Nyheter:

Begge hendelsene fant sted fredag 28. august. Foto: DVIDS/Pentagon

Amerikansk general: - Utrygg, uprofesjonell avskjæring

Først krysset et russisk Su-27 jagerfly rett foran et amerikansk B-52 bombefly. Så ble dansk luftrom krenket.

Publisert Sist oppdatert

Begge hendelsene fant sted fredag 28. august, da det amerikanske flyvåpenet sendte seks B-52 bombefly, hvorav fire av dem er utstasjonert ved RAF Fairford i Storbritannia, for å fly over hvert eneste av de 30 medlemslandene i Nato, for å vise styrke og solidaritet med alliansen. Dette innebar flyvninger over Norge, men også over Øst-Europa og den anspente Svartehavsregionen, hvor avskjæringen fant sted.

Klokken var 11.19 da det amerikanske B-52 bombeflyet ble avskåret av to russiske Su-27 jagerfly over internasjonalt farvann.

I videoen kan man se et Su-27 fly opp langs B-52-ens venstre vinge før det styrer fremover, opp og deretter krysser foran og over bombeflyets kurs fremover.

– Øker risikoen

Et annet klipp mot slutten av videoen viser et Su-27 som gjør en lignende manøver, men da rett foran nesen på bombeflyet, og på svært kloss hold.

– De russiske pilotene fløy på en utrygg og uprofesjonell måte da de krysset mindre enn 100 fot (30,5 meter) unna nesen på B-52-en flere ganger, mens etterbrenneren forårsaket turbulens og påvirket B-52-ens evne til å manøvrere, sier general Jeff Harrigian, som er kommandør for U.S. Air Force i Europa.

Videoen viser to russiske fly som avskjærer de amerikanske B-52 bombeflyene.
Videoen viser to russiske fly som avskjærer de amerikanske B-52 bombeflyene.

– Hendelser som dette øker risikoen for kollisjoner i luften, er unødvendige og er ikke i tråd med godt luftmannskap og internasjonale flygeregler, sier generalen.

– Mens det russiske flyet opererte i internasjonalt luftrom, satte de sikkerheten til de involverte flyene i fare. Vi forventer at de opererer i tråd med internasjonale standarder som er satt for å sikre sikkerheten og unngå ulykker, fortsetter han.

«Våre B-52 Stratofortress-fly var på rutineoppdrag i internasjonalt luftrom og utøvde vår frihet til å fly der. Det amerikanske flyvåpenet opererer rutinemessig luftfartøyer i regionen i henhold til anerkjente internasjonale standarder som er beskrevet i flygereglene til Den internasjonale organisasjonen for sivil luftfart (ICAO)», heter det i pressemeldingen fra det amerikanske flyvåpenet.

Krenket dansk luftrom

Senere samme dag fulgte et russisk Su-27 jagerfly bombeflyene et godt stykke inn i dansk luftrom, melder NTB.

– Det russiske Su-27-flyet fra Kaliningrad fulgte B-52-flyet godt inn i dansk luftrom og begikk dermed en alvorlig krenkelse av luftrommet i Nato-landet, heter det i en melding fra Natos Allied Air Command.

Jagerflyet fulgte bombeflyene over Østersjøen og til øya Bornholm – øst for Danmark.

– Hendelsen demonstrer Russlands manglende respekt for internasjonale regler og et Nato-lands uavhengige luftrom, sier general Jeff Harrigian i en uttalelse.

Et dansk kampfly gikk på vingene for å møte det russiske flyet, men det russiske flyet forlot området før det danske nådde fram.

Innspill?

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på [email protected].

– Ikke vanlig

Ivar Moen ved Forsvarets operative hovedkvarter (FOH) sier at hendelsen over Svartehavet ikke gjenspeiler virkeligheten i norske nærområder. Han sier videre at russiske fly- og handlingsmønstre ikke har endret seg til tross for økt alliert aktivitet.

– Vi har gjensidig respekt for hverandres oppdrag. Opptredenen på videoen er ikke slik vi kjenner igjen fra vår flyaktivitet i nord og er derfor ikke gjennomført som et identifiseringsoppdrag slik det er vanlig utenfor kysten av Norge, sier Moen.

Han viser til at antall «scrambles» (utrykning med fly, journ. anm) og identifiseringer i år er langt lavere enn hva det var under den kalde krigen. Så langt i år har FOH registrert 36 scrambles og 74 identifiseringer. Til sammenligning var mellom 500-600 identifiseringer på midten av 1980-tallet, ifølge FOH.

– Det finnes likevel enkelteksempler der det nesten har gått galt, sier Moen og sikter til hendelsen da et norsk Orion-fly fikk en russisk jager i propellen.

– Men det gjenspeiler ikke den virkeligheten vi opererer i her nord.