Nyheter

WISENT 2: De nye ingeniørvognene veier 62 tonn og skal sørge for mobilitet for Hærens kampavdelinger .

Denne vognen skal rydde vei for manøveravdelingene

De nye Wisent 2 ingeniørpanservognene er blant det tyngste og best pansrede materiellet i Hæren. Nylig ble tre vogner overlevert til Ingeniørbataljonen på Rena.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

– Wisent 2 er svært godt pansrede vogner. Både den ballistiske- og minebeskyttelsen er en vesentlig forbedring sammenlignet med de eldre ingeniørpanservognene. Det gjør at Hæren kan optimalisere manøverkonseptet sitt med større grad av mobilitet og handlefrihet, sier major Cato Berg som er prosjektleder i Forsvarsmateriell.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

I september 2018 undertegnet Forsvarsmateriell kontrakt på nye ingeniørpanservogner med den tyske produsenten Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft.

Kontrakten innebærer levering av seks vogner, til en verdi av rundt 450 millioner kroner, med opsjon om å anskaffe flere ved behov.

Forrige uke ble de tre første Wisent 2 vognene levert til Hæren på Rena.

– Dette er en helt sentral kapasitet som skal sørge for at manøveravdelingene skal kunne ta seg fram i terrenget. Det kan for eksempel innebære å bryte gjennom stridsvogngrøfter eller rydde vei gjennom minefelt. Vognene kan også brukes i defensive operasjoner ved å lage sperringer som er vanskelige å forsere og reduserer mobiliteten for fienden, sier Berg.

Les mer: Wisent 2 bergingsvogn er utstyrt med en kran som har løftekapasitet på 32 tonn

To varianter

Under overleveringen til Hæren 30. september ble det gjennomført en demonstrasjon av den nye kapasiteten. Vognene kan brukes i to ulike konfigurasjoner. Den ene med grave- og doserkapasitet som kan brukes til å bryte gjennom stridsvogngrøfter, fjerne hindringer og grave stillinger.

Den andre er en gjennombryterpanservogn hvor doserskjæret byttes ut med en mineplog.

MINEPLOG: Gjennombryterpanservognen utstyrt med mineplog i øvingsfeltet på Rena.

– Funksjonen til denne er å bryte gjennom og lage en trygg fremrykningsakse i minefelt. Vi har to verktøy for å gjøre dette. Det ene er mekanisk rydding med plogen. I tillegg er det montert en minesignaturduplikator. Denne skaper et magnetfelt som fører til at miner med elektroniske sensorer går av i forkant av vogna, forklarer Berg.

Eventuelle miner som ikke detonerer blir skjøvet til siden av plogen. Deretter blir minegaten markert med et automatisk merkesystem.

– Denne har «piler» som skytes ned i bakken på høyre og venstre side av minegaten. Det skal gjøre det sikrere for manøveravdelingene å passere gjennom minefeltet både i lys og mørke, sier Berg.

Fikk du med deg denne: Oppgraderer 700 beltevogner som skal brukes til 2030

Wisent 2 Ingeniørpanservogn

  • Mannskap: 3
  • Vekt: 62 tonn
  • Lengde: 9,4 meter
  • Bredde: 3,7 meter
  • Høyde: 3,2 meter (uten våpenstasjon)
  • Motor: V12/1500 hk
  • Drivstoffkapasitet: 1260 liter
  • Maks hastighet: 61 km/t
  • Bevæpning: Kongsberg våpenstasjon med 12,7 mitraljøse

Skal erstatte materiell fra 1990-tallet

De nye ingeniørpanservognene skal erstatte eldre vogner som ble bygget på 1990-tallet på Leopard 1 chassis. Blant de største forskjellene er bedre beskyttelse og sikkerhet for mannskapet som skal operere i fremste linje. Wisent 2 er også heldigitalisert med forbedrede kamerasystemer samt et nytt kommando og kontrollsystem.

PROSJEKTLEDER: Major Cato Berg i Forsvarsmateriell.

Det kalles «Integrated Combat Solution/ Battlefield Management System» og bidrar til å gi vognmannskapet bedre situasjons-forståelse. Det gjør det også mulig å «snakke» elektronisk med andre kapasiteter og dele og ta i mot mål fra andre kapasiteter som for eksempel hærens oppraderte CV-90 kampvogner.

– De eldre ingeniørpanservognene veide 45 tonn, mens Wisent 2 veier 62 tonn. De nye ingeniørvognene har mer skyvekraft, større og raskere doserskjær og gravearm som gjør at vogna kan flytte på mer volum, sier Berg.

Han forklarer at det også er forbedringer når det gjelder ergonomi, som bedre seter, mindre støy og vibrasjoner.

– Totalt sett vil dette bidra til økt stridsutholdenhet for personellet

I løpet av første halvår 2022 leveres de tre siste ingeniørpanservognene til Hæren.

Powered by Labrador CMS