– Dette markerer et viktig skritt fremover i det tysk-norske samarbeidet som bidrar til å sikre forsvarsevnen i fremtiden for begge nasjoner, uttaler forsvarsminister Bjørn Arild Gram (Sp) i pressemeldingen.
Kostnadene for designarbeidet utgjør rundt en fjerdedel av den totale prislappen for de nye ubåtene.
Ifølge FD har designprosessen foregått i tre år siden kontrakten om nye ubåter ble signert sommeren 2021.
Prosjektorganisasjonen for det tysk-norske samarbeidet (JPO) har måtte gjennomgå 100.000 sider med dokumentasjon for å oppfylle nesten 6000 krav knyttet til design.
Forsvarsmateriell har også vært involvert i å finne designet.
Byggingen av den første ubåten Norge skal motta er allerede i gang på verftet i Kiel. Planen er at testingen starter i 2027, og at Sjøforsvaret mottar den første båten i 2029.
Tips oss:
Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.
De nye ubåtene vil bli diamantformet for å redusere synligheten for sonarer, og bli mer enn dobbelt så store som dagens Ula-klasse. Om bord vil det være nye generasjons torpedoer som har høyere hastighet, lengre rekkevidde og bedre teknologi.
Fire av ubåtene er bestilt, men stortinget vedtok før sommeren at Norge skal ha ytterligere to ubåter. Kontrakten for disse er ikke signert enda.
I juni var Forsvarets forum i Tyskland med ubåten KNM Utvær, hvor forberedelsene til å overta de nye ubåtene allerede er i gang: