Nyheter:

KAMPSTØTTEVOGN: Vognene skal brukes til transport, lett bergingsvogn samt plattform for kampluftvern og artillerilokaliseringsradar.

Hæren får nye kampstøttevogner i 2022

Vognene skal blant annet brukes som bærer av kampluftvern, artillerilokaliseringsradar og transportvogn.

Denne artikkelen er over tre år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er Flensburger Fahrzeugbau GmbH som skal levere 44 kampstøttevogner til Forsvaret av typen ACSV G5. Nå har en prototype vært gjennom omfattende vintertesting på Rena før serieproduksjonen starter i høst.

– Kampstøttevognene er modulære slik at de kan brukes i flere roller. De fleste skal brukes som transportvogner og erstatter hærens upansrede M548. Disse skal kunne frakte forsyninger som ammunisjon, mat, og sperremateriell til avdelinger i felt, sier major Pål Taagaard-Karsten som er prosjektleder i Forsvarsmateriell.

Se video fra vintertestingen på Rena:

Video: Fredrik Otterstad / Forsvarsmateriell

Nytt kampluftvern til Hæren

De nye kampstøttevognene skal brukes i flere ulike roller, blant annet som bærer av kampluftvern, artillerilokasjonsradar og som lettberger.

I oktober 2019 signerte Forsvarsmateriell og Kongsberg Defence & Aerospace en kontrakt for levering av kampluftvern som skal beskytte manøveravdelinger i felt. Systemet innebærer gjenbruk av Nasams-materiell og kortholdsmissilet Iris-T.

ACSV G5 skal også være bærer for Hærens nye artillerilokaliseringsradar. Denne kan oppdage raketter og granater for deretter å beregne prosjektilbanen. Dette gjør det mulig å forutsi hvor prosjektilene vil slå ned. Radaren kan også levere måldata til eget artilleri som kan avgi ild mot området prosjektilene ble avfyrt fra.

Den fjerde varianten er en lett berging-vogn. Denne skal kunne berge vogner som veier fra 5 til 25 tonn, noe som tilsvarende beltevogner av typen BV206 og M113.

Les mer: Slik blir Hærens nye kampluftvern

M548: De nye vognene skal erstatte upansrede M548-kjøretøy.
ACSV G5: Forkortelsen ACSV står for Armoured Combat Support Vehicle og skal fylle flere roller i Hæren.

Prototype har kjørt rundt 5000 kilometer

– Vi har allerede fått levert en prototype av leverandøren. Fra november til mars har denne vært gjennom en vintermobilitetstest og valideringsperiode på Rena. Målet har vært å kjøre inntil 5000 kilometer, noe som tilsvarer fire til fem års bruk, sier major Pål Taagaard-Karsten.

– Hensikt har vært å avdekke svakheter ved konstruksjon og design og bygge erfaringer med vogna før serieproduksjonen starter.

– Kan du si litt om erfaringene fra testperioden?

– Testene har vist at vogna har svært gode ytelser. Men vi har også avdekket noen forhold som må utbedres. Det endelige designet skal være ferdig utarbeidet til sommeren, sier Taagaard-Karsten.

VINTERTEST: Kamstøttekjøretøy under vintertesting på Rena.

Det er selskapet Flensburger Fahrzeugbau GmbH som produserer kampstøttevognene i Tyskland. Deretter leveres skrogene til bedriften Ritek i Levanger som sammenstiller disse. Siste ledd i kjeden er Bjerkvik Tekniske verksted som står for montering av sambands- og IKT-utstyr. Alle vognene gjøres klare for montering av våpenstasjon (RWS).

Taagaard-Karsten mener de nye kampstøttevognene vil gi Hæren en etterlengtet kapasitet i de rollene den er tiltenkt.

– Den nye vognene har en mobilitet som gjør at den kan følge manøverbataljonene i fremste linje. Dette materiellet gir et stort kapasitetsløft med tanke på å støtte kampavdelingene.

Fikk du med deg denne: – Hærens svar på F-35

Powered by Labrador CMS