Nyheter:

Nederlandske soldater på vinterøvelse i Norge, i en BV 206 som tilhører Forsvaret.
Nederlandske soldater på vinterøvelse i Norge, i en BV 206 som tilhører Forsvaret.

Oppgraderer 700 beltevogner

Beltevognene skal brukes i Forsvaret frem til 2030.

Publisert Sist oppdatert

– Hensikten med moderniseringen er todelt. For det første ønsker vi å levetidsforlenge driften av BV 206 fram til 2030. For det andre tilfører vi nye kapasiteter til Forsvaret som evakuerings- og hjelpeplass-vogn, sier prosjektleder i Forsvarsmateriell Tom Ellingsen.

BV 206 er et beltekjøreøty som har vært i bruk siden tidlig på 1980-tallet. Som del av oppgraderingen blir vognene nå utstyrt med et større vindu bak, som skal gjøre det lettere å evakuere soldater fra vogna. Det gjennomføres også tiltak for sikring av våpen og last. Ikke minst får vognene nye seter som gjør at transport kan gjennomføres tryggere og mer komfortabelt.

– Tidligere satt soldatene på trebrisker med topunkts-sikkerhetsbelter. Nå blir det seks seter med firepunktsseler bak i vogna. Vi tror også stridsutholdenheten øker når soldatene sitter godt, fremfor rett på treverk som man gjorde tidligere, sier Ellingsen.

Fikk du med deg denne: De fleste feltvognene til Forsvaret er fortsatt uten setebelter.

En beltevogn i Setermoen skytefelt. Nå skal 700 vogner oppgraderes.
En beltevogn i Setermoen skytefelt. Nå skal 700 vogner oppgraderes.

Nye sanitetsvogner

Totalt 700 vogner skal oppgraderes. Noen brukes primært til personelltransport og frakt av materiell, mens andre skal brukes til sanitetsoppgaver. Det er CHSnor på Moelv som står for ombygging av beltevognene. Disse skal brukes til evakuering av skadde og på hjelpeplass.

– En ny evakueringsvogn vil bedre kapasitet til å transportere og behandle skadde under transport fra et ulykkested. Vi får også nye hjelpeplassvogner som er designet for å ta med alt sanitetsutstyret man trenger. Disse kan også brukes som kommandoplass når utstyret er lastet ut, sier Ellingsen.

Overføres til Hæren i mars

På torsdag overføres de oppgraderte beltevognene til Forsvarsmateriell (FMA). Det er snakk om sju hjelpeplass- og fire evakueringsvogner. I tillegg har FMA mottatt to vogner tidligere.

Beltevognene brukes ofte av utenlandske avdelinger under øvelser i Norge.
Beltevognene brukes ofte av utenlandske avdelinger under øvelser i Norge.

Den generelle oppgraderingen foregår ved Forsvarets verksteder. Ombyggingen til evakuering- og hjelpeplassvogner gjøres av CHSnor på Moelv, som også leverer ny seter.

Tepas Industrier i Trysil leverer transportflak til beltevognene.

Hele kontrakten er på 200 millioner kroner, noe som inkluderer reservedeler. Kostnaden for ombygging til evakuerings- og hjelpeplassvogner ligger på rundt 20 millioner kroner.

– Prosjektet skal være fullført i mai 2021. Vi planlegger at Hæren overtar oppgraderte beltevogner i mars neste år og deretter til Heimevernet før sommerferien, sier Ellingsen.