SYNLIG: KV Nornen lå godt synlig på vannet utenfor festivalen.Foto: Joel Nziza, Forsvarets forum
Kystvakten på festival
Forsvarets forum ble med Kystvakten til Tønsberg i forbindelse med Slottsfjellfestivalen 10.-11 juli. Her utførte Kystvakten promillekontroller og sørget for at folk ferdet seg trygt på vannet.
Det var få båter ute første festivaldag, men fra den ene siden av elven begynte en oppblåsbar flamingo-flåte å bevege seg ut mot midten av leden.
Annonse
Til tross for litt dårlig vær og mangel på sol, var det ikke mangel på festglade mennesker.
En sjøbjørnen fra KV Nornen, en lett båt som brukes av Kystvakten, med politibetjent Kristian Lindbak og befal og vernepliktig fra Nornen møtte flamingoen.
Lindbak forteller at det er flere reaksjoner som kan benyttes når de er ute og kontrollerer, men at ikke alt ender opp i en bot.
– I tilfeller som flamingoen så er det råd og pålegg som gjelder, og fortelle faren med det de gjør på en fin og hyggelig måte. Slik at de sitter igjen med et godt inntrykk av politiet i etterkant, sier Lindbak.
Det er ikke første gang KV Nornen er på festivaljobb. Tidligere i sommer var Kystvaktfartøyet til stede under Idyll-festivalen i Fredrikstad, og har hatt flere lignende oppdrag i løpet av sommeren.
Oppdragene kommer som forespørsler fra politiet. De ber om bistand til å patruljere sjøen i forbindelse med festivaler og større arrangementer.
Stor effekt
Dag to på festivalen var været mye bedre. Småbåtene samlet seg utenfor festivalen som mygg rundt en lampe om kvelden.
Kystvakten så stor effekt av deres tilstedeværelse. En av de lokale på KV Nornen hadde sett ryktet spre seg på enkelte Facebook-grupper om at Kystvakten var ute med to gule båter, og at alle båter ble kontrollert.
– Det har jo en dempende virkning. Jeg tror folk tenker seg om flere ganger før de gjør noe uforsvarlig, sier skipssjef Svanevik.
Politibetjent Lindbak sier det er mange som prøver å ta båten hjem fra byen eller festival, og satser på å være under den lovlige promillegrensen på 0,8.
Når Forsvarets forum var med ut i sjøbjørnen blåste alle som ble testet enten null i promille, eller godt under den lovlige grensen.
Over de to dagene det foregikk kontroller ble det kun gitt ett forenklet forelegg, og én ble anmeldt. Noe Lindbak mener er usedvanlig lite til tross for hvor mange båter som ble kontrollert. Han tror det er et resultat av god tilstedeværelse av Kystvakten og politiet.
Tett samarbeid med politi
Kystvakten har kun politimyndighet overfor visse regelverk. En av disse er småbåtloven kapittel tre. Det går på fart, sikkerhetsutstyr, lanterner, kompetansebevis og lignende.
I forbindelse med Slottsfjellfestivalen har politimesteren i sørøst bevilget Kystvakten med politimyndighet i småbåtloven kapittel fire. Noe som gir dem muligheten til å utføre promillekontroll på båtførerne de stopper.
Selv om Kystvakten kan stoppe båter og kontrollere dem, så har de begrensede muligheter til å sanksjonere dem som bryter med regelverket.
– Politiet kan jo gi det vi kaller bøter, altså forenklede forelegg. Den muligheten har ikke vi. Hvis noen gjør noe ulovlig foran oss, må vi velge mellom å anmelde, det blir fryktelig strengt, eller så må vi bare gi en pekefinger, og det blir litt mildt igjen. Derfor jobber vi bestandig tett med politiet på denne type oppdrag som vi er på nå, forteller Svanevik.
Han mener Kystvakten kunne bidratt mye mer om de hadde hatt de samme verktøyene som politiet til å kunne sanksjonere dem som bryter loven til sjøs.
For mange som dør på sjøen
Til jobben stilte KV Nornen med et mannskap på 15 personer. Syv ansatte og åtte vernepliktige og lærlinger. Alle med hver sin rolle og klare til å agere på enhver situasjon som kan oppstå.
Skipssjef på KV Nornen Stig André Salt Svanevik ser på oppdraget som spesielt viktig.
– En stor del av det vi driver med, er søk og redning på sjøen. Altså beredskap for at det faktisk skal være trygt å ferdes på sjøen. Og da føles det meningsfullt å medvirke til at folk tar fornuftige avgjørelser, sier Svanevik.
Han beskriver dagens drukningsstatistikk som skremmende høy.
Fra 2019-2023 var det i gjennomsnitt omkommet 101 personer per år i veitrafikkulykker i Norge. I samme periode var det i gjennomsnitt 82 personer per år omkommet i drukningsulykker.
– Det er jo litt sprøtt når du tenker at alle i Norge stort sett er i bil eller buss. Hvis ikke så ferdes de i hvert fall langs veier, sykler og krysser gater. Det er et tankekors at det da nesten er like mange som drukner, forteller skipssjefen.
Artillerist og promilletester
Skipssjefen på KV Nornen forteller at de vernepliktige spiller en helt essensiell rolle i Kystvaktens drift. Vegard Skaatun har tilbragt sin førstegangstjeneste hos Kystvakten, og dimmiterer nå i juli. Kystvaktens oppdrag på Slottsfjellfestivalen blir et av hans siste.
Selv om alle har sine bestemte roller om bord, ender de likevel med å gjøre ulike arbeidsoppgaver ut ifra behovet. Skaatun er hovedsakelig artillerist på KV Nornen. Han bemanner en 12,7 mm mitraljøse på dekk, om det skulle være nødvendig. På festivalen bemannet han promilletesteren.
– Hvordan er det å støtte på festivaler og sånne større arrangementer sammen med politiet?
– Det blir jo seriøst når politiet er med. Jeg synes det er spennende. Du får se litt mer hva det går i, og du blir kjent bak kulissene, sier Skaatun.
Når venner får vite at han skal på oppdrag ved ulike festivaler så forteller Skaatun at det er flere som tror han får seg en gratis konsert. Noe han selv mener er langt fra sannheten.
– Du ser kanskje av og til hvem som spiller på scenen, men du får egentlig med deg veldig lite av konserten. Det høres mer ut som bakgrunnsstøy, forteller Skaatun.
Tips oss:
Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.
Han forteller at tiden brukes på å kontrollere båter, snakke med ulike mennesker og være ute på vannet.
Etter førstegangstjenesten har Skaatun tenkt å studere økonomi, men har samtidig søkt en del navigasjonsutdanninger. Han utelukker ikke mulighetene for å jobbe i Kystvakten i fremtiden.
– Vi har det kjekt her om bord. Jeg vil si det har vært en annerledes tjeneste enn hva jeg trodde jeg kom til å få. Mye mer samhold. Du gjør viktige oppgaver, og av og til står det mellom liv og død, men du har det gøy, sier Skaatun.