Nyheter

HELIKOPTER: Færre skip og usikkerhet knyttet til helikoptertypen NH90 bidrar til at Kystvakten får langt færre døgn til havs med helikopter om bord enn planlagt.
HELIKOPTER: Færre skip og usikkerhet knyttet til helikoptertypen NH90 bidrar til at Kystvakten får langt færre døgn til havs med helikopter om bord enn planlagt.

Betydelig færre helikopterdøgn for Kystvakten i 2022

Målet er nedjustert til kun 680 seilingsdøgn med NH90-helikopter om bord på Kystvakten. Den usikre situasjonen gjør at Forsvaret må leie inn sivil hjelp.

Publisert Sist oppdatert

I et normalår skal Kystvakten ha 1.080 seilingsdøgn med helikopter om bord, fordelt på fire skip. I år ligger det an til å bli færre enn 680 døgn.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: [email protected] eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

Ett kystvaktskip er allerede faset ut, mens det første skipet av den nye Jan Mayen-klassen ikke er ventet å være på plass før mot slutten av året. I tillegg er et annet skip på verft fram til midten av mars for oppgradering.

Dermed er målet justert ned til 680 seilingsdøgn med NH90-helikopter om bord, skriver forsvarsminister Odd Roger Enoksen (Sp) i et svar til Høyres Hårek Elvenes (H).

Se bilder av Kystvaktens nye fartøy her!

Ifølge Enoksen er Kystvaktens behov for å ivareta operativ evne, definert til 270 døgn med helikopter, per helikopterbærende fartøy.

– Dette behovet er ikke dekket slik helikoptersituasjonen er nå, skriver Enoksen.

– Når Jan Mayen-klassen er innfaset, og Kystvakten igjen har fire operative helikopterbærende fartøyer, vil Kystvaktens behov være 1080 døgn per år.

Han forklarer at erfaringen med Kystvaktens NH90-helikoptre gjør at det er «betydelig usikkerhet» knyttet til 337-skvadronens planer om drøyt 200 seilingsdøgn med helikopter.

– Dette er en alvorlig situasjon. Kystvaktens operative evne er redusert. Det begynner å haste med å finne en løsning som på sikt kan gi Kystvakten fullverdig tilgang på helikoptre, skriver Elvenes, som er Høyres forsvarspolitiske talsperson, i en epost til NTB.

I perioder leier Forsvaret inn sivile helikoptre for å trene og opprettholde kompetansen.

– Innleie av helikoptre er helt nødvendig, men dette er kun en midlertidig løsning, skriver Elvenes.

Les også: Kystvakten med i dramatisk redningsaksjon utenfor Andøya.

Powered by Labrador CMS