Kystvaktsjefen om ny fartøyklasse: – Spesialbygget for nordområdene
Tomrefjord (Forsvarets forum): Med franske dråper, justisminister-gudmor og rødt silkebånd får Kystvaktens nyeste fartøy sitt navn. – En fantastisk dag, slår Oliver Berdal fast.
Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
– De har gode fasiliteter for droner og man har tenkt fremtidsrettet på dette når man har bygget fartøyene. De har har større funksjonalitet enn Nordkapp-klassen og er god på klima og miljø, sier forsvarsminister Bjørn Arild Gram til Forsvarets forum ved Vard verft i Tomrefjord, utenfor Molde.
Der er han sammen med en rekke politiske og militære ledere, deriblant partikollega justisminister Emilie Enger Mehl, som er fartøyets gudmor. Forsvarsmateriells (FMA) prosjektleder Odd Magne Nilsen og direktør Gro Jære har tatt turen. Fra Forsvaret er kystvaktsjef Oliver Berdal og Sjøforsvarets sjef, Rune Andersen på plass.
– Jan Mayen-klassen er spesialbygget for nordområdene. De tre skipene er fremtidsrettede og helt riktig investering til rett tid. Neste skip i JM-klassen er ferdig på vårparten, sier en strålende fornøyd Berdal til Forsvarets forum.
På FMAs nettsider omtales fartøyet som «Sjøforsvarets nye stolthet». 5. september i fjor ankom det Tomrefjorden fra Vards skrogverft i Romania.
KV Jan Mayen, som døpes onsdag, er det første av tre fartøy i Jan Mayen-klassen. Fartøyene har en lengde på 136,4 meter. De har lugarkapasitet til over 100 personer og skal kunne være ute inntil åtte uker uten etterforsyninger, skriver FMA på sine nettsider.
De to søsterfartøyene til KV Jan Mayen, skal hete KV Bjørnøya og KV Hopen.