Nyheter

HELIKOPTER: Færre skip og usikkerhet knyttet til helikoptertypen NH90 bidrar til at Kystvakten får langt færre døgn til havs med helikopter om bord enn planlagt.

Betydelig færre helikopterdøgn for Kystvakten i 2022

Målet er nedjustert til kun 680 seilingsdøgn med NH90-helikopter om bord på Kystvakten. Den usikre situasjonen gjør at Forsvaret må leie inn sivil hjelp.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

I et normalår skal Kystvakten ha 1.080 seilingsdøgn med helikopter om bord, fordelt på fire skip. I år ligger det an til å bli færre enn 680 døgn.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

Ett kystvaktskip er allerede faset ut, mens det første skipet av den nye Jan Mayen-klassen ikke er ventet å være på plass før mot slutten av året. I tillegg er et annet skip på verft fram til midten av mars for oppgradering.

Dermed er målet justert ned til 680 seilingsdøgn med NH90-helikopter om bord, skriver forsvarsminister Odd Roger Enoksen (Sp) i et svar til Høyres Hårek Elvenes (H).

Se bilder av Kystvaktens nye fartøy her!

Ifølge Enoksen er Kystvaktens behov for å ivareta operativ evne, definert til 270 døgn med helikopter, per helikopterbærende fartøy.

– Dette behovet er ikke dekket slik helikoptersituasjonen er nå, skriver Enoksen.

– Når Jan Mayen-klassen er innfaset, og Kystvakten igjen har fire operative helikopterbærende fartøyer, vil Kystvaktens behov være 1080 døgn per år.

Han forklarer at erfaringen med Kystvaktens NH90-helikoptre gjør at det er «betydelig usikkerhet» knyttet til 337-skvadronens planer om drøyt 200 seilingsdøgn med helikopter.

– Dette er en alvorlig situasjon. Kystvaktens operative evne er redusert. Det begynner å haste med å finne en løsning som på sikt kan gi Kystvakten fullverdig tilgang på helikoptre, skriver Elvenes, som er Høyres forsvarspolitiske talsperson, i en epost til NTB.

I perioder leier Forsvaret inn sivile helikoptre for å trene og opprettholde kompetansen.

– Innleie av helikoptre er helt nødvendig, men dette er kun en midlertidig løsning, skriver Elvenes.

Les også: Kystvakten med i dramatisk redningsaksjon utenfor Andøya.

Powered by Labrador CMS