NYTT FARTØY: Sjef i Sjøforsvaret Rune Andersen (t.v.) og sjef i Kystvakten Oliver Berdal var i Tomrefjorden 16. november 2022.Foto: Fredrik Drevon, Forsvarets forum
Kystvaktsjefen: - Vi mangler 30 årsverk
TOMREFJORDEN (Forsvarets forum): Oliver Berdal sier situasjonen er prekær hvis man ønsker å seile alle 15 fartøy.
Denne artikkelen er over to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Nylig ble det første av tre kystvaktskip i Jan Mayen-klassen døpt ved verftet Vard Langsten i Tomrefjorden. Underveis til dåpen møtte Forsvarets forum kystvaktsjef Oliver Berdal om bord på KV Andenes.
Annonse
– Det viktigste for meg er at vi har tilstrekkelig bemanning
totalt i Kystvakten til å seile våre fartøy. Når det gjelder Jan Mayen-klassen
spesifikt så er det gode fartøyer og jeg er trygg på at det blir veldig bra, sier Berdal til Forsvarets forum.
Berdal understreker at personell er første prioritet for ham.
– Er det prekært?
– Det er prekært hvis man ønsker å seile hele strukturen med
15 fartøy. Det er to besetninger på alle fartøy. Vi
har begynt å kvitte oss med den gamle Nordkapp-klassen.
– Mannskapene der beveger
seg over på Jan Mayen og Bjørnøya. Da får vi en liten dipp i antall fartøyer i
en periode til Jan Mayen-klassen er faset inn.
– Har tatt det opp i ulike kanaler
– Bemanningen. Er det penger det står på? Eller noe annet?
– Det er primært årsverk. Vi har ikke tilstrekkelig årsverk nå til å
seile den fremtidige strukturen vi har fullt ut. Akkurat nå har vi mannskap til
å seile det vi har. Men om 16 måneder har vi innfaset alle tre skip i Jan
Mayen-klassen. Da vil vi mangle tilsvarende én besetning.
– Du kan si til forsvarsminister Bjørn Arild Gram at du trenger flere årsverk?
– Jeg forvalter min rolle profesjonelt og gir beskjed sånn man
skal gi beskjed om disse sakene.
– Har du fått gehør for dette?
– Dette er en sak som vi har tatt opp i lengre tid i ulike
kanaler, og som vi vil fortsette å ta opp på en saklig måte. Og så er det opp
til politikerne å prioritere.
Berdal sier videre at dette ikke bare handler om Kystvakten, men om årsverk totalt i
Forsvaret.
– Jeg har stor forståelse for at mange trenger flere folk. Og så er
det en prioriteringssak. Jeg jobber for Kystvaktens beste, og personellet vårt
sitt beste.
– Hvor mange nye årsverk trenger du?
– Vi mangler tilsvarende én besetning på disse nye fartøyene.
Et 30-talls årsverk, sier Oliver Berdal.
Om bord på KV Andenes var også Forsvarsminister Bjørn Arild Gram (Sp).
– Oliver Berdal sier at han trenger cirka 30 årsverk til. Hvordan ser du på dette?
– Gjennomgående er Kystvakten godt oppsatt med personell. Det er god tilgjengelighet og stabilitet i bemanningen. En turnus gjør at dette
kan driftes på en god måte, og der er Kystvakten godt stilt. Et par år frem i tid har vi fått på plass alle de nye fartøyene. Da vil vi ha flere fartøy som
er operative. Hvis man skal ha doble besetninger på alle fartøy så vil det være
behov for én besetning.
– Du ser forespørselen?
– Ja, etterhvert som
innfasingen kommer vil nok dette bli håndtert på en god måte. Men gjennomgående
er bemanningssituasjonen til Kystvakten god. At vi har fått på plass doble
besetninger er viktig, og det vil vi sørge for at vi har fremover også, sier Gram til Forsvarets forum.
Forsvarets forum har tidligere intervjuet Oliver Berdal om dronekapasitet hos Kystvakten. Jan Mayen-dåpen var en fin anledning til å få en liten oppdatering på drone-fronten. Og helt konkret: Kystvaktens kapasitet til å håndtere uønskede droner.
– Én ting er jamming av signaler. En annen ting er å finne operatøren. Kan KV Jan Mayen lokalisere en uønsket drone-operatør?
– Det er masse ny teknologi på dette området. Mye av det er hyllevare og mye er under utvikling. Det er ikke unaturlig å ha om bord i fremtiden både jamme- og deteksjonssystemer, Men dette er ikke min største prioritering akkurat nå. Det er viktig å ikke la dronehendelsene gå til hodet på oss. Kystvakten bør bruke droner til vår fordel, heller enn å ha et overdrevet fokus på deteksjon og nedskyting av droner, sier Oliver Berdal til Forsvarets forum.
Berdal opplyser at KV Jan Mayen begynner å seile på nyåret.
– Selv om ikke alt på fartøyet er hundre prosent samkjørt fra dag én så vil hun tidlig være i stand til å gjøre en del oppgaver. Det er en innkjøringsfase så besetningen kan bli kjent med fartøyet.
Båt nummer to i Jan Mayen-klassen, KV Bjørnøya, skal være ferdig våren 2023.