Nyheter

I NORGE: KV Hopen er på plass til Norge. Nå skal skroget utrustes og testes, før det fases inn i Kystvakten.

Nytt kystvaktskip er ankommet Norge

KV Hopen er slept fra verftet i Romania og ankom Norge fredag, som det siste av tre skip i Jan Mayen-klassen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

KV Hopen er det tredje fartøyet av Jan-Mayen klassen. De to andre er KV Jan Mayen og KV Bjørnøya. De tre fartøyene skal erstatte fartøy av Nordkapp-klassen innen 2024.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

Fredag ankommer KV Hopen verftet Vard Langsten i Tomrefjord. Der skal skroget gjøres om til et komplett utrustet kystvaktfartøy. Det skriver Forsvarsmateriell i en pressemelding.

Les også: KV Jan Mayen har tre ganger tykkere isolasjon enn normalt for polarfartøy.

– Vi er glade for at det tredje fartøyet har ankommet Norge. Nå venter en intensiv periode med utrustning, testing og ferdigstillelse før fartøyet settes i drift, skriver prosjektleder Odd Magne Nilsen i Forsvarsmateriell i pressemeldingen.

– KV Hopen vil sammen med de to andre fartøyene i Jan Mayen-klassen, bli en svært viktig ressurs med sine kapasiteter og evne til å operere i hele interesseområdet til Norge, inkludert arktiske farvann.

SLEP: Skroget er slept fra Vard Tulcea verft i Romania.

Fartøyene i Jan Mayen-klassen er helikopterbærende og skal primært operere i nordområdene. Prosjektet har en total kostnad på mer en syv milliarder norske kroner, og er en av de største maritime anskaffelsene i det norske Forsvarets historie.

Det første fartøyet, KV Jan Mayen, ankom Norge høsten 2021 og skal fases inn i Kystvakten i løpet av første halvdel av 2023. KV Bjørnøya skal leveres i 2023, mens KV Hopen skal være klart i 2024.

Les også: – Kystvakten er en meget god arbeidsplass, skriver flaggkommandør Oliver Berdal.

Powered by Labrador CMS