Nyheter

FERDIG: Skroget på det første skipet i Jan Mayen-klassen har vann under kjølen. Jan-Mayen-klassen har en lengde på 136,4 meter, bredde 21,4 meter og et deplasement på 9 612 tonn.
FERDIG: Skroget på det første skipet i Jan Mayen-klassen har vann under kjølen. Jan-Mayen-klassen har en lengde på 136,4 meter, bredde 21,4 meter og et deplasement på 9 612 tonn.

Kystvaktens nye fartøy snart på vei til Norge

Fartøyene skal løse pålagte oppgaver i hele Norges interesseområde, blant annet i arktiske farvann.

Publisert

– Kystvaktens nye fartøy av Jan Mayen klassen. Det første fartøyet har fått vann under kjølen og er snart klar for å bli slept til Norge, skriver Kystvakten på Twitter.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: [email protected] eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

Prosjektleder Odd Magne Nilsen fra Forsvarsmateriell, skriver i en e-post til Forsvarets forum at innen 2024 skal Kystvaktens fartøyer i Nordkapp-klassen erstattes av tre nye fartøyer, KV «Jan Mayen», KV «Bjørnøya» og KV «Hopen». Prosjektet er i rute og første fartøy (KV «Jan Mayen») skal overleveres fra Forsvarsmateriell til Sjøforsvaret i 2022.

– De tre fartøyene i Nordkapp-klassen som ble bygget på 80-tallet, KV «Nordkapp» (1980), KV «Andenes» (1981) og KV «Senja» (1981) nærmer seg 40 års tjeneste. Innen 2024 skal Kystvaktens fartøyer i Nordkapp-klassen erstattes av tre nye fartøyer, KV «Jan Mayen», KV «Bjørnøya» og KV «Hopen». Utfasing av Nordkapp-klassen er under prosess i Forsvarsmateriell, skriver han.

De tre fartøyene bygges av Langstein Verft på oppdrag for Forsvaret. Jan-Mayen-klassen har en lengde på 136,4 meter, bredde 21,4 meter og et deplasement på 9 612 tonn. De erstatter fartøyene i Nordkapp-klassen.

Fartøyene skal løse oppgaver i hele Norges interesseområde, inkludert arktiske farvann.

Se bildegalleri her:

Powered by Labrador CMS