Morgendrillen

Kaptein Erik Hals flyr Forsvarets nye redningshelikoptre fra Sola.

SAR Queen-flyger Erik starter dagen med å åpne gardinene håpefullt i søken etter godt flyvær

Det moderne Norge ble byttet ut med pickup trucks, folk i MacGyver jeans, country musikk og et verdensbilde som til dels bar preg av fargene i sørstatsflagget under flygerutdanningen i konservative Alabama.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over tre år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

I spalten «Morgendrillen» stiller Forsvarets forum de samme spørsmålene på e-post til en rekke personer som har en eller annen tilknytning til Forsvaret.

Navn: Erik Hals

Alder: 31 år

Yrke: Kaptein, Helikopterflyger på «SAR Queen» ved 330 skvadronen / Avdeling Sola

– Når og kanskje viktigst hvordan står du opp om morgenen?

– Når jeg er på vakt er det som regel én av to. Enten våkner jeg til en utalarmering («scramble») og må kvikt, og innledningsvis noe lettere omtåket, gjøre meg klar for flytur. Det mer roligere alternativet er en fredfull og kaffetørst oppvåkning til min egen alarmklokke i 7-draget.

– Hva er det første du gjør?

– Jeg starter vaktdagen med å åpne gardinene håpefullt i søken etter godt flyvær. I tillegg sjekker jeg ulike vær-apper på mobilen for å bygge et bilde av hvordan været er ellers i vårt operasjonsområde. Dette er viktig å vite med tanke på hvordan man kan gjennomføre, eller eventuelt ikke gjennomføre, oppdukkende oppdrag. Da ligger man på mange måter allerede ett steg foran hvis utalarmeringen kommer under tannpussen eller morgenkaffen.

– Når starter arbeidet?

– Vaktcrewet på seks samles til morgenbrief rundt halv åtte. I samspill med avdelingens «mission support» befal går vi blant annet gjennom værmelding, snøskredvarsel, diverse gjøremål, samt planen for dagen. Vi planlegger som regel på én treningsflytur per dag i tillegg til eventuelle oppdrag. Innholdet i denne turen varierer etter crewets ønsker og behov. Det være seg heisetrening over sjø eller fjell, samtrening med andre redningsressurser, navigasjonstrening, instrumentflyging, eller øving på landinger i forskjellig type terreng.

– Pensko eller feltstøvler?

– Vi benytter flystøvler på jobb, som er en slags feltstøvel tilpasset til luftoperativ bruk. Denne er mer strømlinjeformet i designet, og skal dermed redusere sannsynligheten for at noe skal sette seg fast hvis vi må evakuere gjennom nødutgangene i helikopteret. Jeg må ærlig innrømme at det også blir en del tid i slippers i løpet av et vaktdøgn. På denne måten bruker man mindre tid dersom man skal skifte til redningsdrakt, som er et krav ved flyging over sjø. Kombinasjonen sparkebukse («flighsuit») og vekselsvis flystøvler/slippers er derfor et behagelig og praktisk arbeidsantrekk.

– Pumpe jern eller løpe maraton?

– Min samboer er en treningsivrig brannkonstabel. Mine prestasjoner på styrkerommet svinner derfor «litt» hen sammenlignet med hennes. Denne «litt» dyptstikkende selverkjennelsen skaper desto større motivasjon for å trene utholdenhet. Om jeg da skulle trå litt uforsiktig i heimen og få samboeren i hælene, må hun i så fall ta meg igjen først. Om jeg så må løpe et maraton …

Bilde fra navigasjonstrening. Kanskje har Erik Walters mandler på beredskap i cockpit.

– Beste triks for velferd på øvelse?

– Som på det meste annet handler det om gode forberedelser. Hvis forberedelsene også inkluderer lett tilgang på en tre-ruters med Walters mandler så er man godt på vei. Som en liten tilføyelse må man heller ikke undervurdere kombinasjonen kakao og kaffe i samme termokopp - en slags «coffee mocha on-the-go» som det heter på Luftforsvarets renspikkede feltspråk.

– Rareste kulturkræsjopplevelse på øvelse med andre lands styrker?

– Jeg har ikke vært på så mange øvelser av flerkulturell karakter enda. Jeg husker derimot godt overgangen fra Norge til USA da jeg skulle gjennomføre flygerutdannelse i konservative Alabama. Det moderne Norge ble byttet ut med pickup trucks, folk i MacGyver jeans, country musikk og et verdensbilde som til dels bar preg av fargene i sørstatsflagget.

– Hvem ville du aller helst delt en pose FR (feltrasjon) med og hvorfor?

– Om jeg kunne spolt tilbake noen år skulle jeg svært gjerne delt en FR med nå avdøde Wilhelm Mohr. Et stort forbilde og krigshelt som garantert kunne delt mange gode og viktige erfaringer fra et veldekorert liv.

Tips?

Er det noen vi bare MÅ få med på Morgendrillen? Send oss et hint på tips@fofo.no

– Smartklokke – yay or nay?

– Definitivt yay. Den er som en god treningsmakker – sier ifra når jeg må ta meg sammen og komme meg på trening, og likeledes når det er tid for å roe ned og legge beina høyt. Den sørger også for god intensitetsstyring under det ovennevnte maratonet.

– Hva er den største utfordringen akkurat nå, for din arbeidsplass konkret og for Forsvaret generelt?

– Luftforsvaret befinner seg i en dyptgripende modernisering. Mange skvadroner går nå fra analog til digital cockpit – en overgang som kan sammenlignes med å gå fra en Folkevogn til Tesla. En slik digitalisering skaper nye mulighetsrom som vi selvsagt må forsøke å utnytte. På samme tid kan den digitale cockpit skape en rekke fallgruver og derigjennom påvirke operativ prestasjon negativt. Min personlige mening er at Luftforsvaret bør ha et større bevisstgjørende fokus på dette aspektet.

– I forlengelsen av punktet over så foregår det store moderniseringsprosesser også ellers i Forsvaret. De eksisterende systemene skal gjerne opprettholde drift mens det parallelt skal gjennomføres både operativ testing, evaluering, og opplæring på nytt system. Disse prosessene skaper høyt arbeidspress og stor belastning på involvert personell. Det er viktig at streben etter overholdelse av tidsfrister og milepæler ikke går på bekostning av sikker utførelse av operasjonene.

Powered by Labrador CMS