Nyheter:

KAPTEIN MED FLYREKORD: Rune Øverås (54) (i midten) skal nå utdannes på Luftforsvarets nyeste maritime patruljefly P-8 Poseidon. Her er han sammen med stasjonsgruppesjef ved Andøya flystasjon Lasse Andreas Vestli Berg (t.v.) og skvadronssjef for 333 Endre Dahler.
KAPTEIN MED FLYREKORD: Rune Øverås (54) (i midten) skal nå utdannes på Luftforsvarets nyeste maritime patruljefly P-8 Poseidon. Her er han sammen med stasjonsgruppesjef ved Andøya flystasjon Lasse Andreas Vestli Berg (t.v.) og skvadronssjef for 333 Endre Dahler.

Rune har over 10.000 flytimer med P-3 Orion

Det tilsvarer 417 døgn i tjeneste med Norges maritime overvåkningsfly for å overvåke havområder og hevde norsk suverenitet i nord.

Publisert Sist oppdatert

Nå skal Rune Øverås (54) utdannes på enda et maritimt overvåkningsfly, nemlig Luftforsvarets nye P-8 Poseidon. Det er ifølge Luftforsvaret svært få i verden som kan vi vise til å ha flydd tre typer maritime overvåkningsfly – og ingen i Forsvaret før Øverås.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: [email protected] eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

Han opplyser at han nådde 10. 000 timer fredag 12. mars i år, i 28.000 fots høyde i følge med fire norske F-35 som var på vei til Island.

– Jeg håper jo å nå over 1333 timer på det nye flytypen, sier Øverås, mens han småflirer - vel vitende om at pensjonsalderen kommer stadig nærmere.

Øverås har i tillegg flerfoldige timer på Nato sitt AWACS (Airborne Warning and Control System) luft-overvåkningsfly.

– 1950 timer fikk jeg på AWACS da jeg var stasjonert på Nato-basen Geilenkirchen i Tyskland, sier Øverås.

– Det er viktig å ha med erfarent personell når vi nå skal fase inn et nytt maritimt overvåkningsfly, noe Storbritannias prosjekt «Seedcorn» tydelig beviste, sier han.

Prosjektet la til rette for at britisk personell som opererte maritime patruljefly en periode kunne fly med allierte land - for å opprettholde treningen og holde på personell.

Som en dirigent

Øverås kom til 333 skvadron på Andøya i 1989, etter 18 måneders utdanning i USA. Kapteinen har nå tatt med kona Berit til USA og vekk fra småbruket på Andøya. Nå sitter de begge i innreisekarantene et par ukers tid.

Rune Øverås og kona Berit er i innreisekarantene i USA i påsken. Nå venter snart starten på utdanningen på P-8.
Rune Øverås og kona Berit er i innreisekarantene i USA i påsken. Nå venter snart starten på utdanningen på P-8.

Men snart starter utdanningen ved Pensacola. Da skal Øverås på et kurs i «Water survival», et kurs han for øvrig også gjennomførte for 33 år siden.

Les også: Mannskapet om bord Hjalmar Riiser-Larsen jaktet pirater fra paradisøya Seychellene.

– Så starter utdanningen på P-8 ved Jacksonville, sier Øverås som er toktleder om bord det norske maritime overvåkningsflyet Orion P-3C.

– Jeg skal sørge for at oppdraget blir løst på en best mulig måte. Rollen som toktleder kan sammenlignes med det en dirigent gjør overfor et orkester: Hvis jeg gir utydelige signaler fungerer vi ikke optimalt, sier Øverås.

Ubåtjakt fra lufta

Øverås sier at arvtageren etter arbeidshesten Orion P-3C først og fremst er en ubåtjeger. Den skal finne og i krise/krig uskadeliggjøre fiendtlige ubåter som skjuler seg i dypet.

De maritime patruljeflyene P-3C Orion overvåker norske interesseområder i nord. Her ser vi et Orion fly fra 333 skvadronen under vinterøvelsen Cold Response 2014
De maritime patruljeflyene P-3C Orion overvåker norske interesseområder i nord. Her ser vi et Orion fly fra 333 skvadronen under vinterøvelsen Cold Response 2014

– Vi vil nok slippe bøyer fra en større høyde med P-8 enn med P-3. Evnen til å behandle signalene bøyene fanger opp, er mye bedre om bord det nye flyet. Det blir gjort mye kjappere – og du kan også vaske vekk uinteressante lyder, sier Øverås som peker på at det kan føre til kjappere identifisering av ubåter.

Det første av totalt fem P-8 fly ankommer Norge i januar 2022.

Les også: De første norske P-8 ble påbegynt i januar 2021.

– Jeg skal pendle fra Andøya når det begynner å operere fra Evenes, avslutter Øverås som har vært tydelig i sin bekymring rundt valget av Evenes som base for MPA-operasjoner.

Powered by Labrador CMS