Denne artikkelen er over tre år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Logistikkfartøyet KNM Maud har problemer med kontrollsystemet IPMS og ligger derfor til kai i Portsmouth, England.
Annonse
Tips oss:
Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.
IPMS står for «Integrated Platform Management System». Systemet overvåker de tekniske systemene – som pumper og ventiler – og gir muligheten til å fjernstyre disse.
Tester gjennomføres nå på det trøblete IPMS-systemet for å kartlegge problemet.
– På fredag er forhåpentligvis resultatene klare og kan si mer om veien videre, sier sjef for Marinen, flaggkommandør Trond Gimmingsrud.
Den britiske leverandøren av systemet har send teknikere, som sammen med ansatte fra Forsvarsmateriell jobber med disse testene.
KNM Maud er eneste logistikkfartøy i den norske marinen. Fartøyet ble operativt i 2019, og hadde en prislapp på 2,2 milliarder kroner.
Usikker på årsak
Systemet har ifølge Gimmingsrud hatt feil siden de startet å bruke det. Et slikt system er forventet å levere med høy stabilitet.
– KNM Maud har opplevd at systemet fryser eller slutter å fungere. Risikoen ved å operere videre er at om systemet går ned kan man miste oversikt over sentrale komponenter i fartøyet og disse må da følges opp manuelt. Så på grunn av sikkerheten til besetningen og skipet valgte skipssjefen å ikke gå fra kai.
Flaggkommandøren forteller til Soldatnytt onsdag ettermiddag at de ikke helt vet hva problemet skyldes – og hvorvidt det er hardware eller software eller en kombinasjon av disse som forårsaker problemene.
– Men vi anser dette som et problem som kan fikses. Mer svar på dette håper vi å få på fredag.
Eneste forsyningsskip
KNM Maud har inngått i Natos stående fregattstyrke som eneste forsyningsfartøy.
Sjef Sjøforsvaret, kontreadmiral Rune Andersen skrøt av fartøyets kapasiteter i forkant av problemene.
– De har hatt et hektisk og viktig program i Nord-Atlanteren, og «Maud» har sørget for utholdenheten til alle fartøyene i kommandoen, sa han i pressemeldingen mandag.
At det eneste forsyningskipet er utilgjengelig er uheldig, mener marinesjef Gimmingsrud.
– Fregattene mister muligheten til å etterforsyne til sjøs. Det er en viktig kapasitet som gir økt utholdenhet. Så langt har ikke dette medført at NATO-styrken har endret programmet sitt.