Nyheter:

BYTTES UT: Et kjøretøy basert på BV206 under en øvelse i Alaska. Nå anskaffer det amerikanske forsvaret nye beltevogner spesialtilpasset bruk i arktis.
BYTTES UT: Et kjøretøy basert på BV206 under en øvelse i Alaska. Nå anskaffer det amerikanske forsvaret nye beltevogner spesialtilpasset bruk i arktis.

USA anskaffer nye beltevogner - Norge oppgraderer 700 av samme type

Det amerikanske forsvaret kjøper nye beltevogner tilpasset bruk i arktiske operasjoner. Prototypene skal testes i Alaska.

Publisert Sist oppdatert

Forrige måned lanserte US Army sin nye strategi for operasjoner i arktisk, blant annet for å møte utfordringen fra Russland som ruster opp militære flybaser og annen infrastruktur.

Økt amerikansk fokus på nordområdene får også konsekvenser for hvordan soldatene er trent og utstyrt for å operere under de tøffe klimatiske forholdene.

I den forbindelse anskaffer det amerikanske forsvaret nye beltevogner. Til nå har de brukt en variant av BV206, som kalles Small Unit Support Vehicle (SUSV). Det er to team av leverandører som kjemper om å levere vognene som skal erstatte SUSV, ifølge nettstedet Defence News.

Ett av disse kjøretøyene skal erstatte BV206 i det amerikanske forsvaret:

BEOWULF: BAE systems med sin Beowulf-vogn.
BEOWULF: BAE systems med sin Beowulf-vogn.
BRONCO 3: Oshkosh Defense og ST Engineering deltar i konkurransen med et kjøretøy kalt Bronco 3.
BRONCO 3: Oshkosh Defense og ST Engineering deltar i konkurransen med et kjøretøy kalt Bronco 3.

Prototypene skal testes i Alaska fra august til desember i 2021.

Totalt skal det leveres opptil 163 nye beltevogner til det amerikanske forsvaret.

Oppgraderer norske beltevogner

BV206 ble opprinnelig utviklet for det svenske forsvaret av Hägglunds. Over 11000 beltevogner har blitt produsert og brukes av 37 land.

I Norge og USA har vognene vært i bruk siden 1980-tallet i en rekke ulike roller.

Nå er Forsvaret i gang med å oppgradere 700 vogner.

– Hensikten med moderniseringen er todelt. For det første ønsker vi å levetidsforlenge driften av BV 206 fram til 2030. For det andre tilfører vi nye kapasiteter til Forsvaret som evakuerings- og hjelpeplass-vogn, sier prosjektleder i Forsvarsmateriell Tom Ellingsen.

OPPGRADERES: En norsk BV206. Nå skal 700 vogner oppgraderes.
OPPGRADERES: En norsk BV206. Nå skal 700 vogner oppgraderes.

Noen brukes primært til personelltransport og frakt av materiell, mens andre skal brukes til sanitetsoppgaver.

– En ny evakueringsvogn vil bedre kapasitet til å transportere og behandle skadde under transport fra et ulykkested. Vi får også nye hjelpeplassvogner som er designet for å ta med alt sanitetsutstyret man trenger. Disse kan også brukes som kommandoplass når utstyret er lastet ut, sier Ellingsen.

Fikk du med deg denne: Hæren får nye kampstøttevogner i 2022

Skal tåle ekstreme temperaturer

Det amerikanske forsvaret har tidligere brukt BV206 under øvelser i Norge. Disse har også vært del av materiellet som er forhåndslagret i Trøndelag. Nå skal disse byttes ut.

I følge kravspesifikasjonene skal de nye vognene kunne operere i dyp snø og i temperaturer ned til 45 kuldegrader. De skal også være amfibiske, det vil si istand til å krysse elver og mindre sjøer. Et annet krav er at de skal kunne få plass inne i et C-130 transportfly eller bæres under et helikopter av typen CH-47 Chinook.

HELIKOPTER: De nye kjøretøyene skal kunne fraktes av Chinook-helikoptre.
HELIKOPTER: De nye kjøretøyene skal kunne fraktes av Chinook-helikoptre.

Det er første gang på 30 år at US Army anskaffer kjøretøy som er spesialtilpasset brukt i nordområdene.

Mens USA anskaffer nye vogner får norske BV206 en overhaling som forlenger levetiden. Hele kontrakten er på 200 millioner kroner, noe som inkluderer reservedeler

Det var planlagt levering av de første vognene til Hæren i mars. På grunn av forsinkelser er dette blitt utsatt til forsommeren. Det er snakk om leveranse av 42 kjøretøy i ulike konfigurasjoner, ifølge Tom Ellingsen i Forsvarsmateriell.

Les mer: Når Forsvaret kjøper nye ski, følger Nato med

Powered by Labrador CMS