Nyheter

NEDLAGT: Den norske regjeringen har hevet kjøpet av NH90-helikoptrene.

NH90-medarbeiderne får trolig jobbavklaring i høst

Nærmere to måneder etter at NH90-avtalen ble skrotet, er det fortsatt ikke klart hva NH90-medarbeiderne skal jobbe med i fremtiden.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

— Det som i alle fall jeg opplever som veldig feil, er jo at vi sendte ut over hundre ansatte som er berørt av NH90 i ferie uten å vite hva som skal skje om en måned, to måneder, tre måneder, et halvt år også videre. Vi sendte de ut i en sommerferie med svært mye usikkerhet, sier NOF-tillitsvalgt, Preben Eikenes til Forsvarets forum.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

10. juni i år kom nyheten om at Norge vil sende NH90-helikoptrene tilbake, etter årevis med trøbbel og lite flyging. Luftforsvaret opplyste at 130 medarbeidere som til daglig jobber med helikoptertypen blir direkte berørt.

Mandag var første arbeidsdag etter fellesferien, og flere av medarbeiderne i Maritim helikopterving har returnert til arbeidsplassene. For mange er det ikke helt klart hva slags jobb de kommer tilbake til.

— Ja, det er et godt spørsmål som jeg tror ingen i kongeriket Norge kan svare deg på, sier Eikenes.

Muligheter og behov

Sjefen for Luftforsvaret, generalmajor Rolf Folland var på Bardufoss da regjeringen kunngjorde at den ville heve kjøpet i juni. Da sa han til Forsvarets forum at det var reaksjoner i miljøet og at de ville igangsette individuelle kartleggingssamtaler med det berørte personellet.

De samtalene skulle kartlegge individuelle behov, som så skulle sees i lys av de overordnede behovene til forsvarsgrenen, opplyser kommunikasjonssjef Stine Barclay Gaasland i en e-post til Forsvarets forum.

De to faktorene danner sammen grunnlag for hvordan personellets kompetanse skal videreføres i Luftforsvaret.

– Analysene vil avklare Luftforsvarets muligheter og behov, som totalt sett vil gjøre at vi i løpet av høsten kan skape et grunnlag for hva som skjer med den enkelte ansatte. Personellet vårt sitter på mye verdifull kompetanse, og vi har behov for alle og enhver i organisasjonen vår, skriver Gaasland.

— Det er også viktig å nevne at det kun er NH90 som legges ned. Bardufoss flystasjon skal fortsette sin oppdragsportefølje, skriver hun.

Tillitsvalgte arbeider

Både Eikenes og BFO-tillitsvalgt Lars Anthonsen har arbeidet mye de siste månedene med å finne ut av hva som skjer med de ansatte som ble påvirket av nedleggelsen av NH90.

Anthonsen forteller at organisasjonene hadde et – allerede planlagt– møte med Luftforsvarets ledelse rett etter nedleggelsen. Der ble det stilt spørsmål om hva som skjer videre for de ansatte.

Tillitsvalgt: Lars Anthonsen er hovedtillitsvalgt for Luftforsvaret i BFO.
LUFTFORSVARET: Preben Eikenes er Hovedtillitsvalgt for Luftforsvaret i NOF.

— BFO poengterte da at her er det behov for noen kortsiktige tiltak og noen tiltak som krever mer tid å utarbeide. Dette er en kompleks situasjon hvor det er naturlig at arbeidsgiver trenger tid for å kunne finne ut av denne situasjonen her og utarbeide tiltak. Det har vi forståelse for, sier Anthonsen, som likevel påpeker at det er viktig å skape trygghet for de ansatte.

På kort sikt finnes det flere mulige løsninger for personellet, opplyser Luftforsvarets kommunikasjonsavdeling til Forsvarets forum.

— Det er behov for personell til å støtte den fasen vi er i nå med å klargjøre helikoptrene for lagring og personell til å støtte driften av Maritim helikopterving og Bardufoss flystasjon, skriver Gaasland.

Luftforsvaret har også sett på muligheter for utveksling med allierte land, slik at ansatte får videreutviklet kompetansen sin innenfor sitt fagområde. At de ansatte skal få jobbe med noe meningsfylt i den perioden det tar å finne en erstatning for NH90 er viktig for Luftforsvaret.

Inntekt og usikkerhet

Eikenes sier at alle de ansatte får beholde jobbene sine, men at det ikke er det som er problemet. De ansatte har jobbet med fagfeltet over tid og er stolte av arbeidsoppgavene sine.

— Det er ikke personellet sin skyld at NH90 har levert så lite operativ flytid som det systemet har gjort. Jeg vil påstå at den flytiden som er levert er maksimert på grunn av personell. Fordi de har faktisk gjort en kjempejobb, poengterer Anthonsen.

I tillegg påpeker de tillitsvalgte at det nå er store endringer i inntekten til medarbeiderne i Maritim helikopterving.

— Årsinntekten vår den er jo satt sammen av grunnlønnen og ganske mange forskjellige tillegg. Nå forsvinner alle vakt og øvingstillegg som denne gruppen har. Det innebærer ikke at man går ned i lønn, men man går ganske drastisk ned i inntekt, sier Eikenes i NOF.

Et av tiltakene BFO skal gjøre for å ivareta personellet, er å holde flere kurs til høsten.

— Det er flere som lurer på: «Hva skjer med pensjonen min? eller hvilke rettigheter har jeg om jeg må endre tjenestested, med mer. Alle har plutselig fått endret sin arbeidshverdag, og flere må belage seg på at de kan bli nødt til å flytte eller pendle». Jeg har allerede vært og informert om hva som kan være lurt å passe på og gjøre, samt for å skaffe meg oversikt over hva de ansatte lurer på, sier Anthonsen.

Forsvarets forum har kontaktet Forsvarsdepartementet, som opplyser at det ikke har vært noen oppdateringer gjennom sommeren når det gjelder kanselleringen av NH90-avtalen.

Powered by Labrador CMS