Nyheter

2019: Mandag var KV Harstad ute på oppdrag mandag for å slepe "Melinda". Dette bildet er fra 2019, da KV Harstad bistod med å klargjøre Hagland Captain for slep i Hustadvika etter at det fikk motorstopp i 2019.

Kystvakten med i dramatisk redningsaksjon utenfor Andøya

Mandag kunne det ha gått galt etter at ble det fanget opp et fartøy på 190 meter, som hadde mistet styringen og driftet 30 nautiske mil fra Andøya.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Bulkskipet, ved navn Melinda, på 190 meter og med et mannskap på 23 personer, var på vei til Murmansk i Russland fra Riga i Latvia, men utenfor Andøya oppstod det problemer med styremaskinen.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

Det var Kystverkets sjøtrafikksentral i Vardø (NOR VTS) som først fanget opp situasjonen, melder Kystverket på sine sider.

Krevende forhold

Med nordvestlig stiv kuling og fem meter høye bølger var det fare for at skipet kunne drive i land.

– Det her er jo en alvorlig situasjon og potensielt er det en katastrofe for miljøet, at du får olje på stranda utenfor Andenes, sier Orlogskaptein og skipssjef for KV Harstad, Bjørn Amundsen til Forsvarets Forum.

Amundsen forteller at skipet hadde 800 tonn med tungolje og over 200 tonn diesel om bord, som ville ført til store opprydningsarbeid og ville tatt lang tid.

– Mannskapet på Melinda lyktes ikke med å utrette feilene. Og med dårligere vær i vente, kunne vi ikke ta sjansen på å ha skipet i ukontrollert drift.

– Vi måtte sikre fartøyet med sleper før værvinduet lukket seg og forholdene ville gjøre det umulig å få til slep, forteller vakthavende Ole Petter Husøy i Kystverket i pressemeldingen.

Ikke før klokken var ti over halv ett natt til tirsdag hadde de fått ombord slep og kunne sette kursen mot Andfjorden. Senere på natten fikk de også hjelp fra slepebåten Borg Parat fra Tromsø.

Men det skulle ikke være enkelt og foruten dramatikk. Under slepingen hadde mannskapet om bord på Melinda prøvd å reparere roret og dermed låst det fast.

– Og da svingte de roret ut til styrbord 15 grader og så låste det seg der. Og det betyr at båten svinger. Og da går han helt ut på siden og da begynner det å bli dramatisk forteller Amundsen.

KV Harstad klarte å stabilisere ved å gå opp og stramme andre veien og fikk slept videre innover Andfjorden.

I NÆRHETEN: Kystvaktskipet KV Harstad satt kurs mot fartøyet i trøbbel. Her er hun avbildet under en tidligere øvelse.

Fantastisk jobb i utfordrende forhold

Sakte, men sikkert flyttet de seg innover og klokken 17.15, tirsdag hadde fartøyet med hjelp fra Kystverkets lostjeneste i dialog med NOR VTS, fått ankret.

– Ja, da vil jeg skryte av besetninga på KV Harstad, spesielt de vernepliktige og menige som er inne til førstegangstjeneste og får med seg et sånt oppdrag. De gjorde en fantastisk jobb, sier Amundsen når Forum spør om det er noe han vil legge til om operasjonen.

– Det har vært en utfordrende operasjon værmessig, men dette er et nydelig eksempel på hvordan noen av våre forebyggende virkemidler er ment å fungere, sier direktør for Navigasjonsteknologi og maritime tjenester i Kystverket, Arve Dimmen i Kystverket.

Skipet ligger fremdeles ankra med en taubåt ved siden av for å passe på og der blir skipet liggende til de får reparert roret, sier skipssjefen til Forum.

Powered by Labrador CMS