Nyheter:

Et amerikansk P-8 Poseidon tar av fra Perth lufthavn i Australia i 2014. Norge har bestilt fem fly av typen.
Et amerikansk P-8 Poseidon tar av fra Perth lufthavn i Australia i 2014. Norge har bestilt fem fly av typen.

Fredag begynte produksjonen av norske P-8

Produksjonsstarten omtales som en milepæl. Det første flyet skal lande på norsk jord i 2022.

Publisert Sist oppdatert

Norge har kjøpt fem P-8A Poseidon maritime patruljefly (MPA), som skal erstatte dagens seks P-3 Orion og tre DA-20 Jet Falcon.

29. januar meldte Boeing at produksjonen av det første norske flyet var igangsatt. De fem flyene skal leveres til Norge i 2022 og 2023, skriver forsvarsnettstedet Janes. Prosjektets kostnadsramme utgjør omlag 10 milliarder 2017-kroner, i tillegg til en andel som vil gå over Etterretningstjenestens budsjetter.

– Dramatisk økning i samlet evne til overvåkning

Fremdriften i anskaffelsen av patruljeflyene er velkomment hos Nato, som har behov for bedre tilstedeværelse i havområdene mellom Grønland, Island og Storbritannia, der Russland har vist økt maritim aktivitet, skriver Janes.

Også Storbritannia er i ferd med å anskaffe Poseidon, og sammen med USA og Norge vil den samlede evnen til å overvåke havområdene i Nord-Atlanteren øke dramatisk, skriver regjeringen.

Regjeringen omtaler flyene slik i en tidligere pressemelding om anskaffelsen:

«Anskaffelsen vil også omfatte moderne sensorer, overvåkings- og støttesystemer og nye antiubåtvåpen. P-8A Poseidon kan dekke store havområder på kort tid og oppholde seg lenge i et operasjonsområde. Flyene har evne til å samle informasjon, detektere, identifisere, følge og om nødvendig ramme mål under vann. I tillegg vil flyene kunne drive søk og redning og andre viktige samfunnsoppgaver.»

Milepæl

Forsvarsmateriell kommenterer torsdag til Forsvarets forum at produksjonsstarten er en milepæl:

– En stor milepæl for oss i starten av 2021 var Keel Laying Ceremony, som markerer starten av den fysisk byggingen av første flyskrog. Under denne seremonien materialiserer år med skrivebordsarbeid seg til et ekte, håndgripelig produkt, skriver fagansvarlig Odd Arvid Tveit, prosjektleder for P-8 anskaffelsen i Forsvarsmateriell luftkapasiteter.

– Covid ødela sjansen for oss til å delta personlig, men det er viktig å vite at det har funnet sted, og at Boeing er i rute til den planlagte leveringsdatoen til Norge tidlig i 2022. Da vi tidligere besøkte Boeing-anlegget var vi svært imponert over de velorganiserte anleggene, produksjonstempoet og kvaliteten på P-8A-produksjonen.

Boeing har lagt ut en video som viser hvordan flyene settes sammen:

Powered by Labrador CMS