Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens meninger. Send inn kronikker og debattinnlegg til Forsvarets forum her.
Et vanskelig arbeidsmarked og for høy grad av frivillig
turnover har ført til mangel på Forsvarets viktigste ressurs; personell.
Det er
ikke bare det at Forsvaret mangler folk til å fylle uniformene som ligger på
lager rundt om i landet, men det folkene har med seg inn i organisasjonen – kompetanse – som for tiden er én av de største utfordringene for Forsvaret.
Forsvarssjefen har i et innlegg i Forsvarets forum pekt på pensjonssaken og lave utdanningstall ved
Forsvarets skoler over de siste årene, som én av hovedårsakene til at Forsvaret
befinner seg i en uheldig situasjon personellmessig.
Men Forsvarssjefen peker
også på en av de andre rotårsakene til at Forsvaret nå står i en
personellkrise;
«Forsvaret [...] utdanner våre folk selv».
Unik kompetanse
Vi har hørt det mange ganger i løpet av de siste par årene, fra
flere sentrale ledere i Forsvaret; Forsvarets (militært) ansatte besitter en
unik kompetanse som kun utvikles ved Forsvarets skoler.
Det er utvilsomt mye
sannhet i det.
Det er ingen sivile utdanningsinstitusjoner som lærer deg å
kjøre og skyte med K9 artillerivogn eller Leopard stridsvogn, å fly P8 Poseidon eller grunnleggende
soldatferdigheter.
Det er nok heller ingen andre enn Befalsskolen og
krigsskolene som utdanner militære ledere som kan lede i det som sannsynligvis
er de vanskeligste situasjonene en leder kan komme i.
Men hvorfor skal Forsvaret da bruke denne unike og spesielle
kompetansen, som ikke fins noen andre steder enn internt i organisasjonen, til
å gjøre oppgaver som helt fint (og noen vil si bedre) kan gjøres av noen som er utdannet
ved en sivil skole?
Gammelt nytt
Det bør ikke være noen overraskelse for forsvarsledelsen at
vi nå står i en situasjon hvor mangelen på kompetanse er et stort problem. Det
tror jeg de på øverste nivå kunne se allerede i 2019, da de satte ned Svendsen-utvalget.
Utvalget skulle se på hvordan Forsvaret kunne bedre evnen til
å rekruttere, beholde og utvikle kompetanse.
Jeg skal ikke dra opp den diskusjonen igjen. Men det er noe
som henger igjen flere år senere, som også Berit Svendsen, leder for utvalget påpekte
i 2022 da Forsvaret fikk sterk kritikk fra riksrevisjonen;
«Et problem er
troen på at militær kompetanse er tilstrekkelig for å forvalte tunge
fagområder, som teknologi».
Denne klokkertroen på at det kun er den militære kompetansen
som er «god nok», i tillegg til systematiske hindringer som er i veien for endring, er
pekt på av både meg
og Norsk
Tjenestemannslag Forsvar. Professor
Glenn-Egil Torgersen kunne peke på en annen del av bakgrunnen for de
problemene Forsvaret opplever nå.
Vi må tenke nytt
Som vi har kunnet lese fra blant annet sjef for Forsvarsstaben generalløytnant
Ingrid Gjerde, er spørsmålet om Forsvaret denne gangen tør å tenke nytt om kompetanse i Forsvaret.
Basert på den siste runden med
militære stillinger som har begynt å dukke opp på arbeidsmarkedet, ser svaret
ut til å være «ikke enda».
I de militære stillingene er det fortsatt de tolv ukene med
kurs på Sessvollmoen som er avgjørende for om man er kvalifisert til å jobbe i
Forsvaret eller ikke. Uavhengig av om man skal være
strukturplanlegger og jobbe med dataforvaltning, eller jobbe med
sikkerhet.
Dette er bare to eksempler på stillinger hvor Forsvaret enkelt
kunne hentet inn solid kompetanse fra det sivile arbeids- eller
utdanningsmarkedet. Forsvaret insisterer så langt på å basere seg på et
minst mulig rekrutteringsgrunnlag, og heller bruke årevis på å utvikle
kompetansen selv.
Og mens vi venter på at dagens vernepliktige og kadetter ved
krigsskolene skal opparbeide seg den nødvendige erfaringen og kompetansen, må
avdelingene leke militær stollek med dem som er igjen for å løse oppdrag.
Mulighetsrommet
I enkelte stillinger har riktignok driftsenhetene åpnet for
å spille på en litt større del av samfunnets kompetansebeholdning, for eksempel
i den nevnte sikkerhetsstillingen på Bardufoss.
Igjen ser vi hvordan en av
Forsvarets selvpålagte begrensninger reduserer mulighetene. For det er ikke
kompetansen som er avgjørende, det er den militære kompetansen.
En kandidat med grunnleggende soldatutdanning og sivil utdanning vil starte på laveste
nivå, både grads- og lønnsmessig, til tross for potensielt årevis med utdanning
og erfaring, i påvente av plass på befalsskolen.
Man kan da spørre seg, om man
hadde søkt på og fått en slik stilling, når vil Forsvaret prioritere å få inn
en «sivil» på befalsskolen, når det sannsynligvis er nok operative kandidater
som kan fylle opp utdanningsplassene, selv etter at kvoten ble økt.
Dette kunne vært løst enkelt, innenfor dagens regelverk, ved
å benytte seg av «spesiell kategori militært tilsatt» (SKMT).
Men som det påpekes i
evalueringen av ordning for militært tilsatte (OMT); SKMT åpner opp for at Forsvaret kan
tilsette sivile kandidater med relevant utdanning i militære stillinger.
Til tross for dette har
Forsvaret gjennom forvaltningen av ordningen valgt å begrense det til utvalgte
kompetanseområder som helsepersonell, jurister og prester (med flere).
Ubesvart
Utfordringen jeg hadde i slutten av mitt
forrige innlegg om Forsvarets organisasjonsnarsissisme står foreløpig
ubesvart. Men nå som ferien og siste runde av militær stollek er over; hvorfor spiller ikke Forsvaret på en større andel av den totale
kompetansebeholdningen i samfunnet?
Forsvarets behov er styrende, heter det i ulike
sammenhenger. Forsvarets behov for kompetanse er ganske åpenbar.
Kanskje er
det på tide å se på en revidering av SKMT, trekke frem CIV-gradene, eller i
større grad åpne for «hybride» stillinger som kan besettes av både de med og
uten uniform.
Er det «universalutdanningen» fra befalsskolen og krigsskolen
som skal være avgjørende på alle fagfelt, eller er det fagkompetansen som er
viktigst når jobben skal gjøres?