Nyheter:

IKKE LEVERT: NH90 om bord på fregatten Fridtjof Nansen.
IKKE LEVERT: NH90 om bord på fregatten Fridtjof Nansen.

Har halvert ambisjonsnivået for NH90

– NH90 ikke levert i henhold til målsetningen verken på flytimer eller tilgjengelighet for kystvakten og fregatter, sier forsvarssjef Eirik Kristoffersen.

Publisert Sist oppdatert

Tirsdag 13. april presenterte general Eirik Kristofferen Forsvarets årsrapport for 2020. Den viser at Forsvarets operative evne økte noe i løpet av fjoråret, blant annet med innfasingen av nytt materiell.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: [email protected] eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

Men utfordringene knyttet til NH90-helikoptrene fortsetter, ifølge forsvarssjefen.

– Dette er den siste årsrapporten i en langtidsplan-periode. Hvis vi ser over de siste fire årene så har NH90 ikke levert i henhold til målsetningen, verken på flytimer eller tilgjengelighet for kystvakt og fregatter, sier Kristoffersen til Forsvarets forum.

Stadig lavere mål

Forsvarets operative behov var på over 5000 flytimer med NH90.
Nå ligger ambisjonsnivået på 2100 timer.

– Nå er vi ikke der en gang, sier forsvarssjefen og peker på at Forsvaret ikke er i mål med flytid selv med et stadig lavere ambisjonsnivå.

– Det er alvorlig og en utfordring vi må jobbe videre med, sier Kristoffersen etter fremleggingen av årsrapporten.

ÅRSRAPPORT: Forsvarssjef Eirik Kristoffersen og forsvarsminister Frank Bakke-Jensen under fremleggingen av årsrapporten.
ÅRSRAPPORT: Forsvarssjef Eirik Kristoffersen og forsvarsminister Frank Bakke-Jensen under fremleggingen av årsrapporten.

Innleie av helikopter

Kristoffersen peker på at NH90 er en viktig del av anti-ubåtkapasiteten på fregattene.

– Det er alvorlig at vi ennå ikke har operative NH90 om bord fregattene - det betyr også at fregattene heller ikke er fullt ut operative. Det var på grunn av anti-ubåt kapasiteten vi gikk til anskaffelse av et såpass avansert helikopter som NH90, sier Kristoffersen.

Forsvarssjefen vil derfor prioritere å få dette på plass først. Når det gjelder Kystvakten ser Forsvaret på andre løsninger, blant annet bruk av droner og innleie av helikopter.

– Vi skal utrede om det finnes alternativer. Vi er en nasjon med stor kompetanse innenfor blant annet søk- og redning. Så skal vi se om en del av oppgavene som skal utføres av NH90 kan gjøres av andre kapasiteter, sier forsvarsminister Frank Bakke-Jensen.

Forsinkelser

En av grunnene til at de utreder alternativer til NH90 er på grunn av forsinkelser og redusert tilgjengeligheten på reservedeler på grunn av Covid-19.

– Vi må se på alternative løsninger for kystvakten, for eksempel innleie av sivile helikoptre. Der er jeg og forsvarsministeren helt enig, sier Eirik Kristoffersen.

– Hvor fort bør det komme på plass?

– Utfordringen nå er at Kystvakten bruker såpass mye tid på å integrere NH90 at det går ut over noe av seilingstiden i åpent farvann. Derfor skulle denne løsningen helst vært på plass allerede.

Les også: Pandemien har kostet Forsvaret 348 millioner

Har du noe tro på at dere skal klare å nå et ambisjonsnivå (med flytid) som er godt nok med NH90 eller må man se etter andre permanente løsninger?

– Jeg har fortsatt tro på at NH90 kan fly. Jeg kjenner NH90 fra de finske spesialstyrkene som har brukt dem. Det er et veldig godt helikopter når det virker. Det er sammensatte grunner for hvorfor vi ikke har nådd det antall flytimer med NH90, men det betyr ikke at jeg har mistet troen på det.

– Skal finne svar

Forsvarsminister Frank Bakke-Jensen sier at NH90-prosjektet går sakte fremover, men at heller ikke han har mistet troen på prosjektet.

Ifølge Forsvarsmateriell har anskaffelsen av 14 NH90 en kostnadsramme på 7,2 milliarder kroner. Og helikoptrene skulle etter planen være levert mellom 2005-08.

Behovet for mer flytid er her nå. Hvordan og hvor fort skal dere finne løsninger for å tette de hullene med tanke på flytid?

– Hvor lang tid det vil ta vil jeg ikke spekulere i. Det er spørsmål utredningen skal finne svar på, og jeg tror det vil være mulig å finne gode svar på sånne spørsmål, sier Bakke-Jensen.

Powered by Labrador CMS