Nyheter

STORT FARTØY: KNM Maud (t.h.) er 183 meter lang, og får fregatten KNM Fridtjof Nansen til å se liten ut i forhold.

KNM Mauds skjebne kan avgjøres fredag

Mandag kunngjorde Forsvaret at KNM Maud hadde tekniske problemer og lå til kai i England. Fredag kommer resultatene som kan vise veien videre.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Logistikkfartøyet KNM Maud har problemer med kontrollsystemet IPMS og ligger derfor til kai i Portsmouth, England.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

IPMS står for «Integrated Platform Management System». Systemet overvåker de tekniske systemene – som pumper og ventiler – og gir muligheten til å fjernstyre disse.

Tester gjennomføres nå på det trøblete IPMS-systemet for å kartlegge problemet.

– På fredag er forhåpentligvis resultatene klare og kan si mer om veien videre, sier sjef for Marinen, flaggkommandør Trond Gimmingsrud.

Les mer: KNM Fridtjof Nansen besto amerikansk test

Den britiske leverandøren av systemet har send teknikere, som sammen med ansatte fra Forsvarsmateriell jobber med disse testene.

KNM Maud er eneste logistikkfartøy i den norske marinen. Fartøyet ble operativt i 2019, og hadde en prislapp på 2,2 milliarder kroner.

Usikker på årsak

Systemet har ifølge Gimmingsrud hatt feil siden de startet å bruke det. Et slikt system er forventet å levere med høy stabilitet.

Flaggkommandør Trond Gimmingsrud.

– KNM Maud har opplevd at systemet fryser eller slutter å fungere. Risikoen ved å operere videre er at om systemet går ned kan man miste oversikt over sentrale komponenter i fartøyet og disse må da følges opp manuelt. Så på grunn av sikkerheten til besetningen og skipet valgte skipssjefen å ikke gå fra kai.

Flaggkommandøren forteller til Soldatnytt onsdag ettermiddag at de ikke helt vet hva problemet skyldes – og hvorvidt det er hardware eller software eller en kombinasjon av disse som forårsaker problemene.

– Men vi anser dette som et problem som kan fikses. Mer svar på dette håper vi å få på fredag.

Eneste forsyningsskip

KNM Maud har inngått i Natos stående fregattstyrke som eneste forsyningsfartøy.

Sjef Sjøforsvaret, kontreadmiral Rune Andersen skrøt av fartøyets kapasiteter i forkant av problemene.

– De har hatt et hektisk og viktig program i Nord-Atlanteren, og «Maud» har sørget for utholdenheten til alle fartøyene i kommandoen, sa han i pressemeldingen mandag.

At det eneste forsyningskipet er utilgjengelig er uheldig, mener marinesjef Gimmingsrud.

– Fregattene mister muligheten til å etterforsyne til sjøs. Det er en viktig kapasitet som gir økt utholdenhet. Så langt har ikke dette medført at NATO-styrken har endret programmet sitt.

Les mer: Granater med ramjet-motor skal gi artilleri med ekstrem rekkevidde

Powered by Labrador CMS