Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.
– Vi har spøkt med at jeg burde hatt på smoking under
drakten og at det burde vært spilt James Bond-musikk på hangardekket når jeg
kom ned.
Annonse
Forsvarsminister Bjørn Arild Gram (Sp) var både fugl og fisk
onsdag morgen. Midt i Oslofjorden hoppet statsråden i vannet, ikledd overlevelsesdrakt.
Der ble han liggende å duppe en kort stund, før et av Forsvarets nye redningshelikopter SAR
Queen kom ham til unnsetning.
Etter en luftetur opp i helikopteret, bar ferden ned på
hangardekket om bord på Kystvakten nyeste fartøy, KV Bjørnøya.
– Det å gå over kanten, slippe seg og bare stole på at det
går bra. Det føles veldig unaturlig, sier Gram til Forsvarets forum.
Symbolske gudforeldre
KV Bjørnøya er andre skipet i rekken i den nye Jan
Mayen-klassen. Det tredje og foreløpig siste i rekken, KV Hopen, skal etter
planen overleveres til Forsvaret i løpet av året.
Den nye fartøysklassen erstatter de mer enn 40 år gamle fartøyene i Nordkapp-klassen, og er blant annet bygget for å operere i polare strøk.
Etter planen skal KV Hopen ifølge Gram døpes av klima- og
miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap). Det har tilsynelatende en symbolsk
verdi.
Justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl (Sp) er
nemlig gudmor for KV Jan Mayen, mens fiskeri-og havminister Cecilie Myrseth (Ap)
er gudmor for KV Bjørnøya.
De tre ministrenes områder – beredskap, fiskeri og
miljø – er også Kystvaktens oppgaver i norske farvann. I 2023 utførte KV
Bjørnøya og resten av Kystvaktens flåte totalt 5150 oppdrag.
Søk og redning, suverenitetshevdelse,
fiskerioppsyn og miljøvern var sentralt i mange av oppdragene.
Spesialsoldater øvde
Kun dager før KV Bjørnøya tok imot Gram på hangardekket,
hadde mannskapet gjennomført en øvelse utenfor Horten, hvor de øvde på bruk av
oljelenser.
Det var ikke bare Luftforsvaret og SAR Queen som brukte KV Bjørnøyas hangardekk som øvingsarena onsdag.
Også operatører fra Forsvarets spesialstyrker (FS) var innom.
Flankert av to Bell 412 helikoptre firte spesialsoldatene seg ned på dekk, såkalt «fast-roping».
Ifølge sjef for FS Joar Eidheim er spesialsoldatene helt avhengige av å få trene med blant annet Luftforsvaret.
– Man kan ikke ta for gitt at disse to miljøene og kulturene finner hverandre og får det til å virke, forklarer han.
– En spesialsoldat som prater kan være bare støy for en pilot, hvis de ikke forstår hverandre.
Derfor må de trene og øve mye sammen.
– Med slike operasjoner har man bare én sjanse. Da må
det sitte og det må være høy presisjon.
Ifølge Eidheim er den norske måten å organisere spesialstyrkene på, med et «tett og tillitsfullt» forhold til blant andre Hæren, Sjøforsvaret og Luftforsvaret, spesielt. Å trene sammen med Kystvakten er også verdifullt, sier han.
– De seiler hver eneste dag. Når en situasjon oppstår
på sjøen er Kystvakten de første vi henvender oss til.
Dansk Sea Hawk viste seg frem
Forsvarsministeren fikk også en demonstrasjon av Sea Hawk, Norges nye maritime helikoptre.
Anskaffelsen har en kostnadsramme på tolv milliarder kroner og de første helikoptrene forventes levert til Forsvaret i 2026. Da vil Kystvakten endelig ha helikopterkapasitet, selv om det er langt på overtid.
Allerede i 2001 ble det inngått kontrakt om å kjøpe 14 maritime helikoptre av typen NH-90. Disse skulle vært levert innen 2008. I 2022 hadde Forsvaret mottatt 11 av disse, hvorav kun fem var i endelig versjon.
Leveransene var altså betydelig forsinket, i den grad at enkelte av systemene som ble bestilt sammen med helikoptrene var gått av produksjon før alle var levert. I 2022 ble kontrakten skrotet.
Sea Hawk vil bli benyttet på Kystvaktens fartøy og på de nye fregattene som er lovet Marinen i regjeringens nye langtidsplan. Både Sjøforsvaret og Luftforsvaret venter i spenning på NH-90-erstatteren.
– Vi er klare, sier sjef for Luftforsvaret Rolf Folland
– Vi har 19 personer som er i Danmark nå for å lære seg å operere helikoptrene.