På bildet fra Yeovil i 1996 ser vi (bak fra venstre) liaisonoffiser Erik Graf, maskinist Jens Einar Borch, systemoperatør Tor Juvik og andreflyger Roy Inge Jenssen. Foran fra venstre tekniker Henrik Brækken, fartøysjef Fredrik Jomaas, og redningsmann Lars Markengbakken.Foto: Privat
Han hentet Sea Kingen i 1996. Denne uken tok han helikopteret med på dets siste tur.
Sea King-helikopteret med serienummer 329 er parkert for godt. Nå skal den bidra til å holde resten av flåten operativ.
Denne artikkelen er over tre år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Det forteller major og fartøysjef Fredrik Jomaas (50) ved 330 skvadron. Han hentet redningshelikopteret fra fabrikken i Yeovil i England mai 1996.
Annonse
Tips oss:
Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.
– Vi var et veldig ungt crew den gangen (se bildet). Vi fikk beskjed om å fly rundt Nordsjøen, og i stedet lande i Amsterdam og Danmark før vi kom til Sola, sier Jomaas.
Denne uka tok han Jomaas og styrmann Nils Arne Ro maskinen på en symbolsk siste reis fra Ørland til Rygge – 25 år etter at han hentet helikopteret i England.
Lenge i lufta
Maskinen som nå skal fore de ni andre operative Sea King-helikoptrene med deler, har 9100 timer på rotorene hvor det har fløyet søk- og redningsoppdrag for Luftforsvaret. Totalt har det vært 12 Sea King i tjeneste for Luftforsvaret – hvor av nå tre av dem er utfaset.
– Det er en del av luftfartshistorien som nå blir parkert for godt. At helikopteret har vært operativt og fløyet oppdrag helt til slutt, har teknisk personell i Luftforsvaret og Forsvarsmateriell en stor del av æren for, sier Jomaas.
Ifølge Jomaas er Luftforsvaret verdensledende i holde redningshelikoptrene som ble bygget på 70-tallet operative.
– Et av Sea King-ene som fortsatt er operativt har 18.400 timer i lufta. Det er tror jeg ingen andre maskiner kan vise til, sier Jomaas som viser til at det nevnte helikopteret er såkalt «world fleet leader».
Folkevogn og Tesla
For majoren betyr ikke slutten for helikopteret med serienummeret 329 at han er ferdig som fartøysjef. Jomaas skal fortsette å fly andre Sea King-helikoptre inntil han skal på skolebenken på Kjevik.
Da skal han forberede seg på en ny maskin og konverteres til å bli fartøysjef om bord de nye redningshelikoptrene SAR Queen.
– Jeg tror ikke folk som blir reddet bryr seg om at det er ved hjelp av et Sea King eller SAR Queen. Det går jo et utsagn om at å bytte fra Sea King til SAR Queen er som å gå fra folkevogn til Tesla, sier Jomaas som har 6500 timer i lufta med det aldrende redningshelikopteret.