Nyheter:

Det var en Iveco av typen over som veltet utenfor Ørland flystasjon i februar.

Syv tonn tungt pansret kjøretøy havnet på taket. Nå er rapporten klar

Kjøretøyet som havnet på taket på Ørland i februar var ikke utstyrt med vinterdekk eller kjetting. Det skriver Havarikomisjonen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over tre år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Det var 4. februar 2020 at et pansret kjøretøy skled av en asfaltert vei og havnet på taket utenfor Ørland flystasjon. Fredag fremla Statens Havarikommisjon sin rapport i saken. I rapporten heter det blant annet:

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

«Kjøretøyet var i utgangspunktet kjøpt inn til bruk i Afghanistan. Undersøkelsen har vist at kjøretøyets bruksområde ble endret etter opprinnelig anskaffelse, uten at dette ble gjenspeilet i de risikovurderingene som ble gjennomført av FMA. Bruk av kjøretøyet på islagt offentlig vei var ikke risikovurdert og kjøretøyets dekk og kjetting var ikke testet for bruk på islagt asfalt».

Kjøretøyet var av typen Iveco Light Armoured Vehicle (LAV3), et lettpansret kjøretøy med firehjulstrekk. Kjøretøyet har vært brukt av norske styrker siden 2007, i hovedsak av norske styrker i Afghanistan.

Ulykken oppstod da kjøretøyet skulle passere en stillestående kolonne. Som følge av en brå nedbremsing, fikk føreren sleng på kjøretøyet og skled av veien. Deretter rullet Ivecoen rundt og ble liggende på taket utenfor veiskulderen. De tre vernepliktige soldatene som satt inni slapp fra hendelsen med lettere skader.

Kjøretøyet var utstyrt med seipede helårsdekk uten pigger og hadde fritak fra krav til vinterdekk. Kjøretøyet var heller ikke utstyrt med kjetting.

Les også: Feil håndtering, manglende utstyr og mangelnde kunnskap. Dette gikk galt da 30 personer ble sendt til sykehus etter granatulykke på Drevjamoen.

Fremlegger sikkerhetstilrådinger

Havarikommisjonen fremlegger fire sikkerhetstilrådinger med grunnlag i rapporten. De inkluderer blant annet at Forsvaret bør gjennomgå sine prosedyrer for planlegging, gjennomføring og ledelse av kolonner og militær landtransport. Dette for å minimere stans i veibanen til kun det mest nødvendige, og for å sørge for at kommunikasjon med andre trafikanter gjennomføres på forsvarlig måte.

Manøverskolen tilrås å videreutvikle opplæringen av vognførere som skal kjøre Iveco LMV. Dette for å sikre at vognfører er kjent med kjøretøyets egenskaper før sertifisering.

Ifølge rapporten var kjøretøyet «utfordrende å manøvrere på glatt føre». Til tross for dette hadde FMA Landkap godkjent at Iveco LMV kunne kjøres på det offentlige veinettet på vinteren, uten kompenserende tiltak.

Havarikommisjonens første forsvarsrapport

Havarikommisjonens mandat ble 1. juli utvidet til også å omfatte undersøkelser av ulykker og alvorlige hendelser i forsvarssektoren og etatens navn ble endret til Statens havarikommisjon (SHK).

Fredagens rapport er kommisjonens første etter at de tok over forsvarssektoren og Statens Havarikommisjon for Forsvaret ble avviklet.

Les også: Etter 59 døgn til sjøs returnerte Statsraad Lehmkuhl og Sjøkrigsskolens kadetter til Bergen.

Powered by Labrador CMS