Nyheter

FORSVARERNE: Advokatene Christian Lundin og Tom Sørum forsvarer vaktsjefen på KNM Helge Ingstad.

Vaktsjefens forsvarer ber om frifinnelse: 
– Han skal ikke straffedømmes

HORDALAND TINGRETT (Forsvarets forum): Onsdag ba aktoratet om en betinget fengselsstraff for vaktsjefen på KNM Helge Ingstad. Torsdag fastholdt forsvarer Christian Lundin at vaktsjefen ikke kan holdes ansvarlig.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Onsdag ba aktoratet om at vaktsjefen på KNM Helge Ingstad skulle dømmes til betinget fengsel i 120 dager, med en prøvetid på to år.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

– Tiltalte har ved uaktsom navigering forårsaket sammenstøtet med Sola TS, som lett kunne ført til tap av menneskeliv, sa statsadvokat Magne Kvamme Sylta.

Da forsvarer Christian Lundin torsdag holdt sin prosedyre, var han klar på at vaktsjefen ikke kan dømmes for å ha skapt en «uakseptabel risiko».

Deretter la forsvarerne ned påstand om at tiltalte frifinnes, eller subsidiært behandles på mildest mulig måte.

– Alt gikk feil samtidig

Lundin pekte på at vaktsjefens feil kun er en liten del av alt det som gikk galt natt til 8. november 2018.

– Det er en helt sentral forutsetning for at denne ulykken inntraff, at alle de andre barrierene sviktet samtidig. Alt gikk feil samtidig.

– Vaktsjefens feil er et så lite vesentlig bidrag i dette totalbildet, at han ikke kan holdes ansvarlig.

– Han skal ikke straffedømmes, sa Lundin.

Lundin og hans kollega Tom Sørum har brukt mye tid under hovedforhandlingene på å trekke frem alle sikkerhetsbarrierene som ble brutt hos alle tre aktører i forbindelse med ulykken.

Forsvarerne trakk frem en rekke dommer fra Høyesterett som angår uaktsomhet. Mens aktoratet mener at Sleipner-dommen er den mest sammenlignbare dommen, trekker forsvarerne frem Sea Cat-dommen som den mest relevante.

Sea Cat-ulykken skjedde i 1991, da katamaranen Sea Cat fra Fylkesbaatane i Sogn of Fjordane grunnstøtte i Gulen. To mennesker mistet livet og mer enn hundre personer ble skadet. Kapteinen ble tiltalt for uaktsomhet, men ble til slutt frikjent i Høyesterett.

– Vi mener denne ulykken er den mest sammenlignbare. Tiltaltes vurderinger i vår sak er mindre kritikkverdige, enn det som var tilfellet der, sa advokat Tom Sørum.

Sammenlignet med Sleipner-ulykken

Statsadvokat Benedikte Høgseth sammenlignet onsdag ulykken med Sleipner-ulykken og sa at selv om 16 personer mistet livet i Sleipner-ulykken, er det andre skjerpende omstendigheter i Helge Ingstad-saken.

– Poenget er at vi mener tiltaltes grad av uaktsomhet er av en mer graverende karakter enn den som ble utvist av kapteinen i Sleipner-saken. Derfor bør det ikke være noe lavere utgangspunkt.

Likevel ba altså påtalemyndigheten om to måneder lavere straff for vaktsjefen, enn Sleipner-kapteinen. Dette ble begrunnet med at saken hadde ligget hos Riksadvokaten i mer enn et år.

Powered by Labrador CMS