaget, sier talspersonen.

Powered by Labrador CMS