Nye redningshelikoptre:

Utdanning av AW101-personnell. Asbjørn Singstad, pilote fra Ørland. Foto: Krister Sørbø, Forsvarets forum

Tilbake på skolebenken

Fartøysjef Asbjørn Singstand har flere tusen timer på Sea King, men må på skole igjen før han kan fly nye SAR Queen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over tre år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Kjevik: Asbjørn Singstad og Sølve Bjerkenås ved 330 skvadron sitter i et klasserom og følger med på dataskjermen. Foran dem står en instruktør som er fløyet inn fra England. Egentlig skulle henholdsvis fartøysjef Singstad og systemoperatør Bjerkenås vært i England på kurs.

I april ble Luftforsvarets tekniske skole Kjevik forespurt om å gjennomføre utdanning for samtlige personellkategorier ved 330 skvadronens base Ørland.

I september var kursene i gang. For at dette skulle gå var det blant annet behov for å fly inn ekstra instruktører fra helikopterprodusenten i England til Norge.

Det er helt greit for Bjerkenås som får anledning til å reise hjem i helga etter overstått eksamen.

– Det blir nok fire timer med egenstudier i kveld, sier Bjerkenås (se bildet under) i det klokka nærmer seg fire på ettermiddagen.

Bjerkenås er systemoperatør om bord Sea King på Banak, men fra nyåret er det en ny maskin og base som venter. Da blir den aldrende maskinen byttet ut til fordel for «SAR Queen», eller AW-en som de fortsatt insisterer på å kalle det nye redningshelikopteret.

Basen blir Ørland. Men det skjer først etter måneder med utdanning

Sølve Bjerkenås (t.v.) følger med når Martin Jacobsen instruerer i et av rommene som er satt av til å simulere noe av det som foregår om bord det nye redningshelikopteret.

– Nå som vi reiser til Sola neste uke skal vi omsette teorien vi har blitt undervist i her til praksis, sier 32-åringen som har vært om bord Sea King siden 2015.

Fartøysjef Asbjørn Singstad sier at det blir litt vemodig at Sea King snart er et tilbakelagt kapittel. Han har 4500 timer bak spakene på det aldrende helikopteret.

– Det er en langt større maskin, den virker stødigere og det langt flere systemer om bord enn på Sea King, sier Singstad.

Operativt på Sola

I overkant av 30 person fra Ørland går gjennom intensive kursuker på Luftforsvarets tekniske skole Kjevik for å få det teoretiske fundamentet på plass. Det er heldags undervisning, egenstudier på fritiden og ukentlige eksamener for å sjekke at kunnskapen sitter. Etter at besetningen om bord SAR Queen og bakkemannskapet er ferdig på Kjevik, venter det en mer praktisk rettet utdanning på Sola i Stavanger. Per nå er Sola eneste base i landet som er operativ og klar for å løse oppdrag med de nye redningshelikoptrene.

Det skjedde etter en seremoni på Sola i september der blant andre statsminister Erna Solberg og justis- og beredskapsminister Monica Mæland var tilstede. Anskaffelsen og innfasingen av nye redningshelikoptre har vært et forsinket prestisjeprosjekt som nå endelig ser ut til å kunne ta rollen over til Sea King.

Først må personell som enten er på bakken eller i lufta, gå gjennom utdanningsløpet på Kjevik.

Godkjent og anerkjent

– Det er utdanning i verdensklasse!

Det sier sjef for Luftforsvarets tekniske skole Kjevik Morten Hougen. Oberstløytnanten forteller at basen som skal legges ned rundt 2025 jobber på høygir for å få SAR Queen operativ fra de seks basene som bestemt. Først ut var Sola, neste i rekken er Ørland fra mai 2021. Så blir det Banak, Bodø, Rygge og Florø – og kanskje også en sjuende base i Tromsø.

– Vi har i overkant av 50 som jobber på skolen her på Kjevik. Av det så er det sju mann som jobber utelukkende med AW101, sier Hougen.

Han forteller om ansatte med en høy arbeidsbelastning, og ubesatte stillingshjemler og frykten for at personell forsvinner når skolemiljøet skal flyttes til Værnes i Trøndelag.

Likevel understreker han at den utdanningen på samtlige av Luftforsvarets flygende plattformer går som planlagt.

Hovedinstruktør Mats Johansen (t.v) og sjef for Luftforsvarets tekniske skole Kjevik Morten Hougen sier at utdanningen av nytt personell på SAR Queen ved Kjevik er i «verdensklasse».
Instruktør Martin Jacobsen ved Kjevik holder undervisning for personell fra Ørland. Her undervises de som skal være besetningen om bord SAR Queen. Foto: Krister Sørbø, Forsvarets forum
Personell som ikke er en del av besetningen om bord SAR Queen, som avionikere og teknikere, gjennomfører et ni ukers langt kurs på Kjevik. Programvaren som og dataustyret som er levert av produsenten Leonardo gjør at man kan komme tett innpå komponenter i helikopteret.
Geir Staale Iversen er seniortekniker på Ørland. Han er blant bakkemannskapet som gjennomfører et ni ukers langt kurs på Kjevik.

– Mange av instruktørene våre har jobbet her i over 30 år, og noen går snart av med pensjon. Vi ønsker å rekruttere og ansette nytt personell. Da er vi avhengige av å rekruttere nå eller så forsvinner kompetansen, sier Hougen.

Kvalitetssikret

I et annet klasserom forteller hovedinstruktør Mats Johansen om utdanningen av nytt personell på redningshelikoptrene. Han forteller at de har nådd målet om å bli EMAR-godkjent for sitt utdanningsløp på SAR Queen. EMAR – eller European Military Airworthiness Requirements – beskriver flere regler og krav som utdanningen må tilfredstille. Det er de tydelig stolte av det. Det er en anerkjennelse av den innsatsen som de har lagt til grunn på Kjevik, sier Johansen.

EMAR-godkjente AW101 kurs er det ingen andre land som har nådd – heller ikke England som har benyttet seg av AW101 i en årrekke, forteller han.

– Vi ser også på muligheten for at andre nasjoner kan sende sitt personell hit til Kjevik for å ta utdannelsen sin her. Vi leverer teori og praksis, sier Johansen.

– Vi er veldig stolte av at kursene vi har på AW-en er EMAR-godkjent. Det er viktig fordi det også sørger for «gjennomsiktighet» for andre nasjoner som vet hva kursene her på Kjevik innebærer, sier medinstruktør Egil Høy-Pettersen.

Kommende SAR Queen-personnell trener i et klasserom på Kjevik.

Neste: Sola

Tilbake i klasserommet pakker systemoperatør Sølve Bjerkenås sammen notatene sine. Tre dager etter besøket fra Forsvarets forum venter den siste eksamenen før de er ferdige på Kjevik.

De må ha minst 75 prosent riktige svar. Hvis ikke så må de pugge mer helt til det sitter.

– Vi er fire crew som skal være operative i mai, sier løytnanten som så langt ikke har vært i lufta med SAR Queen.

– Det blir helt annerledes å fly nå enn med Sea King. Vi får mobilsøkersystem, EOSS (Electric-Optical Sensor System) og et avisningssytem som lar oss fly på og søke på helt nye måter. Det betyr også at det blir mer å følge med på, sier systemoperatøren.

Powered by Labrador CMS