Analyse

SEMINAR: Bjørn Arild Gram og materielldirektør i Forsvarsdepartementet Rolf Kjos i Tokyo.

Fredsnasjon og krigsprofitør

TOKYO (Forsvarets forum): En mindre fredelig verden gir norsk våpenindustri nye markeder.

Publisert

I et konferanserom på et av Tokyos største hoteller er en gruppe representanter for forsvarsindustrien samlet. Her er Nammo og Kongsberg Gruppen, men også en rekke mindre selskaper, norske og japanske.

Deltagerne småprater med hverandre, mens det serveres middelmådig konferansemat. De er ikke her for kulinariske opplevelser. Alle ser de etter nye forretningsmuligheter.

Forsvarsminister Bjørn Arild Gram (Sp) er i Japan, der en av oppgavene er å markedsføre norsk forsvarsindustri. Det er gode tider for bransjen.

Krigen i Ukraina har ført til en eksplosiv vekst i forsvarsbudsjettene i Europa. Uro andre steder i verden, som her i Øst-Asia, legger ikke akkurat noen demper på opprustningen globalt. 

En av deltagerne på seminaret forteller at mens japanske myndigheter tidligere var vanskelige å få i tale, åpner de nå mer opp for samtaler.

Penger i kassa

Høye naturgasspriser som følge av krigen i Ukraina, gjør at Norge har håvet inn flere hundre milliarder kroner ekstra, penger som går rett inn i Oljefondet.

Men det er ikke bare Oljefondet som blir fetere av at verden blir farligere. Norske våpenprodusenter øker leveransene til både Forsvaret og utenlandske kunder. Flere konflikter åpner nye markeder og muligheter.

Det er ikke noe nytt at statsråder har med seg norske selskaper på tur rundt i verden. Å markedsføre norsk næringsliv er en del av jobben. At forsvarsministeren promoterer norsk våpenindustri, er å forvente.

Ingen langsiktig løsning

Men kontrasten er stor til Norges mangeårige kampanje for å markedsføre seg selv som en fredsnasjon. Fasaden som fredsbygger har derimot falmet. Dagens situasjon i Israel og Sør-Sudan viser at Norges forsøk på å skape forsoning ikke har vært spesielt vellykket.

Da behøver man kanskje ikke være like diskré når krigsmateriell skal markedsføres internasjonalt.

MARKEDSFØRING: At en norsk forsvarsminister promoterer norsk våpenindustri, er å forvente.

Ifølge forsvarsministeren handler våpensalg til utlandet ikke bare om penger i kassa. En våpenindustri med bredt kundegrunnlag internasjonalt, kan lettere opprettholde en produksjon for det norske Forsvaret. Slik bidrar internasjonaliseringen til norsk sikkerhet.

Det er heller ikke nødvendigvis en motsetning mellom å ha et forsvar og våpenproduksjon tilpasset sikkerhetspolitiske realiteter. Men global opprustning er ikke en langsiktig og stabil løsning for å skape en fredeligere verden.

Markedsføring av våpen vil også bidra til videre undergraving av bildet av Norge som fredsnasjon. Men slik verden er i dag, er antagelig ikke fredsnasjoner en like salgbar vare som forsvarsmateriell.

Powered by Labrador CMS