Nyheter

ILLUSTRASJONSBILDE: Et NH-90-helikopter på vei til å lande på KV Svalbard.

Rakk 33 flytimer på Kystvakt før regjeringens NH-90-stans

Kystvakten gjennomførte mer enn 7000 oppdrag og patruljedøgn i 2022, men ressursene for overvåking og kontroll fra luften har vært begrenset.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

I juni 2022 ble det bestemt at Forsvarsdepartementet ønsket å terminere kontrakten på skandalehelikoptrene NH-90, etter store utfordringer med maskinen over mange år.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

Leveransen har vært vesentlig forsinket, helikoptrene har hatt for dårlig pålitelighet og vedlikeholdet har vært omfattende og krevende.

NH-90 skulle operere ut fra Marinens Fridtjof Nansen-klassefregatter og Kystvaktens Nordkapp- og Svalbard-klasser.

Ifølge Kystvaktens årsrapport for 2022 rakk NH-90 å gjennomføre 33 operative flytimer i fjor.

– Kystvaktens største utfordring p.t. er mangel på helikopter. Det er positivt at denne utfordringen har høyt fokus og at alternative løsninger nå utredes, skriver sjef for Kystvakten flaggkommandør Oliver Berdal i rapporten.

Kystvakten har likevel fått gjennomført noe trening og øving på helikopteroperasjoner, ifølge rapporten.

– Heldigvis er samarbeidet med Redningstjenesten, Sysselmesteren på Svalbard og sivile helikopteroperatører meget godt, står det.

Innleide sivile helikoptre har flydd totalt 417 timer for Kystvakten.

Mer enn 3000 oppdrag

Kystvaktfartøyene gjennomførte 3455 oppdrag, en økning på 12 prosent fra 2021. Kystvakten har totalt 15 fartøy, som blant annet bidrar til søk- og redningsberedskap innenfor det norske ansvarsområdet.

Kystvakten har også begrenset politi-, inspeksjons- og kontrollmyndighet. Dermed gjennomfører de også fiskeriinspeksjoner.

«Det har vært en liten nedgang i fiskeriinspeksjonsaktiviteten, men en økning i antall avdekkede alvorlige overtredelser.»

I løpet av fjoråret beslagla Kystvakten 739 ulovlige redskaper som ureglementerte garn, teiner og ruser i kystsonen. De har også gjennomført 156 søk- og redningsoppdrag, 343 grensekontroller og 28 dykkeroppdrag.

Helikopterbærende fartøy har patruljert minst

Totalt har Kystvakten patruljert 3869 døgn i løpet av året.

– Patruljedøgn er et mål for fartøyenes tilgjengelighet, regularitet og produksjon, og betyr at fartøyene er på patrulje langs kysten eller på havet, står det i rapporten.

Ytre Kystvakt har flest patruljedøgn med 1776, mens Indre Kystvakt har gjennomført 1411. Helikopterbærende fartøy har patruljert minst, med bare 683 døgn.

«Dette har sin forklaring i den gradvise utfasingen av Nordkapp-klassen som pågår og kommende periodes innfasing av Jan Mayen-klassen, samt det faktum at isbryteren KV Svalbard har vært på omfattende midtlivsoppdatering deler av året», står det.

De tre fartøyene i Jan Mayen-klassen skal etter planen erstatte Nordkapp-klassen innen 2024.

Powered by Labrador CMS