Nyheter

TILBAKE I BERGEN: Etter tre måneder på tokt som en del av Standing Nato Maritime Group 1 er KNM Maud tilbake på Haakonsvern i Bergen. Bildet er fra fartøyets deployering til SNMG1 tidligere i år.
TILBAKE I BERGEN: Etter tre måneder på tokt som en del av Standing Nato Maritime Group 1 er KNM Maud tilbake på Haakonsvern i Bergen. Bildet er fra fartøyets deployering til SNMG1 tidligere i år.

KNM Maud tilbake i Bergen etter tre måneder

Logistikkfartøyet KNM Maud la til kai i Bergen fredag 3. desember etter tre måneder i Nato-tjeneste.

Publisert

Logistikkfartøyet KNM Maud kom tilbake til Haakonsvern i Bergen fredag 3. desember og har dermed avsluttet deployeringen og sitt bidrag til styrken i rollen som Fleet Oiler. Det opplyser Forsvaret i en pressemelding.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: [email protected] eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

Fartøyet har vært en del av Standing Nato Maritime Group 1 (SNMG1) som operer i Nord -Europa. SNMG1 er en del av Natos Response Force som er alliansens verktøy for rask innsats når kriser eller situasjoner oppstår, står det på Forsvarets sider.

Det norske logistikkfartøyet hadde som hovedoppgave å forsyne øvrige fartøy med drivstoff i rollen som Fleet Oiler.

Les også: Minst 41 av 169 stortingspolikere har gjennomført førstegangstjeneste

– Gjennom hennes deployering har besetningen vist profesjonalitet, samarbeid og taktiske ferdigheter. Jeg er stolt over å ha jobbet med det profesjonelle mannskapet på KNM Maud og det norske Sjøforsvaret, forteller Sjef SNMG1 Bradley Peats i pressemeldingen.

Under toktet fikk logistikkfartøyet problemer med kontrollsystemet IPMS og ble lagt til kai i Portsmouth i England.

IPMS står for «Integrated Platform Management System». Systemet overvåker de tekniske systemene – som pumper og ventiler – og gir muligheten til å fjernstyre disse.

Litt over en uke senere sluttet fartøyet seg til de andre fartøyene i SNMG1 i Atlanterhavet. Dette etter personell fra Forsvarsmateriell og teknikere fra utstyrsleverandøren jobbet om bord for å feilsøke, avdekke og utbedre problemet.

Les også: Åmund (19) er på oppdrag med amerikansk hangarskip-styrke

Powered by Labrador CMS