Nyheter

Norges første nye maritime overvåkningsfly, P-8 Poseidon, landet for første gang på Evenes flystasjon torsdag 24. februar. *** Local Caption *** Norway's first new maritime surveillance aircraft, P-8 Poseidon, landed for the first time at Evenes airport on Thursday 24 February.
MIDLERTIDIG HJEM: Siden P-8A Poseidon kom til Evenes og Norge februar 2022 har de bodd i midlertidige bygg.

Hangarer er to år forsinket – overvåkningsfly står i teltgarasjer

Riksrevisjonen mener dårlig samordning mellom prosjekter har kostet Luftforsvaret både penger og effekt av P-8A Poseidon.

Publisert Sist oppdatert

Kortversjon:

  • Forsvarsbygg etablerte to midlertidige plasthaller for P-8A Poseidon på Evenes, ferdigstilt i januar og september 2022, til en kostnad av 168 millioner kroner.
  • De midlertidige hangarene ble opprettet som en nødløsning grunnet forsinkelser i byggingen av permanente hangarer, som nå er forventet ferdigstilt høsten 2025.
  • Selv om de midlertidige hangarene var en hasteløsning, oppfyller de kravene Luftforsvaret har for å kunne operere P-8A Poseidon fra Evenes.
  • Luftforsvarets talsperson Stian Roen sier forsinkelsen har påvirket operativiteten, men at det har vært mindre enn de forventet.

Oppsummeringen er generert av kunstig intelligens, men gjennomlest av en journalist.

Luftforsvarets maritime overvåkingsfly P-8A Poseidon har stått i teltgarasjer siden de kom til Evenes i 2022. Det kommer frem i Riksrevisjonens rapport «Gjennomføring av materiellinvesteringer i forsvarssektoren».

For å ha et sted å utføre vedlikeholdsarbeid på flyene er det satt opp to plasthaller.

Disse midlertidige løsningene har kostet 168 millioner kroner å sette opp ifølge seksjonssjef Thomas Helland i Forsvarsbygg.

– Forsvarsbygg fikk i oppdrag å etablere to midlertidige hangarer til P-8A i 2020. Prosjektet fikk høy prioritet for å rekke milepæl for ferdigstillelse, som følgelig var knyttet til leveranse av flyene. Forsvarsbygg overleverte en hangar i januar 2022 og en i september 2022, i henhold til milepæl på tid, sier han.

Byggene oppfyller kravene Luftforsvaret har satt for å kunne drifte P-8A Poseidon fra Evenes, opplyser Helland.

Hangarene de egentlig skal stå i er to år forsinket og skulle egentlig være klare i 2023.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

– Oppføring av bygg og anlegg til P-8A på Evenes er i full produksjon og har en planlagt milepæl for overlevering høsten 2025, sier seksjonssjefen.

11,4 milliarder

P-8A Poseidon ble kjøpt for å erstatte P-3 Orion og DA-20 Jet Falcon som maritime overvåkningfly. Flyets viktigste oppgave er å overvåke Norges havområder.

Prosjektet har en prisjustert kostnadsramme på 11,4 millarder kroner.

Oppdraget om å anskaffe nye maritime patruljefly kom på Forsvarsstabens pult fra Forsvarsdepartementet i 2015. Prosjektet ble vurdert som tidskritisk, noe som gjorde at det fikk fritak fra ekstern kvalitetssikring.

Da Stortinget vedtok anskaffelsen av fem fly i 2016 var det fortsatt ikke bestemt hvor flyene skulle ha base. Det ble utarbeidet bygningsanalyser for både Andøya og Evenes.

I 2020 ble det bestemt at Evenes skulle være P-8A Poseidons hjem, men det var ikke etablert eiendom, bygg og anlegg for flyene. Derfor har det blitt satt opp midlertidige bygninger under innfasingen av flyene.

Hangar 6 på Evenes innvendig.
168 MILLIONER: De midlertidige byggene til P-8A Poseidon på Evenes skal ikke jevnes med jorden når de permanente byggene kommer.

I tillegg kom det frem at forutsetningene som lå til grunn for innfasingen av P-8A Poseidon på Evenes ikke stemte. Det var for få kontorplasser og andre fasiliteter.

SNART I MÅL: Stian Roen sier innfasingen av P-8A Poseidon går etter planen.

Forsvarsbygg fikk oppdraget med å legge til rette for innfasingen av flyene med en ramme på 104 millioner kroner. Høsten 2021 økte rammen til 118 millioner kroner på grunn av forhold som dukket opp underveis.

Norge har fått levert alle de fem bestilte P-8A Poseidon fra Boeing etter planen.

Ved utgangen av 2023 var tre fly operative på Evenes, mens de to siste var i USA for oppgradering og nasjonale tilpasninger. Det siste flyet er forventet å være ferdig modifisert våren 2025.

Mer alvorlig enn tidligere

Riksrevisjonen skriver i rapporten at det er «en typisk utfordring at EBA-prosjekter blir planlagt og ferdigstilt for sent». EBA står for eiendom, bygg og anlegg.

Det mener Riksrevisjonen har både praktiske og økonomiske konsekvenser og kan gå ut over den operative effekten.

I tillegg er konsekvensene av at prosjekter tar lang tid at materiellet blir dyrere enn planlagt og at det i mange tilfeller også må brukes mye ressurser på å forlenge levetiden til eldre materiell, står det i rapporten.

Riksrevisjonen skriver at forsinkelser i investeringsprosjekter gjør at det tar lengre tid å bygge opp operativ evne.

«I dagens sikkerhetspolitiske situasjon er dette mer alvorlig enn det har vært tidligere», står det i rapporten.

Personell og midlertidige lokaler

Talsperson for Luftforsvaret Stian Roen bekrefter at forsinkelsen påvirker operativiteten.

– Innfasingen av flyene går i all hovedsak etter planen. Permanent EBA er forsinket, og dette påvirker i noe grad den operative effekten av flyene, men i mindre grad enn forventet, sier han.

Roen sier videre at operasjoner fra de midlertidige lokalene er noe mer krevende logistikkmessig enn med de lokalene de vil få permanent.

Han legger imidlertid til at det ikke kun er forsinkede bygninger som påvirker P-8As operativitet.

– De forsinkelsene vi ser er like mye på grunn av lang ledetid på personell, som midlertidige lokaler. Det er derfor vanskelig å gi et nøyaktig tall på hvordan det har påvirket den operative effekten så langt, sier talspersonen.

NYTT PATRULJEFLY: Sommeren 2023 tok P-8A Poseidon over for P-3 Orion.

Vil bli brukt fremover

Når de permanente byggene er på plass vil de midlertidige byggene, som plasthangarene, bli stående, ifølge Stian Roen i Luftforsvaret.

– Dette er bygg som vil bli benyttet for vedlikehold av P-8 i mange år framover, sier han.

 Thomas Helland i Forsvarsbygg sier de vil forvalte byggene på vegne av Forsvaret så lenge Forsvaret har behov for dem.

– Arbeidet på Evenes er et viktig oppdrag, og vi er glade for det tette og gode samarbeid et vi har med Luftforsvaret for å få dette på plass, sier han.

Powered by Labrador CMS