Nyheter

PÅ STANDBY: Redningsskøyta RS Horn Rescue ble tilkalt da frakteskipet «Finlandia Seaways» grunnstøtte torsdag kveld.

Skip med norske NASAMS grunnstøtte på vei til Polen

Dette vil føre til forsinkelser av deployeringen av en norsk styrke til den polske flyplassen Rzeszow-Jasionka, ifølge Forsvarets operative hovedkvarter.

Publisert Sist oppdatert

Finlandia Seaways gikk torsdag kveld på grunn i Karmsundet utenfor Haugesund. Skipet var på vei til Polen med luftvern til beskyttelse av flyplassen Rzeszow-Jasionka, som ligger nær grensen til Ukraina.

Norge sender luftvernsystemet NASAMS og F-35 kampfly for å sikre flyplassen, i tillegg til hundre soldater.

Det ble offentliggjort tidligere denne uken. Nå blir leveransen av utstyr forsinket.

Forsvaret er til stedet på kaia på Karmøy for å beskytte utstyret.

– Forsvaret har opprettet et midlertidig militært restriksjonsområde i samarbeid med objekteier og politiet, for å beskytte militært materiell, sier Hanne Olafsen, talsperson for Forsvarets operative hovedkvarter (FOH), til Forsvarets forum.

Ser etter alternativer

Det er styrker fra Heimevernet som står for vaktholdet, ifølge Olafsen. Ifølge NRK hadde skipet et mannskap på 23 personer. Ingen skal ha blitt skadet i ulykken.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

– Vi er glade for at skipet er trygt i havn, sier Olafsen.

Hun har ingen detaljer om når utstyret vil være på plass i Polen, men sier at Forsvaret nå ser på alternative transportmidler.

– Det blir forsinkelser i forbindelse med omlasting av utstyr til nytt transportmiddel. Det går ikke utover oppdraget, sier hun.

– Dramatisk

Vakthavende redningsleder hos Hovedredningssentralen Thomas Breivoll forteller til Forsvarets forum at skipet var borti en grunne og fikk skader på roret og propellen.

– Skipet fikk heldigvis raskt ankerfeste. Men meldingen var i utgangspunktet ganske dramatisk på grunn av skipets størrelse, avstanden til land i det smale sundet og værforholdene, sier Breivoll til Forsvarets forum.

FRAKTET: NASAMS-luftvernutstyr ble lastet om bord på skipet i Orkanger tidligere denne uken.

Han forteller at store ressurser ble sendt til stedet.

– Det var mye vind i et trangt sund, og når en så stor båt da får problemer har man et ganske kort tidsvindu. Det ble sendt store ressurser til stedet og slepebåtene nådde frem og holdt det i ro til vinden roet seg. Den ble så slept til kai, sier Breivoll.

Promilletest

Ifølge Erik Engløkk, politiadvokat i Sør-Vest Politidistrikt, er det ingen mistanke om at noe straffbart har skjedd.

– Politiet har opprettet en såkalt undersøkelsessak etter grunnstøtingen, og vil foreta visse undersøkelser for å kartlegge om det kan ha skjedd noe straffbart. Per nå er det ingen konkret mistanke om det, sier han til Forsvarets forum.

UTFORDRENDE VÆRFORHOLD: Det var kraftig vind på Haugalandet torsdag kveld.

– Det vil bli tatt avhør av kapteinen og los i første rekke. Det vil også bli gjort undersøkelse over hva som skjedde og grunnen til at skipet grunnstøtte.

– Det ble tatt promilletest av kaptein og los, så det er ikke mistanke om promille i saken. Det tyder heller ikke på forurensing fra skipet, sånn sett har det vært mindre dramatisk enn hva det kunne blitt, sier Engløkk.

Finlandia Seaways eies av det danske rederiet DFDS, og er leid in av Forsvaret for å transportere materiell til Polen.

I april 2018 begynte det å brenne i maskinrommet på Finlandia Seaways etter en motorfeil. En av skipets maskinister pådro seg da alvorlige lungeskader, ifølge en rapport fra britiske myndigheter. Hendelsen skjedde omtrent to mil utenfor England.

Powered by Labrador CMS