Nyheter

KRITISK: Pressen har latt seg diktere av Forsvarets fremstilling av krigen i Afghanistan, mener journalister. Dette bildet er fra en tidligere reportasjereise i Afghanistan.
KRITISK: Pressen har latt seg diktere av Forsvarets fremstilling av krigen i Afghanistan, mener journalister. Dette bildet er fra en tidligere reportasjereise i Afghanistan.

Journalister kritiske til Forsvarets «Afghanistan-propaganda»

Journalist Anders Sømme Hammer mener pressen har sviktet i mediedekningen av krigen i Afghanistan .

Publisert

Forsvaret og myndighetene har formet hvordan vi tenker på krigen i Afghanistan, mener journalister. Det var ikke krig, men innsats. Det var ikke okkupasjon, men intervensjon – og det norske bidraget ble presentert som en humanitært oppdrag .

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: [email protected] eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

Det mener journalist Anders Sømme Hammer og Yohan Shanmugaratnam i Klassekampen.

– Dette er ikke journalistikk og jeg håper ikke andre ser på det som journalistikk, sa Sømme-Hammer under seminaret Medietrender 2022 i regi av Kantar.

Temaet for debatten var Forsvarets egen podkast «Historien om: Afghanistan».

– For meg så framstår dette (podkasten journ. anm.) som propaganda. Jeg var i Afganistan da jeg hørte dette samtidig som Taliban hadde kontrollen i landet. Det var ganske surrealistisk, fortsatte Sømme Hammer som mener podkasten tegner et ensidig bilde av krigen i Afghanistan.

Sømme Hammer er særlig kritisk på fraværet av afghanske stemmer.

Forsvarer podkasten

Kristine Hellesland i Forsvarets mediesenter, som har bakgrunn som VG-journalist, mener imidlertid at Forsvarets podkast forteller viktige historier fra Afghanistan.

– Dette er ikke journalistikk. Dette er kommunikasjon fra Forsvarets side, sa Hellesland.

PODKAST: Under seminaret «Medietrender 2022» diskuterte Kristine Hellesland, Anders Sømme Hammer og Yohan Shanmugaratnam Forsvarets Afghanistan-podkast.
PODKAST: Under seminaret «Medietrender 2022» diskuterte Kristine Hellesland, Anders Sømme Hammer og Yohan Shanmugaratnam Forsvarets Afghanistan-podkast.

På Forsvarets egne sider presenteres podkasten på følgende måte «Hør stemmene til norske soldater når de forteller sine historier – om landet de kjempet i, fienden de møtte og kampene de stod i – tjue år med ørkenkrig».

– Oppdraget vårt med denne serien er å få fram stemmene til soldatene. Vi kommer ganske tett på den enkelte som forteller hvordan de har opplevd oppdraget, fortsatte Hellesland.

Les også: Dette er arven etter Norge, ifølge Anders Hammers nye bok

Hun mener det hverken er Forsvarets oppgave eller intensjon å granske egen innsats i Afghanistan.

– Det ligger jo ikke i vårt oppdrag å drive kritisk journalistikk mot oss selv. Vi hadde lyst til å fortelle om det oppdraget norske soldater fikk for 20 år siden og hvordan de løste det oppdraget, sa Hellesland

– Det er viktig at folk forstår at det er Forsvaret som kommer med historien. Det skal være tydelig og det kommer godt fram.

For liten interesse

Under seminaret var også Sømme Hammer kritisk til hvordan pressen har gjort jobben sin.

Norske redaksjoner har sviktet ved at de ikke sendte flere av sine journalister til Afghanistan.

Les også: Sverre Diesen om lokalt ansatte afghanere: – Taliban kommer neppe til å vise nåde

– Du må treffe folk i felt hvis du skal drive med journalistikk i utlandet. Det er umoralsk å bare fokusere på egen sikkerhet.

– Vi skal utfordre det offisielle bildet av norsk politikk. Politikerne skjønmalte krigen, og snakket mot bedre vitende.

Powered by Labrador CMS