Nyheter
VIL HA SVAR: Hårek Elvenes (H) ønsker svar fra forsvarsministeren om anskaffelser i Sjøforsvaret.
Foto: Kjersti Binh Hegna, Forsvarets forum
Elvenes: Eksterne kan redusere anskaffelsesrisiko for Forsvaret
Stortingsrepresentant Hårek Elvenes (H) vil vite om regjeringen vil hente inn en kvalifisert og uavhengig tredjepart for å følge nye anskaffelser i Sjøforsvaret.
«Vil regjeringen hente inn en kvalifisert, uavhengig tredjepart for å følge nye anskaffelser i Sjøforsvaret, for å sikre at krav til sikkerhet, teknisk kvalitet og operativ evne ivaretas i alle ledd, fra design, via bygging til operasjonell drift?»
Det vil stortingsrepresentant, Hårek Elvenes (H) vite i et skriftlig spørsmål 18. september til forsvarsminister Bjørn Arild Gram (Sp).
Elvenes etterlyser hvilke vurderinger regjeringen gjør for å sikre rett bestiller- og gjennomføringskompetanse av anskaffelsesprosjektene i Sjøforsvaret.
Han stiller også spørsmål om regjeringen vil hente inn en kvalifisert og uavhengig tredjepart for å følge nye anskaffelser i Sjøforsvaret.
Modernisering av Sjøforsvaret
Før sommeren vedtok Stortinget et stort løft for Forsvaret, der ett av hovedområdene var å modernisere Sjøforsvaret. De fire hovedsatsingene skal jobbes med samtidig, noe som vil kreve mye av forsvarssektoren.
Det vedtatte Forsvarsløftet, som innebærer at det skal brukes 611 milliarder kroner mer på Forsvaret av Norge de neste 12 årene, inkluderer en betydelig maritim satsing. Sjøforsvaret skal få minimum fem nye fregatter med anti-ubåt helikoptre, nye ubåter og en standardisert fartøysklasse med inntil ti store og atten mindre fartøy.
– Det medfører et meget stort ansvar å forvalte så store samfunnsmidler på en forsvarlig og effektiv måte, skriver Elvenes til Forsvarets forum.
Les også: Kan bli personellmangel på nye ubåter: – Helt urealistisk å klare det nå
Et ønske om å utfordre
Bakgrunnen for Elvenes sine skriftlige spørsmål er derfor et ønske om å utfordre forsvarsministeren og forsvarsledelsen:
«Kan Forsvaret redusere risikoen i anskaffelsesprosesser i Sjøforsvaret ved å engasjere kvalifisert bistand fra den norske maritime klyngen?», spør han.
Han forteller eksempelvis at uavhengig teknisk kvalitetssikring kan sørge for at krav til sikkerhet, teknisk kvalitet og operativ evne ivaretas i alle ledd av anskaffelsesprosjekter, fra design, via konstruksjon til operasjonell drift.
Per i dag er Sjøforsvaret selv ansvarlig for å kvalitetssikre sine egne skip. Til sammenligning bruker flere vestlige land, bla. Danmark, en sivil tredjepart til å kvalitetssikre sine militære fartøy.
– Jeg mener at samarbeid mellom Sjøforsvaret og den maritime klyngen er en viktig forutsetning for at de kommende fartøysanskaffelsene skal bli vellykkede, sier han.
Riksrevisjonens kritikk
I et dokument som Elvenes henviser til, stemplet Riksrevisjonen Forsvarets anskaffelsesprosesser som sterkt kritikkverdige.
«Dessverre finnes det en rekke eksempler bakover i tid på at planer har vært for optimistiske, at det er tatt for stor risiko i det samlede ambisjonsnivået, eller at sektoren ikke har evnet å gjennomføre i tråd med de forutsetninger som er lagt», opplyser Riksrevisjonen.
Videre skriver Elvenes at Forsvaret har varslet en storstilt satsing på personell og kompetanse, men innenfor en rekke områder vil det være krevende, og kanskje heller ikke hensiktsmessig å bygge opp og vedlikeholde spesialistkompetanse.
Han mener Forsvaret kan redusere risiko og øke gjennomføringshastighet ved å hente kvalifisert bistand fra den norske maritime klyngen.
Forsvarets forum har lagt frem spørsmålet for Forsvarsdepartementet, som sier det vil svare Stortinget før det svarer pressen.