Nyheter

FORSINKELSER: Lang leveringstid på prosjekter var noe av det Riksrevisjonen tok opp da de kritiserte materiellanskaffelser i Forsvaret.

To forsvarsinnkjøp skulle ta tre år - tok 18

32 av 38 investeringsprosjekter Riksrevisjonen undersøkte fra forsvarssektoren var forsinket. 

Publisert Sist oppdatert

Kortversjon:

  • Av 38 prosjekter undersøkt av Riksrevisjonen, var kun seks uten forsinkelser. Forsinkelser rammer spesielt prosjekter som ikke er standard «hyllevare».
  • De mest forsinkede prosjektene, som Istar og standardisert mørkeutrusting, tok begge 18 år. Det er 15 år lenger enn planlagt.
  • Gjennomsnittlig forsinkelse for de 32 forsinkede prosjektene var på 5,25 år. Forsinkelsene skyldes blant annet komplekse anskaffelsesprosesser og leverandørutfordringer.
  • Forsvarsmateriell erkjenner utfordringene og implementerer tiltak for å forbedre tidsbruk og kostnadseffektivitet i fremtidige materiellanskaffelser.

Oppsummeringen er generert av kunstig intelligens, men gjennomlest av en journalist.

I Riksrevisjonens nådeløse rapport over materiellinvesteringer omtaler de flere konkrete eksempler som viser at at store innkjøp i forsvarssektoren har vært sterkt kritikkverdige. 

Revisjonen har gått gjennom nesten 40 rapporter fra Forsvarsmateriell (FMA). Organet skal planlegge og bestille nytt utsyr og materiell til Forsvaret. 

Rapportene viser at det er store forsinkelser på mange investeringsprosjekter. 

Kun seks av de 38 prosjektene som Riksrevisjonen så på, ble gjort uten forsinkelser. Disse gjaldt IKT og landmakt og alle var hyllevare som allerede fantes på markedet. 

De 32 som gikk over tiden, var i snitt 5,25 år forsinket

FORKLARER FORSINKELSER: Øyvind Kvalvik, Investeringsdirektør i Forsvarsmateriell, her under dåpen av KV Bjørnøya i vinter.

Fra tre til 18 år

To prosjekter skiller seg ut som soleklare verstinger. Det ene var Istar, et militært konsept knyttet til sensorer, overvåking- og etterretning, mens det andre handlet om standardisert mørkeutrusting.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

Begge prosjektene skulle egentlig bare ta tre år. Fasiten viser at begge to tok 15 år ekstra – totalt 18 år. 

Istar hadde store leveranseutfordringer, sier assisterende direktør og leder strategisk styring og utvikling i Forsvarsmateriell, Øyvind Kvalvik.

– Det gjaldt for deler av leveransene som også var knyttet til kampvognprosjektet. Men det var kun leveransene til kampvognprosjektet som ble terminert av FMA. Det var separate kontrakter og Istar-leveransen ble til slutt akseptert. Materiellet ble delvis tatt i bruk, og er nå avhendet og erstattet med nytt og annen type materiell, forklarer han. 

I prosjektet rundt mørkeutrustningen ble det ifølge FMA oppdaget funksjonsfeil som måtte ordnes, som påvirket leveransen i etterkant.

– I tillegg kom det underveis føringer og retningslinjer som endret prosjektgjennomføringen betydelig, samt at dette prosjektet, som mange andre, var utsatt for en investeringsstopp i 2015-2017, sier Kvalvik.

Han syns ikke disse tilfellene er beskrivende for hele bildet. 

– De er ikke nødvendigvis representative for dagens situasjon og det er sammensatte årsaker til at disse tok for lang tid, sier han om begge forsinkelsene. 

– Det er mange eksempler på store prosjekter som i all hovedsak leverer på tid og budsjett, men som har tilstøtende delprosjekter med utfordringer og dermed kategoriseres som for lang gjennomføringstid. Dette kan bidra til å gi et fortegnet bilde av helheten.

Riksrevisjonen skriver i sin rapport at det mangler folk og kompetanse i både Forsvaret og Forsvarsmateriell, og at det har ført til flaskehalser i flere av prosjektene. Revisjonen skriver at FMA selv har løftet denne utfordringen, i tillegg til leverandørutfordringer og tidsoptimisme i planleggingen. 

Lover bedring

Kvalvik er klar på at det tar tid med materiellinvesteringer, og nevner flere prosesser som må til før Forsvaret kan overta og bruke.

– Vi skal blant annet gjennomføre konkurranse, inngå kontrakt, testing og til slutt motta og godkjenne materiellet. Alt dette gjøres for å sikre at det er sikkert og kosteffektiv materiell som gir mest mulig operativ effekt innenfor ressursrammene.

Han erkjenner likevel at de kjenner seg igjen i mange av utfordringene som Riksrevisjonen peker på, men sier at sektoren allerede har tatt tak i flere av disse.

– Samlet sett mener vi dette vil gi oss et bedre grunnlag for å gjennomføre anskaffelser tidsriktig og kostnadseffektivt i tiden fremover slik at vi bidrar til et styrket forsvar og forsvarsløftet.

– Vi mener at gjennom våre interne tiltak, sektorreform F24 og føringene i ny langtidsplan om færre særnorske løsninger og mer bruk av «hyllevare» vil bidra til bedre og raskere materiellinvesteringer i forsvarsektoren, sier Kvalvik.

I langtidsplanen kommer det frem at fremtidige anskaffelser skal ha mindre av særnorske løsning og mer av såkalte hyllevarer - materiell og produkter som allerede finnes på markedet. Kvalvik tror disse føringene, samt egne tiltak og sektorreformen F24 vil bidra til bedre og raskere prosjekter fremover.

– At enkelte prosjekter tar lengre tid og koster mer enn opprinnelig planlagt har ulike årsaker. Det er nødvendige endringer underveis i prosjektet og velkjente utfordringer på leverandørsiden knyttet til ledetid og prisvekst.

Powered by Labrador CMS