Nyheter

Krever 29 milliarder kroner etter bomkjøp av helikoptre

I juni gikk Forsvarsdepartementet til sak mot helikopterprodusenten NH Industries  etter et mislykket forsøk på mekling.

I LUFTA; Et NH90-helikopter i lufta på Bardufoss.
Publisert

Staten krever 29 milliarder kroner fra NH Industries for bomkjøp av NH90-helikoptre til Forsvaret, mens NH Industries (NHI) krever 17 milliarder fra staten.

Det kommer fram i et rettsdokument, skriver Teknisk Ukeblad.

I juni gikk Forsvarsdepartementet til sak mot helikopterprodusenten etter et mislykket forsøk på mekling.

Forsvaret inngikk kontrakt med NHI i 2001 om å kjøpe 14 helikoptre av typen NH90, men disse ble betydelig forsinket. Kontrakten ble sagt opp i 2022.

I stedet kjøper Forsvaret Seahawk-helikoptre fra USA. En stor del av statens krav skyldes merkostnader ved dette kjøpet, ifølge rettsdokumentet. Også betalingen for NH90-helikoptrene kreves tilbake, omtrent 6,5 milliarder kroner.

Tips oss!

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

NHIs krav til staten gjelder i hovedsak for tapt omdømme og tap ved å måtte inngå en samarbeidsavtale med norsk forsvarsindustri.

– Kjennelsen gir i all hovedsak uttrykk for hvor denne tvisten står, men av hensyn til den rettslige prosessen er det ikke naturlig å si så mye mer nå, sier advokat Ole Kristian Rigland hos Regjeringsadvokaten, som fører saken for Forsvarsdepartementet.

Partene møtes til en ny runde mekling i februar. Dersom de ikke kommer til enighet her, går saken for Oslo tingrett i oktober.

Fakta om Norges kjøp av NH90-helikoptre

  • I 2001 vedtok Forsvarsdepartementet at det skulle kjøpes 14 NH90-helikoptre fra konsortiet Nato Helicopter Industries (NHI). Helikoptrene skulle brukes av Kystvakten og til de norske fregattene i Nansen-klassen.
  • Maskinene skulle leveres i årene 2005–2008, men leveransen ble betydelig forsinket. I 2018 hadde Forsvaret bare mottatt 8 av 14, men 6 av dem kunne bare brukes til trening. Ved inngangen til 2022 manglet fremdeles ett av de 14.
  • Antall flytimer har vært vesentlig lavere enn forutsatt på grunn av et uforutsett stort behov for vedlikehold. Forsvaret har påpekt at Kystvaktens operative evne er svekket som følge av dette.
  • I 2018 konkluderte Riksrevisjonen med at Forsvaret og skattebetalerne har brukt 8 milliarder kroner på noe som ikke er blitt levert.
  • I 2019 ba Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité om at regjeringen skulle legge fram alternative helikoptre for Kystvakten. Det er senere blitt vurdert å leie andre maskiner som erstatning.
  • I 2022 ble kontrakten sagt opp med umiddelbar virkning.
  • I 2023 ble det besluttet å kjøpe Seahawk-helikoptre fra USA.

(Kilder: NTB, Aftenposten, SNL)

Powered by Labrador CMS